​Gamescom 2016: Injustice 2 Preview

Injustice 2

PlayStation 4 Xbox One
9.3

​Gamescom 2016: Injustice 2 Preview

​Gamescom 2016: Injustice 2 Preview

Injustice: Gods Among Us is mijn meest favoriete fighter van de vorige generatie. Ja, er waren enorm veel goede games waarin het knokken met elkaar centraal stond. Denk aan diverse Mortal Kombat’s, Street Fighter, Soul Calibur of Dead or Alive, maar het was de fighter van DC en het team achter Mortal Kombat dat bij mij maanden in de console heeft gezeten. Uitkijken naar een vervolg doe ik dan ook met veel plezier.

Met Injustice durfde ontwikkelaar NetherRealm Studios nieuwe dingen te proberen die we later weer terug zagen in Mortal Kombat. Denk aan de hoge mate van interactiviteit met de omgevingen, maar ook de diepere manieren waarop het verhaal verteld werd. Vele iconen uit de DC Comics trokken aan je voorbij. Superman, Batman, the Flash, Wonder Woman, ze waren allemaal van de partij. Grote verandering met Mortal Kombat: er werden geen moorden gepleegd. Want Superman vermoord geen tegenstanders (ik kijk naar jou, Man of Steel). De actie was snel, divers en de vele personages kwamen op een sterke manier uit de verf. Iedereen voelde anders, speelde anders en bracht eigen mogelijkheden met zich mee. Natuurlijk was het niet de eerste keer dat de ontwikkelaar met DC aan de slag ging -eerder verscheen al Mortal Kombat vs. DC Universe- maar hier wist de studio de vinger op de juiste plek te leggen.

Met Injustice 2 gaat NetherRealm verder waar ze gebleven waren. Nog steeds spreken we, uiteraard, over een fightinggame in het DC Universe, maar de studio brengt toffe vernieuwingen met zich mee om een nieuw deel te rechtvaardigen. Natuurlijk zijn er nieuwe personages aanwezig. Denk aan Supergirl, Gorilla Grodd en de Red Lantern Atrocitus. Met nieuwe personages, meer maps en toffe moves had de studio makkelijk in kunnen cashen. Batman en Superman verkopen, laten we eerlijk zijn. Gelukkig denken de mensen achter de game niet zo en zijn ze hard bezig aan iets wat ik nooit eerder op deze manier tegen ben gekomen in een fighter. Iets wat het genre op zijn kop kan zetten. Loot!

Ja. Dat lees je goed. Door te spelen krijg je loot. In de vorm van nieuwe moves, maar interessanter, in de vorm van gear. Je kunt jouw personage dus steeds een ander uiterlijk geven naarmate je verder bent. Zo begon ik met Harley Quinn en zag ze eruit zoals in de Arkham-games. Sexy, blote buik, flink wat leer. Na enkele potjes gespeeld te hebben had ik haar hofnar-outfit uit The Animated Series bij elkaar. Minder sexy, meer Harley. Ook had ik een nieuwe move vrij gespeeld waardoor Harley dus letterlijk meer kon dan in het potje daarvoor. Echter, ik hoor het je denken, wat maakt een extra outfit nu uit? Wat maakt dit zo speciaal? Elk stuk gear dat je vrij speelt brengt statistieken met zich mee. Je bent bijvoorbeeld + 3 sterker, maar – 1 kwetsbaarder. Boem. Daar is het. Genre op zijn kop. Je kunt jouw fighter dus letterlijk creëren zoals jij dat wil. Zet je in op brute kracht maar lever je daar snelheid voor in? Minder sterk maar een hogere tolerantie voor klappen? Met duizenden te unlocken stukken gear is de mogelijkheid tot combineren en perfectioneren gigantisch.

En geloof me. Dit gaat diep. Heel diep. Het brengt een compleet nieuwe wijze met zich mee waarop we naar een fighter kijken. Het loont meer dan ooit om jezelf op een personage toe te leggen. Helemaal wanneer je weet dat een level 20 Batman met gigantisch sterke gear niet alleen sterker is, maar ook stukken bruter zal zijn tijdens gevechten. De gevechten passen zich dus aan op jouw personage. “Maar wacht eens!”, riep ik tijdens het spelen. “Hoe hou je de game nu in balans? Wat als iemand met lekkere sterke gear voor Supergirl het op gaat nemen tegen iemand die in haar standaard kloffie staat? “Goede vraag”, aldus de medewerker van NetherRealm. “Daar komen we later op terug.”

Een beetje ontdaan door dat antwoord, aangezien balans zo’n beetje het belangrijkste is in een game als deze, bedacht ik me nog eens dat dit een game is van de mensen achter Mortal Kombat. Dit is niet zomaar een studio die ineens een fighter gaat maken. Dit is een team dat de grootste namen in het genre hebben uitgebracht. Het gaat vast helemaal goed komen qua balans, al blijft de vraag in mijn achterhoofd spoken.

Natuurlijk brengt Injustice 2 omgevingen met zich mee die gebruikt kunnen worden tijdens de gevechten en kun je net zoals in deel één elkaar naar een andere omgeving slaan. De supermoves blijven intact (en zijn zo mogelijk nog toffer geworden) en de DC-sfeer zit er goed in. Met de toevoeging van de te verzamelen gear brengt NetherRealms niet alleen een vernieuwende factor naar een genre, maar zorgt het ook nog eens voor een hogere herspeelbaarheid. Ik heb er zin in.