Assassin's Creed IV: Black Flag next-gen Review

Piraat: een beschonken boekanier die de zeeën bevaart en schepen aanvalt om deze buit te maken of te plunderen en de opvarenden te beroven of the gijzelen voor losgeld. Eigenlijk dus maar een pussy, volgens de makers van Assassin’s Creed IV: Black Flag. Zij voegen namelijk een stealthy, sluipmoordende, free-runnende protagonist toe aan deze vergelijking. En gelijk hebben ze. We zijn verwend door de vorige delen uit deze mooie reeks en verwachten niks minder. In deze nieuwe Assassin’s game volgen we Edward Kenway, een piraat die alles voor geld doet. Ik mag deze gast nu al.

Het getal vier is een heilig getal vanwege de associatie met het aardse en de Heilige Maagd Maria. Maar heilig is het enige dat ontbreekt in deze vierde uitgave van Assassin’s Creed. In plaats daarvan mogen we juist alles doen wat God verboden heeft, en dat vinden we maar al te fijn. Zo mogen we voor het eerst vechten met twee zwaarden tegelijk, wat het geheel gelijk een stuk bloederiger maakt dan alle voorgaande delen. Daarnaast krijgen we ook voor het eerst pijlen met slaapmiddel tot onze beschikking. Voel je je dus even overweldigd door al het geweld, dan kun je op deze vreedzame manier langs je vijanden komen zonder hen te vermoorden. Het manie-gif is ook weer terug. Dit heeft mijn persoonlijke voorkeur aangezien dit gif ervoor zorgt dat vijanden compleet doordraaien en als maniakken om zich heen zullen slaan en hakken, wenselijk in de richting van hun collega-wachters en officieren. Al met al dus hulpmiddelen die we hard nodig gaan hebben om deze game tot een succesvol eind te brengen. Gelukkig heeft ons karakter ook nog een combinatie van de vechtkwaliteiten van Jackie Chan en Jason Statham, wat resulteert in vele awesome gevechten en vooral heerlijk bevredigende slow-motion knock-outs.

Naast al het fysieke geweld kunnen we onze agressie ook kwijt op de woeste golven van de prachtige zee. De game speelt zich af in de Caraïben. Stel je dus een kleurrijke omgeving voor met palmbomen, uitheemse dieren en veel zon en strand, maar dan in de 18e eeuw vol met piratenschepen, kanonnen, rondborstige vrouwen in korsetten, rum, goud, houten benen en baarden. Ubisoft is meester in het creëren van de juiste setting en ook deze game ademt weer diezelfde heerlijke sfeer. Ik kan me ook geen betere plek bedenken waar hun piratenschepen-epos zich af kan spelen. En zo komen we dus bij het gevreesde ‘bootje-varen’ van deze game. In het vorige deel kregen we al een kleine indruk hoe het voelt om een enorme boot te besturen, en daar was niet iedereen over te spreken. Waar het in deel drie nog niet in de verhaallijn zat, bekleedt het hier ongeveer 50% van de game en zal je je dus de helft van de tijd op het water bevinden. En hoewel het in het begin vooral langdradig en even wennen is, word het naarmate de game verstrijkt steeds leuker. Ze hebben er eigenlijk een soort pimp-my-boat van gemaakt. Zo kun je je boot upgraden met kanonnen, ramboegen, mortierkanonnen en zelfs ornamenten. Het varen van punt A naar B blijft in sommige gevallen saai, maar als je onderweg een aantal schepen tot zinken kan brengen, hoef je je niet te vervelen. En als je een bepaalde bestemming hebt bereikt speel je snelreizen vrij en hoef je niet meer hele stukken te varen, maar kun je van punt A naar B teleporteren, wat enorm scheelt. Verder ziet de zee er prachtig uit, schepen deinen precies op de golven mee, het afschieten van je kanonnen is erg simpel en het enteren van een ander schip voelt episch aan. Als je de bemanning hebt overwonnen kun je ervoor kiezen om de boot leeg te roven en te laten zinken of juist aan je vloot toe te voegen. Deze schepen worden dan zichtbaar als een blauwe stip op je map en zullen je zoveel mogelijk bijstaan.

Het verhaal van Assassin’s Creed is net zo belangrijk als de gameplay. We zullen er niet te veel over uitweiden, maar het heeft er wel alle schijn van dat het goed gaat aansluiten op de rode lijn door alle Creed games. Abstergo, het bedrijf van de huidige generatie Tempeliers, heeft het lichaam van Desmond (die in deel drie overleed) weten te bemachtigen en gebruikt nu zijn DNA om met de Animus achter zijn herinneringen aan te gaan. Zo komen we bij Edward Kenway, een gevreesde en beruchte piraat die banden heeft met de Assassin’s. Edward neemt in het begin van de game al snel de identiteit aan van wat lijkt een Assassin te zijn. Hij weet hem gemakkelijk te overmeesteren en besluit onder zijn naam het geld te innen voor een opdracht die hij zelf niet heeft uitgevoerd, want ach, je bent een piraat of niet. Gaandeweg ontmoet Edward een andere Assassin die hem naar een gesloten deur leidt waarachter een geheim verborgen zou zitten. Het openen van deze deur lijkt het uiteindelijke doel te worden van de game, net zoals in deel drie het geval was dat Desmond uiteindelijk zijn leven kostte. Het lijkt dus weer een intrigerend en zenuwslopend eind te worden.

Waar ik mijn weg niet helemaal in kan vinden is de multiplayer. Hoewel Ubisoft er wel een aparte disc voor heeft aangemaakt, oogt het nogal simpeltjes. Daarentegen vond ik de online games zelf erg lastig om te spelen, ondanks de tweeledige tutorial die je van tevoren kan doen. De tutorial ging overigens perfect, maar tijdens het spelen van bijvoorbeeld deathmatch ging het helemaal mis. In de tutorial werd niet uitgelegd hoe je jezelf kunt verdedigen tegen aanvallen van vijanden, terwijl het in deathmatch er juist om gaat om anderen te vermoorden en jezelf in veiligheid te brengen door aanvallen af te weren. Tijdens het wachten in de lobby krijg je wel hints te zien, maar die blijven net niet lang genoeg op het scherm staan om deze in je op te nemen. Het voelde een beetje warrig en stressvol aan. Ook zagen de maps er wat simpel uit, niet zo kleurrijk als de singleplayer en je kunt ook alleen missies doen op land, niet op zee. Misschien wel bij een eerste DLC die uitkomt… wie weet. Voor nu laat ik het even links liggen.

Zoals we van Assassin’s Creed gewend zijn, kun je naast de verhaallijn ook vele side-quests doen. Zo kun je op zee met harpoenen op haaien en walvissen jagen en op land op apen, konijnen, krokodillen, noem maar op. Hiervan heb je veelal de huiden nodig voor het maken van upgrades in je pantser of het maken van je gifpijlen. Je krijgt ook weer een scala aan moordcontracten die je kunt volbrengen. Daarnaast kun je met enkele schatkaarten op zoek gaan naar extra inkomsten. Die schatkaarten wijzen je vaak naar eilanden waar je nog niet bent geweest, dus het is echt even goed zoeken. Je bewegingsvrijheid is daarin weer optimaal. Ik denk zelfs dat er meer alternatieve missies en mogelijkheden zijn dan in de voorgaande delen. De actie is bruter, met meer bloed en mooie moves die je kan uitvoeren. En het klimmen en free-runnen is makkelijker, wat eigenlijk een beetje een afbraak is aan het gevoel aan realisme. Ja het is makkelijker, maar het lijkt nu alsof ons karakter een superheld is, wat het moeilijker maakt om jezelf met hem te identificeren.

Wat direct opvalt aan het begin van de game is dat de struiken niet meer met je meebewegen. Waar je in deel drie je nog echt het gevoel gaf door de beplanting te waden, steken de planten hier dwars door je heen. Erg zonde, ook omdat ik de gameplay op de Playstation 4 al had gezien en hier zag dat het zich perfect aan je lichaam aanpast. Daarnaast zijn we enkele dieren tegengekomen die in rotsen en bomen vastzaten, scheepszeilen die in elkaar overvloeien en Edward lijkt wel òp het water te zwemmen in plaats van erin. Maar we hebben ook al onder water een missie mogen voltooien en dat zag er werkelijk fantastisch uit. Desondanks lijkt het wel een game die zich erg leent voor de next gen. Het voelde eigenlijk als een gedowngrade versie naar de huidige generatie.

Assassin’s Creed IV: Black Flag op PlayStation 4:
De next-gen consoles staan voor grafische pracht en dit is precies wat Assassin’s Creed IV: Black Flag laat zien. Het moment dat Edward op de Jackdaw loopt en je bemanning juicht is een heerlijk gevoel. Tijdens het varen zing je lekker met je bemanning mee en kan je verschillende forten aanvallen. Eenmaal de benodigde torent uitgeschakeld begint het spektakel pas echt.

Ben jij iemand die sneaky voor het hoofddoel gaat of iemand die iedereen probeert te vermoorden? Uiteindelijk moet je de officier(en) en commandant vermoorden en is het fort van jou. Elk ander schip dat in de buurt komt word aangevallen, en je wordt geholpen indien jij aangevallen word in de buurt van jouw fort.

De kracht van de PlayStation 4 is zo groot dat je deze game wel een van de mooiste launch games van Sony’s nieuwe console kan noemen. Om te upgraden naar next-gen is het dan ook zeker waard als je dit nog niet gedaan hebt. Je merkt dat de game op next-gen beter draait en alles er beter uit ziet. Wil jij dus alles uit de game halen, en dat wil je, neem dan de PlayStation 4-versie en ga de strijd aan als Edward Kenway.

– Fabiano Verweij

Dit doet echter niets af aan het feit dat het een goede game is. Het geeft wel een hunkerend gevoel naar de next-gen, maar misschien is dat juist wel de bedoeling geweest en dan hebben ze het slim uitgevoerd. Hoewel dit niet het beste deel is uit de serie is, (volgens velen valt die eer ten deel aan Assassin’s Creed 2) is het wel een vernieuwend deel. Fans van het sluip- en moordwerk zullen ietwat teleurgesteld zijn nu dit is gereduceerd tot de helft van de gameplay. Toch biedt Black Flag veel verscheidenheid en mag dus niet ontbreken in je verzameling. Als je de eerste 20% van de game doorkomt heb je het ‘ergste’ achter de rug en wordt het alleen maar leuker en leuker!

[review pros=”+ Setting en sfeer zijn fantastisch
+ Boten zijn awesome
+ Veel leuke side-quests” cons=”- Multiplayer oninteressant