Batman: Arkham Origins – Blackgate Review

Een van de meest hooggewaardeerde games van de laatste jaren is zonder twijfel Batman: Arkham City. De manier waarop ontwikkelaar Rocksteady een vervolg afleverde op het eveneens sterke Arkham Asylum was verwonderlijk te noemen. Nu Arkham Origins door een andere developer gecreëerd is, vindt de Dark Knight ook zijn eerste avontuur op de handheld-apparaten. Is dit de game die Batman op een goede manier tot leven brengt in de palm van je hand?

Batman: Arkham Origins – Blackgate speelt drie maanden na de avonturen uit Arkham Origins. Er zijn problemen in de gevangenis waar de grootste criminelen van Gotham zitten en het is aan Batman om iedereen terug in zijn cel te krijgen. Het feit dat de meeste slechteriken daar zitten door de Bat zorgt voor extra wraakgevoelens vanuit de vele tegenstanders. Waar Batman na die ene kerstavond dacht dat de ergste nacht van zijn leven achter hem lag, schotelt Blackgate opnieuw een tripje naar de spreekwoordelijke hel voor. Dit alles in een Metroidvania-achtige actie game. De basis van de games op de consoles is duidelijk voelbaar, al voelt de game op momenten als een minder volledige versie van dat wat we kennen.

Dat wil niet zeggen dat Blackgate geen interessante game is. Dat is het namelijk wel. Hoewel de game de slechteriken uit Arkham Origins (en zelfs één van de omgevingen) opnieuw gebruikt, weet ontwikkelaar Armature Studio enkele frisse ideeën aan de franchise toe te voegen. Zo brengt de game de Bat niet in beeld zoals we dat gewend zijn, maar is het een heuse 2.5D side-scroller waarin je drie delen van de Blackgate gevangenis moet zien te infiltreren. Elk deel is uiteraard in handen van Batmans grote tegenstanders. Zo is er het Industrial Complex dat in handen is van Black Mask, heeft The Joker de administratie gebieden overgenomen en is Penguin heer en meester in het cellenblok.

De weg van de Dark Knight naar het kleine scherm is goed verlopen. Grafisch doet de game zijn grote consolebroertjes eer aan, al zijn de getekende tussenfilmpjes waarin een klein beetje geanimeerd is een stuk minder interessant. De ontwikkelaar probeert hier terug te grijpen naar de comics van Batman, maar vaak ogen de cutscenes veel te vlak en oninteressant. Het is noemenswaardig dat Batman haast net zo goed beweegt tijdens het spel als in Arkham Origins op de consoles. Ook het vechtsysteem uit eerdere delen is één op één gekopieerd. En dat is alleen maar goed. Het is misschien even wennen, maar binnen minuten knal je er de meest toffe combo’s uit terwijl je menig vijand weet te counteren.

Een minpunt is echter de gevangenis zelf. De omgevingen zien er vaak hetzelfde uit, je komt steeds dezelfde kleuren tegen. Waar Blackgate maar een klein onderdeel was van Arkham Origins op de consoles, is het het op deze manier niet interessant om er uren in rond te lopen. Gelukkig weet de ontwikkelaar op momenten af te wisselen met flink wat kleuren (is The Joker toch nog ergens goed voor…), maar over het algemeen is het leveldesign ongeïnspireerd. Zonde.

Daarnaast brengt het kleine scherm vaker dan eens voor problemen qua overzicht. Een ruimte vol met vijanden binnensluipen om elke tegenstander ongezien uit te schakelen is een groot onderdeel van de franchise. Waar je op de consoles alle kanten van de ruimte kunt bekijken door de camera te draaien, is dit in Blackgate niet mogelijk. Daarnaast overziet Batman de gehele ruimte wanneer hij op een duistere plek zit. Hierdoor komt alles bijzonder klein in beeld waardoor je af en toe geen idee hebt waar je vijanden daadwerkelijk lopen.

Ik noemde eerder al de Metroidvania-speelstijl van Arkham Origins – Blackgate. Delen in de wereld zijn afgesloten en kunnen pas geopend worden wanneer Batman een bepaalde gadget heeft. Dit zorgt ervoor dat je steeds op en neer loopt door de gevangenis, maar steeds net iets verder kunt komen omdat je de juiste tools vrij hebt gespeeld. Een toffe speelstijl, al vroeg ik me op momenten af waarom Batman alleen zijn Batarang mee zou nemen naar een gebeurtenis als die zich hier voltrekt. Laat staan waarom er Waynetech kratten in de gevangenis te vinden zijn alwaar nieuwe techniek te vinden is.

Uiteraard zijn de befaamde boss-battles wederom aanwezig. In deze gevechten neemt Batman het op tegen de grotere namen uit het DC-universum. In de Arkham-games staan enkele van deze gevechten bij fans dicht bij het hart. Zo zal de confrontatie met Mister Freeze voor velen een hoogtepunt blijven in Arkham City. Ook Blackgate neemt deze formule met zich mee waardoor elk gevecht net wat anders speelt. Je moet op zoek naar de zwakke plek van de tegenstander voordat je je aanval daadwerkelijk uit kunt voeren. Helaas vervalt de game hierbij vaak in de zogenaamde quick-time events waarbij je op de juiste tijd een juiste handeling uit moet voeren. Hierdoor verdwijnt op momenten het idee dat jij daadwerkelijk vecht tegen de vijand, het lijkt alsof de game het voor je doet. Zonde.

Ik speelde de game op de Nintendo 3DS en moet de ontwikkelaar prijzen voor de daadwerkelijke 3D-versie van de game. Met de slider helemaal omhoog bracht de game een prachtig kijkdoos-effect. De cape van Batman fladdert je tegemoet wanneer je tussen gebouwen vliegt en gevechten spelen zich duidelijk op de voorgrond af. Het voegt uiteraard niets toe aan de game, wanneer je het spel in 2D speelt heb je dezelfde ervaring. Toch prefereerde ik de game in 3D. Het lijkt alsof je meer bij het avontuur wordt betrokken. Jij zit middenin de actie, jij bent Batman.

Batman: Arkham Origins – Blackgate is geen game die de geschiedenis in gaat zoals Arkham Asylum en Arkham City dat deden. Het voelt niet speciaal genoeg om die delen te evenaren. Wel voelt het als een sterke handheld-ervaring waarbij de ontwikkelaar duidelijk met liefde en plezier de franchise in handen heeft gehad. Helaas zijn het leveldesign, het verhaal en de tussenfilmpjes in mindere mate interessant waardoor niet iedereen zal genieten van de game. Duidelijk de minst sterke titel uit de franchise.

[review pros=”+ Animaties van Batman op console kwaliteit
+ 3D-effect werkt uitstekend
+ Batman spelen in de trein!” cons=”- Bijzonder saai leveldesign