Battlefield 4 next-gen Review

Battlefield 4 next-gen Review

Terwijl ik deze review aan het tikken ben, wil ik eigenlijk maar één ding: verder spelen met Battlefield 4! Dat op zich zou al voldoende informatie moeten zijn om duidelijk te maken wat mijn mening is over deze game. Bas heeft echter gevraagd of ik de review iets langer wil maken, dus ik zal even duidelijk maken waarom dit misschien wel de beste Battlefield-game uit de geschiedenis is.

Allereerst zijn er de graphics, die zijn werkelijk fantastisch! Ik speelde de game op de Xbox 360 en heb het gevoel dat dit misschien wel het maximale is wat er nog uit de huidige consoles te persen is. Speel de singleplayer campagne en je zult versteld staan over het detail in de gezichten van de personages. Kan je de 15 minuten durende trailer nog herinneren? Daarbij stond iedereen versteld over de grafische pracht en was iedereen ervan overtuigd dat het alleen op een monster-pc mogelijk was. Ik heb echter gezien dat de Xbox 360 nog makkelijk mee kan komen in die grafische strijd! Daar zit echter wel een kleine voorwaarde aan: je moet even 2 GB vrijmaken op de harde schijf om het High Texture Pack te installeren. Voor de mensen met een Slim-versie van de 360 is dat geen probleem, want die heeft een harde schijf van 250 GB. Voor mensen met een ouder model kan het nog weleens krap worden. Zeker als je net ook al GTA V hebt geïnstalleerd en misschien ook nog van plan bent om Call of Duty: Ghosts te gaan spelen. Het is misschien een lastige keuze, maar je krijgt er wel iets prachtigs voor terug!

Voordat ik verder ga met het benoemen van de goede zaken in de game, is er echter wel nog iets waar ik over kan zeuren en dat is het stukje singleplayer dat DICE heeft toegevoegd. Ik noem het expres een ‘stukje’, want een beetje gamer rent er in maximaal zes uurtjes doorheen. Die zes uurtjes zijn wel vermakelijk, maar weten nergens echt boeiend te worden. De vergelijking met een Die Hard-film is snel gemaakt, want het zit barstensvol met over-the-top actie, oneindig veel vijandelijke soldaten die je over kling moet jagen en een heel dun verhaallijntje. DICE heeft geprobeerd om je emotioneel te betrekken bij het verhaal door je hier en daar belangrijke acties te laten nemen, zoals het kapot schieten van de autoruit dat je al zag in de trailer. Helaas zijn ze hier niet in geslaagd en bouw je nergens een band op met je teammaten. Leuke poging, maar jammerlijk mislukt. Deze gebrekkige singleplayer maakt des te meer duidelijker dat Battlefield 4 een échte multiplayer-titel is. Deze game koop je niet om te genieten van een mooi verhaal, deze game koop je om je te storten in de fantastische teambattles op één van de vele servers.

En de multiplayer is ook werkelijk fantastisch! In Battlefield 3 was die al bijzonder leuk om te spelen, maar het is de ontwikkelaars gelukt om het allemaal nog interessanter en leuker te maken. Dit is vooral te danken aan de opzet van de nieuwe levels. Ze zitten nu vol met kleine interactieve onderdelen die je kunt gebruiken om de omgeving naar je hand te zetten. Denk bijvoorbeeld aan het open of dicht doen van deuren, zodat je extra dekking hebt voor jezelf. Let er echter wel op dat die deuren er niet uitgeblazen worden door een tank, want de Frostbite 3 engine doet goed zijn werk. Tijdens een multiplayer-match verandert een level dan ook langzaam van vorm, doordat overal muren en obstakels kapot geschoten worden. In Battlefield 4 wordt daar ook nog een schepje bovenop gedaan met de introductie van ‘Levolution’. We kennen allemaal de beelden uit de trailer waarin een hele wolkenkrabber naar beneden komt zetten tijdens een match. Dit is ingame nog veel indrukwekkender en verandert inderdaad de manier van spelen. Het wordt echter ook op kleinere schaal toegepast. Zo zag ik in een ander level ineens de schoorsteen van een fabriek omvallen en de eerste keer dat je dat ziet is dat best een vreemd (en mooi) gezicht. Vergeet echter niet om even aan de kant te stappen als je er net onder staat.

Tijdens het spelen van matches verdien je constant punten waarmee je steeds meer zaken vrij speelt in de game. Dit werkt hetzelfde als in Battlefield 3 en is nog steeds heerlijk bevredigend. Als je net begint heb je nog niet zoveel punten nodig om een level te stijgen en groei je dus vrij snel. Dit komt met name door het feit dat je werkelijk overal punten mee kan verdienen, waardoor het ook minder erg is om een match te verliezen. Naarmate je groeit zal je merken dat je steeds meer punten nodig hebt om een level te stijgen en dat je er dus ook meer voor moet doen. Deze opbouw heeft een perfecte curve, waardoor het zowel voor de beginner als voor de veteraan leuk en uitdagend blijft. Er is sowieso goed gedacht aan de beginnende spelers want er is een trainingsruimte toegevoegd aan de game. Deze geeft je de mogelijkheid om vrij te oefenen met de verschillende voertuigen van de game en dat is geen overbodige luxe. Zelf heb ik altijd moeite om een straaljager fatsoenlijk in de lucht te houden en tijdens een potje multiplayer krijg ik ook nooit de gelegenheid om het even rustig te oefenen. Met de trainingsruimte heb ik die mogelijkheid nu wel en hoop ik me straks te kunnen scharen bij de Top-Guns van Battlefield 4. Hoewel dat met mijn skills waarschijnlijk pas zover is tegen de tijd dat Battlefield 5 in de winkels ligt…

Battlefield 4 op PlayStation 4:
Wat verlang je van de next-gen versie van een game die zowel voor de nieuwe generatie als de huidige (of inmiddels vorige) generatie consoles verschijnt? Wat wil je méér zien in Battlefield 4 op de PlayStation 4 in vergelijking met de PlayStation 3-versie? DICE heeft daar goed over nagedacht. Sony’s nieuwste console biedt meer kracht, zowel op grafisch gebied als op dat van pure paardenkrachten. En wat doe je daarmee? Juist, gebruiken!

Ja, de next-gen versie van Battlefield 4 ziet er beter uit dan de current-gen versie. Veel beter. Dit is samen met Killzone: Shadow Fall dé game waarmee je je vrienden jaloers maakt op jouw nieuwe console. Water is écht water, gezichten zijn een stuk realistischer, en dan die destructible environments… Een genot voor het oog. Ook omdat alles met een retestrakke zestig frames per seconde op je scherm voorbij komt.

De extra CPU rekenkracht wordt gebruikt om de schaal van de multiplayer te vergroten. Het ontwerp van de maps is precies hetzelfde als op de PlayStation 3 en Xbox 360, maar in plaats van 32 kunnen er nu in totaal 64 spelers ronddolen op het digitale slagveld. 32 vs. 32 dus. En gewoon soepel, niks horten en stoten. Het speelt gewoon heerlijk weg.

Het is de extra tien euro die je betaalt om je game up te graden naar de next-gen versie dan ook dubbel en dwars waard. Je merkt aan alles dat Battlefield 4 op de PC en PlayStation 4 (de Xbox One-versie hebben we niet getest) is zoals DICE de game bedoelt. De PlayStation 3- en Xbox 360-versies zijn, hoewel prima speelbaar, gedowngrade en bieden je dus niet de volledige ervaring. De PlayStation 4-versie doet dat wel.

– Harmen Bootsma

Het mag duidelijk zijn: Battlefield 4 heeft het multiplayer-stokje van zijn voorganger overgenomen en nog even een paar treden hoger neer weten te leggen. Het speelt fantastisch, het samenspel met je teamgenoten voelt vertrouwd en het voelt niet als een straf wanneer je een potje verliest. De singleplayer is zeer matig, maar dat is ook niet waar je Battlefield voor speelt. Battlefield speel je voor de multiplayer en die is werkelijk onovertroffen! Deze review is nu klaar dus ik duik snel weer even achter de Xbox 360 om één van de vele servers onveilig te maken. See you on the Battlefield!

[review pros=”+ Fantastische multiplayer
+ Mooie graphics
+ Commander-mode is terug” cons=”- Zeer matige singleplayer” score=91]