Blizzard Timeline: Vikingen, Orcs en de duivel

World of Warcraft

Mac PC

Blizzard Timeline: Vikingen, Orcs en de duivel

Blizzard Timeline: Vikingen, Orcs en de duivel

Nu Diablo III: Reaper of Souls zijn weg heeft gevonden naar de winkels en we allemaal opnieuw de duistere wereld in zijn gestapt, is het interessant om te kijken naar de studio achter de game. Blizzard is een van de meest succesvolle gameontwikkelaars ter wereld, alles wat de studio brengt lijkt in goud te veranderen. Hoe ze daar zijn gekomen? We zetten het voor je op een rijtje in een tijdlijn!

1991: Silicon & Synapse
Allan Adham, Frank Pearce en Mike Morhaime openen op 8 februari de deuren van Silicon & Synapse, net een jaar nadat ze afgestudeerd zijn van de UCLA. De studio weet zich vooral bezig te houden met het overzetten van games naar andere platformen. Games zoals The Lord of the Rings Volume 1 en Battle Chess II: Chinese Chess.

1993: The Lost Vikings
Net twee jaar na het oprichten van de studio veranderen er veel dingen. Het overzetten van games is niet meer het doel, het creëren van eigen content wordt belangrijker. In 1993 brengt de studio Rock ’n Roll Racing en The Lost Vikings. De studio groeit naar vijftien medewerkers en krijgt een nieuwe naam: Chaos Studios.




1994: Blizzard Entertainment
Uitgever Davidson & Associates koopt Chaos Studios voor 6.75 miljoen dollar. Al snel bleek dat er een ander bedrijf was dat dezelfde naam droeg, dus werd besloten het bedrijf opnieuw een andere naam te geven. Er werd gekozen voor Blizzard Entertainment. In hetzelfde jaar verscheen de glame Blackthorne. Deze viel in het niets door de andere game die de ontwikkelaar dat jaar bracht: Warcraft: Orcs & Humans.

1995: DC Comics
Blizzard krijgt een licentie in handen van DC Comics en mag games maken rondom de Justice League, de tegenhangers van Marvel’s Avengers. Zo verschijnt Justice League Task Force voor de Sega Mega Drive en de Super Nintendo. Ook The Death and Return of Superman wordt uitgegeven. Omdat het bedrijf blijft groeien verhuist Blizzard naar een nieuw gebouw in Irvine, Californië , de oppervlakte is haast vier keer zo groot. Voor het eerst is Blizzard te vinden op het internet en verschijnt Warcraft II: Tides of Darkness.

1996: Diablo
Het succes van Warcraft is ongekend. Het tweede deel verkoopt 1.2 miljoen keer en krijgt daarom een jaar na release haar uitbreiding in de vorm van Warcraft II: Beyond the Dark Portal. Daarnaast brengt Blizzard een nieuwe franchise op de markt in de vorm van Diablo. Om spelers online met elkaar te verbinden start de Battle.net service tegelijk met de release van het spel.




1997: Battle.net
Battle.net krijgt haar voeten in de aarde. In de eerste maand spelen 150.000 spelers Diablo online in 1.5 miljoen verschillende games. De service is een succes en zal belangrijk blijven in elke game die Blizzard vanaf dat moment maakt.

1998: StarCraft
Het is in 1998, iets meer dan anderhalf jaar na de lancering van Battle.net, dat de 1.5 miljoenste gebruiker zich aanmeld. In een wereld waarin internet nog in de kinderschoenen staat, is dit een verbluffend aantal. Blizzard brengt een nieuwe franchise naar de PC in de vorm van StarCraft. Ook verschijnt Diablo voor het eerst op de console, te weten op de PlayStation. StarCraft verkoopt 3 miljoen keer in drie maanden en krijgt in hetzelfde jaar zijn uitbreiding in de vorm van StarCraft: Brood War, een titel die de bestverkopende game van het jaar wordt. De eigenaren van Blizzard verkopen het bedrijf aan Havas, wat later onder Vivendi Games valt. Aan het einde van 1998 zijn er 4 miljoen gebruikers van Battle.net. Warcraft Adventures: Lord of the Clans is niet de game die Blizzard hoopte te maken en belandt in de prullenbak.




1991: Ruimtereis
Blizzard blijft groeien. Het pand is snel weer te klein. De studio krijgt een nieuwe behuizing in een gebouw dat vier keer zo groot is als het vorige. StarCraft krijgt de eer om daadwerkelijk de ruimte in te gaan. De Discovery-shuttle heeft een versie van de game aan boord tijdens de missie naar het International Space Station.

2000: Zuid-Korea
Blizzard verkoopt meer dan een miljoen exemplaren van StarCraft en haar uitbreiding in Zuid-Korea. Het is meteen de meest populaire game die het land ooit gezien heeft. Daarnaast laat Blizzard Diablo II los op de wereld en verkoopt een miljoen exemplaren in de eerste drie weken. Hierdoor is het de snelst verkopende game tot op heden. De tussenfilmpjes van de game worden genomineerd voor een Academy Award. StarCraft 64 verschijnt op de Nintendo 64. Vivendi Games koopt Universal Studio’s, waardoor Blizzard nu onder Vivendi Universal valt.




2001: Lord of Destruction
Diablo II is een succes en Blizzard springt hier graag op in. Zoals inmiddels de standaard is binnen het bedrijf verschijnt er een uitbreiding voor de game. Diablo II: Lord of Destruction heeft in zijn tijd behoorlijk wat linkermuisknoppen kapot laten gaan.

2002: Reign of Chaos
Blizzard laat Warcraft III: Reign of Chaos los. De strategische game omarmt invloeden uit het RPG-genre en laat zien dat de studio heer en meester is op het gebied van digitale filmpjes. Warcraft III stoot de vorige bestverkopende game ooit van de troon.

2003: Game Boy Advance
Blizzard brengt in 2003 enkele oude klassiekers opnieuw uit, dit keer op het draagbare platform van Nintendo, de Game Boy Advance. The Lost Vikings, Rock N’Roll Racing en Blackthorne krijgen allen een nieuwe release. Ook de uitbreiding voor Warcraft III, The Frozen Throne, vindt zijn weg naar de winkel. De game verkoopt 3.5 miljoen exemplaren en is de achtste game van Blizzard die op nummer één komt te staan.

2004: World of Warcraft
In Zuid-Korea host Blizzard haar eerste Worldwide Invitational Event. Belangrijker is de launch van World of Warcraft in enkele delen van de wereld. De game breekt overal records, zo ook in Amerika, Australië en Nieuw Zeeland. Opnieuw staat er een Blizzard-titel op nummer één. Daarnaast opent het bedrijf kantoren in Korea en Europa.




2005: Blizzcon
Blizzard laat World of Warcraft los op Europa, Zuid Korea, China, Taiwan, Hong Kong en Macau. Al snel zijn er 4 miljoen spelers die dagelijks in Azeroth te vinden zijn. Tegen het einde van het jaar zijn het er 5 miljoen. Blizzard viert haar succes met haar fans op de eerste BlizzCon in Anaheim te Californië.

2006: Make love, not Warcraft
In Zuid Korea host Blizzard haar tweede Worldwide Invitational. Het bedrijf komt bij iedereen onder de aandacht door de South Park-aflevering ‘Make love, not Warcraft’, waarin de inwoners van de stad digitaal de oorlog verklaren in World of Warcraft aan iemand zonder leven. Ook verschijnt de World of Warcraft Trading Card Game. StarCraft: Ghost gaat na jaren in ontwikkeling te zijn geweest de prullenbak in.

2007: The Burning Crusade
World of Warcraft blijft groeien. Inmiddels lopen er 8.5 miljoen spelers in de digitale wereld. Blizzard weet ze daar te houden met de eerste uitbreiding: The Burning Crusade. Op de eerste dag worden er bijna 2.4 miljoen versies verkocht en de game is de snelst verkopende PC-game ooit. Blizzard verhuist naar een grote campus waar verschillende gebouwen nu van de ontwikkelaar zijn. De tweede BlizzCon is een feit en StarCraft 2 toont de eerste tekenen van leven.




2008: Activision Blizzard
Tijdens de vierde Worldwide Invitational, dit keer in Parijs, loopt de 10 miljoenste speler World of Warcraft binnen. De game wordt uitgebracht in Rusland en Latijns-Amerika. Tickets voor de derde BlizzCon zijn binnen dertig minuten uitverkocht. Vivendi en Activision komen tot een deal en Activision Blizzard is geboren. Fans kunnen muziek van de Blizzard-games vinden op iTunes. Tijdens de BlizzCon worden de eerste beelden getoond van Wrath of The Litch King en Diablo III.

2009: Wrath of the Litch King
Blizzard brengt de tweede uitbreiding voor World of Warcraft en neemt spelers mee naar een nieuw, duister gebied in de geschiedenis van Warcraft. Op de eerste dag verkoopt de game 2.8 miljoen keer en is hierdoor de snelst verkopende PC-game ooit. Inmiddels wonen er 11 miljoen spelers in World of Warcraft. Tijdens haar vierde BlizzCon toont de ontwikkelaar nieuwe beelden van de volgende uitbreiding.




2010: It’s about time
Tijdens de launch van Battle.net 2.0 brengt Blizzard StarCraft II: Wings of Liberty. Er worden grote evenementen georganiseerd over de hele wereld waarbij ontwikkelaars aanwezig zijn en waar gamers om twaalf uur in de nacht de game kunnen kopen. Ook World of Warcraft: Cataclysm verschijnt en verkoopt 3.3 miljoen exemplaren op haar eerste dag. Opnieuw is het de best verkopende PC-game ooit. Op de vijfde BlizzCon rockt Tenacious D de sterrren van de hemel.




2012: Hel en panda’s
Twaalf jaar na het laatste deel verschijnt Diablo III. Met 3.5 miljoen verkochte exemplaren op de eerste dag is het opnieuw de best verkopende PC-game ooit. Ook verschijnt World of Warcraft: Mists of Pandaria, de uitbreiding voor de populaire MMO. Op de zesde BlizzCon toont de ontwikkelaar StarCraft II: Heart of the Swarm en Blizzard All Stars

2013: Heart of the Swarm
Het tweede deel in de StarCraft II-trilogie verschijnt voor PC en Mac. Heart of the Swarm gaat verder waar Wings of Liberty eindigde en toont een andere kant van de oorlog. Op de BlizzCon toont Blizzard de volgende uitbreiding voor World of Warcraft: Warlords of Draenor en de eerste Diablo III-uitbreiding: Reaper of Souls. Tijdens PAX toont Blizzard de digitale en gratis te spelen kaartgame Hearthstone: Heroes of Warcraft. Diablo III verschijnt voor de PlayStation 3 en Xbox 360.

2014: Reaper of Souls
Diablo III: Reaper of Souls verschijnt en Hearthstone: Heroes of Warcraft is een succes. De kaartgame weet veel mensen aan zich te binden. Het jaar van Blizzard is pas net begonnen…




Wat de toekomst ons gaat brengen? Tegen het einde van dit jaar verschijnt Warlords of Draenor. Daarnaast is StarCraft II: Legacy of the Void in ontwikkeling, is Heroes of the Storm net haar beta ingegaan en is Blizzard bezig met Project Titan, de ‘opvolger’ voor World of Warcraft. Blizzard is een ontwikkelaar die alles in goud lijkt te veranderen, een strategie die ze niet snel neer zullen gaan leggen…

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.