Captain Toad: Treasure Tracker Switch Review

De Wii U kende een aantal problemen. Een hoop mensen hadden niet goed door dat het een échte opvolger van de Wii was; de console wist (mede daarom) niet goed te verkopen. De Wii U wist zich maar weinig te onderscheiden van de andere consoles, en de GamePad was een behoorlijke flop. Daar kwam ook nog eens bij dat er niet bijzonder veel titels voor de console verschenen. Echter, de titels die wel verschenen waren vaak (tenminste als ze van Nintendo afkwamen) van hoge kwaliteit. En dan is het allemaal best jammer dat deze titels maar een klein publiek hadden. Voor diegenen die geen Wii U hebben gehad (of het apparaat voortijdig de deur uit hebben gedaan, zoals ondergetekende), is er goed nieuws. Nintendo brengt namelijk de afgelopen maanden een aantal Wii U titels terug richting de Switch. Waaronder dus ook Captain Toad Treasure Tracker! Maar is dit een onontdekt pareltje of had de game beter op de Wii U kunnen blijven?

Captain Toad ken je misschien uit Super Mario Odyssey. Daarin moest je dit grappige mannetje in elk rijk vinden, en heeft hij zich steeds behoorlijk goed verstopt. Eerder kwam Captain Toad terug in Super Mario 3D World en het is in die game dat Treasure Tracker zijn oorsprong kent. 3D World kende namelijk een aantal levels met deze Captain in de hoofdrol. Deze levels bevielen zo goed in 3D World, dat Captain Toad samen met Toadette een eigen game kreeg. Het concept van de game is redelijk simpel: elk level heeft de vorm van een kubus, je kunt de camera aan alle kanten draaien en het doel is om op het einde van het level een ster te pakken te krijgen. Onderweg zijn er in elk level drie verschillende kristallen verstopt. Deze kristallen zijn niet noodzakelijk om het level te voltooien, maar heb je uiteindelijk wel nodig om latere levels vrij te spelen. Onderweg komt Toad allemaal gevaren tegen.

Dat klinkt een beetje als je standaard platform-game, maar dat is het toch niet. In vergelijking met normale platform-games is er namelijk één enorm verschil: Toad kan niet springen! Waar je in normale platformers vaak van plek naar plek springt (en moet oppassen dat je niet naast een platform springt) is dat in Captain Toad anders. Hier draait het voornamelijk om timing en slimmigheden. De game is dan misschien ook niet zo zeer een platformer, maar eerder een puzzelgame. Je moet er namelijk achter komen hoe je van A naar B komt. Daar komt een gedeelte timing bij kijken, maar het is ook van belang dat je door hebt hoe je er moet komen. Dat doe je door de camera slim te bewegen en op ontdekking te gaan.

Dat alles zorgt er voor dat de levels in Captain Toad voor het grootste gedeelte een rustgevende ervaring zijn. Oké, er zijn levels waar vijanden achter je aan kunnen komen. Maar voor het grootste gedeelte kun je op je dooie gemakje kijken hoe je van punt A naar punt B kunt komen, en hoe je dan ook nog eens onderweg al die kristallen kunt oppikken. Toad beweegt ook niet bijster snel, hij waggelt eigenlijk maar een beetje. Dat kan aan het begin een beetje onwennig aanvoelen, maar nadat je er aan gewend bent geraakt ben je vaak helemaal zen. Veel levels hebben niet eens vijanden! Daar moet je bijvoorbeeld door gebruik te maken van de knoppen of het touchscreen stukken van het level verplaatsen. En hoewel het misschien een beetje simpel klinkt, blijft het toch een Nintendo-game. Dat wil voor mij zeggen dat je toch elke keer weer verrast wordt hoe slim een level in elkaar zit. Er zijn een aantal levels die teleurstellen en die op elkaar lijken, maar voor het grootste gedeelte zit het allemaal goed in elkaar.

Bovendien spat de game ook nog eens van je scherm af. Zoals je dat ook van Nintendo verwacht, kent de game prachtige werelden en is de game enorm kleurrijk. Tel daar ook nog eens bij op dat er een toffe soundtrack is, en je weet dat je binnen bent. Nu is er nog wel één vraag die door je hoofd kan blijven spoken. Wat nu als ik de game al eens gespeeld heb op de Wii U? Oké, de game ziet er iets mooier uit op de Switch, maar daar zul je de game niet voor in huis halen. De Switch-versie kent een aantal nieuwe levels, gebaseerd op Super Mario Odyssey. Dat is een feest van herkenning voor de fans, maar het aantal levels is op één hand te tellen. Daar staat tegenover dat er ook een aantal levels (die in 3D World zaten) uit zijn gehaald ten opzichte van de Wii U versie. Zo is er voor gamers met een Wii U vrij weinig nieuws onder de zon.

Heb je zin om eens goed te relaxen met je vrienden Toad en Toadette? Dan kan ik Treasure Tracker van harte aanraden. Ook alle andere fans van puzzelgames valt deze titel prima aan te raden. Verwacht je een platformer, dan moet je je misschien wel even afvragen of dit wel de game voor jou is. Hoe dan ook: Treasure Tracker zit vol met content en verrassingen. Dit is met recht een verborgen pareltje!

• Heerlijk zen-avontuur
  • Spat van je scherm
  • Creatieve levels