Cars 3: Vol gas voor de winst Review

Inmiddels is in de bioscopen de nieuwste Cars-film te bekijken. Het avontuur van Lightning McQueen heeft in de voorbije jaren veel (jonge) harten gestolen en met dit avontuur belooft Pixar de beste Cars af te leveren. Maar, de kleintjes hoeven niet alleen in de bioscoopzalen van hun benzine slurpende held te genieten. Ze kunnen Cars ook mee naar huis nemen in de vorm van Cars 3: Vol gas voor de winst!

Cars 3 maakt van Lightning een underdog. De Rocky Balboa. Hij moet alles op alles zetten om te kunnen blijven racen. Een zware strijd, maar eentje die gewonnen moet worden. Ook in de game speelt dit idee behoorlijk mee. Het is aan jou om met je favoriete auto’s/personages uit de film de eindstreep te behalen. Hoe je dat doet is echter volledig aan jou.

Wat ontwikkelaar Avalanche goed heeft gedaan is het niet opdringen van een verhaal. Dit is een racegame die de Cars 3-licentie tot uiting brengt, maar nergens word je gedwongen om verhalende missies te spelen. Nergens zitten vervelende scenes waarin dingen besproken worden. Nee, dit spel draait om plezier en snelheid. Nu heeft de ontwikkelaar natuurlijk al behoorlijk wat ervaring rondom Disney en haar games op kunnen doen. Ze stonden ook achter games als Cars 2 en Disney Infinity. Het hele ‘games voor een jonger publiek’-gebeuren past dus goed bij Avalanche, en dat blijkt dan ook snel tijdens het racen.

De ontwikkelaar neemt je mee naar locaties die je uit de film kunt herkennen. Denk aan Thunder Hollow of Heartland Countryside. Fans van de films zullen het extra tof vinden om hier in rond te mogen rijden. Ook zijn er plekken aanwezig die we kennen uit eerdere films. Als een leuke throwback naar eerdere films race je namelijk ook door London en Radiator Springs. Qua afwisseling in tracks zit het dan ook helemaal goed, helemaal wanneer je je bedenkt dat je hier met drieëntwintig verschillende personages uit de films doorheen kunt racen. Natuurlijk is het mogelijk om Lightning McQueen onder de knoppen te hebben, maar ook Mater, Cruz Ramirez en Miss Fritter zijn bijvoorbeeld speelbaar. Tijdens het spel speel je er steeds meer vrij. Elke auto heeft zijn eigen kunsten en persoonlijkheid. Hierdoor is het daadwerkelijk rijden met andere personages/wagens extra leuk. Het vrijspelen doe je door het behalen van bepaalde Skill Checks: doelstellingen die je moet halen tijdens de races. Denk bijvoorbeeld aan twee salto’s maken tijdens een sprong, het schieten op de wagen die op positie één ligt, of het van de weg drukken van een tegenstander.

Het is niet alleen racen trouwens. Natuurlijk is het je doel om op de twintig tracks op nummer één te staan, maar er is ook de mogelijkheid om een mode te spelen waarin de baan vol ligt met gekke wapens. Deze schiet je op elkaar af om elkaar lekker te dwarsbomen. Power-ups waardoor je even wat sneller kunt rijden zijn er uiteraard ook. Noem het de Cars-variant op Mario Kart en je snapt het hele idee. In een andere mode moet je juist weer zoveel mogelijk tegenstanders zien te verslaan die in waves op je af gaan komen. Je tijd loopt af, maar met elke uitgeschakelde tegenstander krijg je een beetje tijd bij. Een mode die ik in het begin niet zo heel spannend vond, maar na enkele potjes niet weg kon leggen. En dan is er nog de stunt race mode.

Hierin moet je nog steeds als eerste over de finish komen, maar moet je onderweg wel de meeste stunts doen. Stunts leveren punten op en jij moet de meeste punten hebben. Denk aan achteruit rijden, op twee wielen balanceren, springen, salto’s maken, je kent het wel. De opzet is heel simpel en ik merkte dat ik dit duidelijk de minst leuke kant van de game vond. Dit omdat je minder aan het focussen bent op de race en des te meer op de stunts. En dat was gewoon minder tof, omdat de tegenstanders door de computer duidelijk perfect manoeuvreren, terwijl dit tijdens stunts voor jou net wat lastiger is. Alleen voor de kinderen met echt doorzettingsvermogen. Laat het een concentratietest zijn voor ze.

Cars 3 is geen makkelijke game en met kinderen als doelgroep vind ik dat een beetje raar. Op momenten lukte het mij niet om een simpele race op easy als eerste te voltooien. Als ik, met vijfentwintig jaar aan gaming ervaring er moeite mee heb, wat moet zo’n kleine dan wel niet denken? Ik hoop dan ook niet dat Cars 3 frustratie op gaat leveren. Want diep van binnen is het een hele toffe game. De game oogt, voelt en klinkt als de film, heeft een sterke manier van besturen en racet lekker weg. Er is geen online mode, multiplayer gaat gewoon met twee vrienden op de bank. En dat is eigenlijk precies wat kinderen het leukste vinden.

• Oogt, voelt en speelt als Cars
  • Veel banen en wagens
  • Veel afwisseling