Dark Souls II Preview

Dark Souls II Preview

Het is geen geheim dat ik een fan ben van de Souls-serie. Sterker nog: ik verkondig het luid en duidelijk, maar waarom zou je ook een geheime fan zijn als een game zo goed in elkaar zit. Het design, de gameplay en de unieke manier van het vertellen van het verhaal. We weten slechts een deel van het verhaal aan het begin en door te luisteren naar andere avonturiers en ondoden kom je steeds meer te weten. Een game die speelt volgens zijn eigen regels, niet de regels die al bestaan in de gamewereld. Zowel Demon’s Souls als Dark Souls zijn pareltjes geworden en nu komt Dark Souls II. Weet deze game de lat hoger te leggen of wordt het voor From Software ondertussen te moeilijk om het hoge niveau door te zetten?

Met 99,9% zekerheid durf ik te zeggen dat Dark Souls II een geweldige game gaat worden. Ik heb me al flink ingelezen en ook heb ik kennis mogen maken met de beta van de game. Aan alles wat ik tot zover weet en denk te weten, durf ik te zeggen dat ik nodige uurtjes ga kwijtraken in Dark Souls II. Zo was het namelijk ook met het vorige deel. Ik heb in Dark Souls ook veel personages, waarin ik nu met één personage opnieuw ben begonnen en net voorbij Quelaag ben om straks keihard dood te gaan in Sen’s Fortress, wat ik eerlijk gezegd het moeilijkste, maar ook één van de leukste delen in het spel vind. Dit in tegenstelling tot Blight Town, wat moeilijk was door verschrikkelijke framedrops, iets wat ze in Dark Souls II wel weg mogen laten.

Als je geen Dark Souls hebt gespeeld, zal je waarschijnlijk denken ‘waar heeft hij het in godsnaam over?’. Als je Dark Souls wél hebt gespeeld, dan heb je meteen een beeld van wat ik bedoel en weet je waarschijnlijk ook nog hoe frustrerend de eerdergenoemde delen kunnen zijn, maar ook hoe ze je enthousiast kunnen maken van een overwinning. Alleen al dat bekenden met de game weten waar ik het over heb en ze er waarschijnlijk allemaal hun eigen verhaal bij hebben, zegt genoeg over Dark Souls. Koop de game dan ook nu, want je PlayStation 3, Xbox 360 of je PC is het waard. Dat jij het waardig bent om de game tot een einde te brengen, moet nog maar blijken.

Dark Souls heeft een gigantische fanbase opgebouwd en iedereen is fan geworden om zijn eigen reden. Dit is mede de reden dat Dark Souls II veel heeft waar te maken, aangezien iedereen zijn favoriete deel van de game geperfectioneerd wil zien. Het lijkt erop dat dit gaat lukken, aangezien er een flink aantal veranderingen is gemaakt in de gameplay. Zo is rollen lang niet zo succesvol meer, kan je tegenwoordig first-person mikken met magie en met pijl en boog kan je nu een vijand locken. Op deze manier worden magie en het schieten met pijl en boog gebruiksvriendelijker, waardoor ze ook een grotere rol kunnen spelen in het efficiënt maken van je personage in zowel PvE als PvP. Ook het oproepen van andere spelers is gebruiksvriendelijker geworden, zo is de kans groter dat je een maat erbij roept in plaats van een totale vreemdeling. Voice chat is nu ook van de partij, maar dan moeten wel beide partijen dit toestaan. Ik denk zomaar dat ik vaak op de mute knop ga drukken. Een van de charmes van Dark Souls is het formele groeten van je vrienden en een buiging maken naar een binnendringer om diegene daarna een kopje kleiner te maken.

Nu klinkt het misschien alsof Dark Souls II gebruiksvriendelijker is gemaakt, maar niets is minder waar (denk ik). Zo is Human Effigy (de nieuwe Humanity) ontzettend moeilijk te verkrijgen en Estus Flasks zijn ook veranderd. Ze vullen je levensbalk een stuk langzamer aan en ook gebruik je lang niet alleen Estus om tot leven te komen, maar ook allerlei andere dingen die je vindt en die allemaal weer op een ander tempo je levensbalk vullen. Allemaal dingen die nieuw zijn en allemaal dingen die de gameplay dieper lijken te maken. Misschien kan je sommige dingen wel gebruiken in PvP en andere weer niet. Natuurlijk is dit grotendeels speculatie, maar het lijkt echt alsof From Software hun toch al bijna perfecte formule nu toch echt geperfectioneerd heeft.

Van het verhaal van dit tweede Dark Souls-deel weten we nog weinig af, maar ik denk zomaar dat er weer een ontzettend diep verhaal achter het geheel steekt. Het speelt zich af na de gebeurtenissen van Dark Souls, althans dat blijkt uit een aantal omschrijvingen van objecten, en het speelt zich af in een compleet ander gebied dan de vorige game. Wat dit keer het doel is? Geen idee, maar het lijkt erop alsof er een vloek in de hoofdrol staat: de vloek van de ondoden, iets wat in de vorige twee games ook al een grote rol heeft gespeeld, maar nog nooit is er een bijvoorbeeld een trailer van gemaakt.

Aan het einde van het verhaal hebben we een hoop speculatie en weinig feiten, maar Dark Souls is dan ook nog lang niet uit (helaas). In maart kunnen we eindelijk aan de slag en ons weer verliezen in een ontzettend duistere, harde, eerlijke wereld. Ik heb zin om kennis te maken met alle nieuwe covenants, het nieuwe verhaal en op de nieuwe vijanden. Ik zal vechten voor mijn leven en ik zal vechten om alles te ontdekken. Ik ga dit keer de Dark Soul worden en niemand kan mij stoppen. Ik kan je al één ding vertellen: ik ben klaar om te sterven.