DayZ Gamescom Preview

DayZ Gamescom Preview

Toen ik van Bas hoorde dat ik naar een presentatie van DayZ mocht gaan sprong ik een klein gat in de lucht. Ik kende de vele verhalen van de oorspronkelijke mod en keek erg uit naar een volledige game rondom dat concept. Op de beurs bleek er helaas iets fout gegaan te zijn in de agenda bij Bohemia waardoor ik nog maar tien van de dertig minuten had om met de game aan de slag te gaan. Dat bleek echter genoeg voor een eerste indruk waar ik niet heel blij van werd.

DayZ is ooit begonnen als een mod voor de game Armed Assault 2. Het veranderde de hele oorlogsgame in een open wereld waarbij de speler de taak kreeg om te overleven tussen hordes zombies en vijandige medespelers. Klinkt misschien niet al te moeilijk, maar DayZ is berucht om zijn hoge moeilijkheidsgraad en de permadeath. Ga je eenmaal dood, dan verlies je alles wat je hebt verzameld en mag je helemaal opnieuw beginnen. Voeg daar aan toe dat er maar enkele kogels nodig zijn om iemand om te leggen en je hebt de ultieme mix voor een zeer moeilijke game, tot het frustrerende aan toe. Dat staat echter los van de ervaring die de mod wist te bieden aan de spelers: namelijk de open wereld waar om elke hoek gevaar kan liggen. Dat maakte deze mod ontzettend populair en dat is ook ontwikkelaar Bohemia Interactive niet ontgaan. Zij hebben de mod omarmd en zijn nu bezig om hem te ontwikkelen tot een volledige game.

Op de Gamescom kreeg ik de kans om naast één van de ontwikkelaars te staan en ondertussen zelf de game te spelen. Terwijl ik aan het spelen was viel het me op hoevaak de beste man zich verontschuldigde voor de zaken die ik tegenkwam. Zo missen er nog verschillende animaties, is het nog niet duidelijk welke deuren je wél open kan maken in een huis en is het crafting systeem nog te ingewikkeld. Tegelijkertijd vertrouwde hij me toe dat ze al deze punten gaan verbeteren. De game is al een tijdje in de beta-fase en ze schijnen heel veel feedback te krijgen van de community die ze gebruiken om de game nog verder te verbeteren. Zo zouden de zombies op dit moment té sterk zijn, waardoor de balans volledig zoek is. Helaas kon ik dit niet zelf testen, want de wereld waar ik in rondliep was al bijna volledig verlost van de zombieplaag. Dat is het nadeel van een afspraak aan het einde van de dag. Na een kleine ontdekkingstocht had ik echter geluk en kwam ik zowaar twee zombies tegen. Waarschijnlijk waren ze op het lawaai afgekomen dat ik net had gemaakt door met mijn shotgun in de lucht te schieten. Snel richtte ik mijn vizier op hun hoofden en haalde twee keer de trekker over. Het is duidelijk dat dit geen moeilijk gevecht was, maar toch gaf het een voldaan gevoel.

Na de (korte) speelsessie bleef ik achter met een lastig dilemma. De oorspronkelijke mod bracht een fantastisch concept naar de pc en maakte dat geschikt voor een groot publiek. We zijn ondertussen echter alweer een flinke tijd verder en ik heb sterk mijn twijfels of dit concept nog wel gaat werken in deze tijd. De game voelt nu al verouderd aan, maar lijkt daarnaast nog lang niet klaar voor een officiële release. De makers houden vast aan een release wanneer zij vinden dat de game klaar is, maar mijn gevoel zegt dat het te lang gaat duren. Dat is jammer, want de game heeft veel potentie en zou een groot succes kunnen worden. Helaas krijg ik sterk de indruk dat Bohemia Interactive niet teveel geld/tijd in de game wil steken en dat het ontwikkelteam daardoor mankracht mist om een goede slag te kunnen maken. Het is maar een gok van mijn kant, maar een ding dat ik zeker weet is dat DayZ nog niet klaar is voor het grote succes dat de mod heeft gekend. Daarvoor is er simpelweg nog teveel werk te doen om van DayZ een goede game te maken.

Deze korte speelsessie heeft me behoorlijk teleurgesteld. Door de vele bugs en matige graphics is het lastig om de kracht van de game te zien en enthousiast te worden (en te blijven). Persoonlijk hoop ik nog wel op een onverwachte inhaalslag van het ontwikkelteam en daarmee een snelle release, maar ik ben heel bang dat DayZ al voor de release ingehaald zal zijn door de tijd.