De donkere 2e kerstdag van 2014

De donkere 2e kerstdag van 2014

Tweede kerstdag 2014 was een donkere dag in onze geschiedenis.. Hoewel 90 procent van Nederland zich vol zat te duwen met kip en hamburgers van de gourmet plaat, zoals het echte Nederlanders betaamt, was 10 procent totaal in rep en roer. Waarom? Nou, omdat Xbox live en PSN eruit lagen natuurlijk…

Hoe dat kwam? Door een vreselijk irritant puberaal groepje jongeren wat blijkbaar niks te doen had met de kerst. Twee dagen lang werd iedereen benauwd omdat een groot aantal games niet speelbaar was (en dat gaat nu zelfs nog steeds verder). Je kon niet meer inloggen op PSN en Xbox Live, maar toch bleef iedereen het maar keer op keer proberen.

no images were found

Dit brengt me zo een beetje bij het onderwerp van deze feature; is al dat online opslaan van games en save files nou wel echt zo handig als het eruit ziet? We kunnen er allemaal eerlijk over zijn: leuk al dat online gamen en je save files opslaan in Cloud Storage maar je staat toch mooi te kijken wanneer je niet meer kunt inloggen en je de hele avond bordspelletjes moet spelen.

Ik weet nog dat ik mijn PlayStation 1 kreeg met Final Fantasy VII maar zonder memory card. Ja, je hoort het goed… ZONDER memory card. Vreselijk was dat want hoe kan je ooit een spel als Final Fantasy uitspelen zonder memory card!? Je begrijpt dat deze binnen een paar dagen ook moest worden aangeschaft. Wat dat betreft zijn er maar weinig spellen waarbij het niet uitermate handig is om elke paar minuten je voortgang op te slaan. Conclusie: zonder memory card kom je al jaren nergens. Daarnaast had je voor de PlayStation 1 cd’s om te spelen. Geen een hacker die ervoor kon zorgen dat je op tweede kerstdag niet kon gamen.

Tot de PlayStation 3 heb ik het volgehouden om vrij weinig te doen met Internet en consoles. Ooit heb ik een account aangemaakt omdat ik benieuwd was naar de PlayStation store maar ervoor deed ik er helemaal niks mee. Met mijn DS, Xbox 360 of PSP ging ik ook niet online en ik vond dat prima. Er waren geen games welke ik speelde waarmee ik per sé online moest. De enige game waarmee ik online moest was Final Fantasy XIV: A Realm Reborn en hiervoor had ik geen Plus abonnement nodig. Ik kocht op den duur wel wat games uit de store en ik volgde nauwlettend Telltale’s Walking Dead, maar veel meer dan dat heb ik nooit gedaan.

Op de PlayStation 4 heb ik meteen een Plus abonnement gekocht voor Destiny. Je hebt niet veel andere keuze met deze game en natuurlijk ben ik nog steeds blij dat ik deze heb aangeschaft… behalve op tweede kerstdag wanneer ik dus niet kon inloggen. Met mij waren er nog vele andere die Twitter in de gaten hielden met de hoop dat PSN en Xbox live er niet te lang uit zouden liggen. Na een paar uur werd de hoop steeds kleiner en kleiner en uiteindelijk kon ik de dag daarna pas even inloggen. Nog niet eens de hele dag maar meer een halve ochtend.

Dit heeft me dan ook aan het denken gezet: is het nou handig dat dit soort games alleen te spelen zijn wanneer je kan inloggen op PSN? Wat als er steeds meer van dit soort games worden gemaakt die online worden opgeslagen? Wat als de cd’s en opslag mogelijkheden verdwijnen en het geheel digitaal (en online) wordt? Wat dan?

Met games en saves online ben je dus vatbaar voor alles wat er rondom je gebeurt. Je bent van een derde partij afhankelijk en als er iets met deze derde gebeurd dan kan je niet meer gamen. Zo vertelde een kennis dat hij een bepaalde game niet meer kon spelen omdat het bedrijf, wat de game had gemaakt, failliet is gegaan. Er zitten dus aardig wat haken en ogen aan. Natuurlijk is het leuk om met anderen online te kunnen gamen maar om alles online te hebben… ik weet eigenlijk niet of dat wel zo verstandig is?

no images were found

Gaan mensen op ten duur ook niet minder gamen wanneer je elke vijf minuten moet wachten voordat je een keer kan inloggen? Wie heeft er nou zin om, weet ik het hoe lang, te wachten op een fatsoenlijke verbinding om te gamen. Nee, dat gaat niemand volhouden. Ik ga het in ieder geval echt niet volhouden!

De kans is alleen groot, dat denk ik tenminste, dat we uiteindelijk toch in dat tijdperk belanden, waarbij alles online staat en je games en save files alleen nog op deze manier kan bereiken. Je ziet de hele industrie, onderhand heel de maatschappij, nu al in zo een tijdperk veranderen. Wat is er niet meer online!? Je kunt zelfs je boodschappen online bestellen bij je favoriete supermarkt… Maar dat terzijde.

Hopelijk hebben bepaalde bedrijven zich tegen die tijd dan beter beschermd tegen belachelijke en vooral onnodige aanvallen van puberale ‘wannabe’ hackers…

Ergens zou ik het wel jammer vinden als dit de toekomst van gaming is. Geef mij maar een disk en een memory card zodat ik lekker alles offline kan doen. Waarom niet lekker ouderwets een speler als host en direct met elkaar verbinden? Geen tussenkomst van ongenode gasten en in de bovenstaande situatie; geen ddos aanvallen wat je speelplezier afhankelijk maakt van de hormoonspiegel van een puber zonder tissues die zich gaat vervelen. Dat zou niet verkeerd zijn…