Dead Island Definitive Collection Review

Zon, zee, strand, zombies...

‘Do the dead frighten you?’ is de eerste zin uit Game of Thrones. Heel eerlijk, de ondoden kunnen soms behoorlijk eng zijn. Maar wat is het toch dat we met zijn alleen zo gefascineerd zijn door zombies? Games, films en series, het zit helemaal vol met zombies. Maar wat nu als je heerlijk op vakantie bent in een tropisch oord, maar je vakantie bruut verpest wordt door deze zombies? Wat doe je dan? Daar kon je al eerder achter komen in Dead Island en Dead Island Riptide. Deze games scoorden redelijk op de PlayStation 3 en de Xbox 360. Vooral de setting werd als tof ervaren. Nu kun je voor een zacht prijsje beide games plus een extra retro-game spelen op je PlayStation 4 en je Xbox One. Maar wil je dat ook?

Bij een remaster is natuurlijk altijd de vraag: hoe goed zijn de graphics geworden? Om maar meteen antwoord op deze vraag te geven: best wel goed eigenlijk! Vooral de lichteffecten vallen in positieve zin op. De zon lijkt echt prachtig te schijnen op dit tropische eiland. Ook zijn er meer objecten die rondslingeren op het eiland. Strandballen op het strand, meer cocktails op de tropische bars. Als je Dying Light hebt gespeeld weet je wat je kunt verwachten, de game loopt namelijk op dezelfde engine. Vooral de lichteffecten en de textures vallen op. Toch is het jammer dat de framerate zo nu en dan inkakt. Zeker als je weet dat de game sowieso maar op 30fps draait. Bovendien kakt die framerate zo nu en dan nog wat verder in. Dat is soms best wel een minpuntje, maar dat mag zeker niet een pretverpester zijn.

En pret ga je zeker hebben. Hoewel de game te boek staat als een survival horror is dit toch vooral een zombieslasher. Natuurlijk, je zult zo nu en dan schrikken van een zombie die ineens ergens vandaan komt waar je hem niet verwacht, maar je bent toch voornamelijk bezig met zombies de kop inhakken. Is dat leuk? Ja, dat is echt ontzettend leuk. Er zijn weinig games waar de combat zo goed voelt als in Dead Island. Het is heerlijk om met een ijzeren buis of een peddel de kop in te slaan van een zombie. Je kunt de game met meerdere personages spelen, die elk hun eigen specialiteit hebben. Kies je voor een geweer, een scherp mes of wil je juist met een grote stok zombies tot moes meppen? De keuze is aan jou.

De gameplay van Dead Island is natuurlijk hetzelfde gebleven als in de oorspronkelijke games en dat is voor het grootste gedeelte een goed punt. De heerlijke RPG-elementen zijn uiteraard weer terug. Wat ook prettig is, is het feit dat de interface van Riptide nu ook in het eerste deel gebruikt wordt. Hierdoor is het RPG-element een stukje makkelijker te gebruiken. Elk personage heeft zijn of haar eigen vaardigheden, maar deze vaardigheden kun je ook upgraden om op die manier je personage je helemaal eigen te maken. Het is jammer dat de foutjes uit de Xbox 360 en PlayStation 3-versie soms toch ook nog aanwezig zijn. Hoe grappig het ook is om een zombie compleet vast te zien zitten in een onzichtbare muur of een object, het hoort eigenlijk niet.

Wat ook meehelpt is het feit dat het eiland waar de games zich afspelen echt enorm is. Er is ontzettend veel te zien op het eiland en het verkennen van het eiland brengt al een hoop lol op zich mee. Bovendien zijn er enorm veel quests te doen op het eiland. Met de originele Dead Island ben je al zo’n 30 uur bezig waarschijnlijk. Riptide wordt gezien als de mindere van de twee en wordt ook gezien als een soort van DLC voor de oorspronkelijke game. Het is dan ook mooi meegenomen dat Riptide er bij in zit. Wel moet ik zeggen dat de quests soms toch wat saai beginnen te worden. Vermoord deze persoon of haal dit item op. Op een gegeven moment heb je het wel gezien en ben je al wel heel veel uur bezig met het vermoorden van zombies.

Gelukkig is daar nog wat nieuws voor deze Dead Island-remaster. Een retro-game met in de hoofdrol een man die stiekem wel heel erg op Jack Black lijkt. Deze look-a-like is zijn kat in Los Angeles kwijt. Klein probleempje? Los Angeles is op het moment overspoeld door zombies! Opnieuw ben je dus bezig met het in elkaar slaan van zombies. Dit keer wel in 16-bit stijl en je moet gevoel voor ritme hebben. In deze retro-game zijn er namelijk drie stroken waar tussen je kunt wisselen. Wisselen is belangrijk, want je personage loopt anders vanzelf tegen zombies en andere obstakels op. Bovendien moet je zombies op het juiste moment raken, anders verlies je een leven. Dit is aan het begin best even wennen, wnt de game is best wel pittig. Gelukkig geeft Retro Revenge wel aan wanneer je de zombies perfect kunt raken. Op die manier raak je al snel de zombies en is het werken aan een hoge score. Een leuke toevoeging aan een toch al compleet pakket.

Mocht je Dead Island al wel eens gespeeld hebben, dan weet je wat je kunt verwachten. In mijn ogen is het dan ook niet de moeite waard om deze remaster te kopen. Natuurlijk, de Retro Revenge 16-bit game is een toffe toevoeging, maar geen 40 euro waard. Mocht je de games nog niet gespeeld hebben, dan is dit het moment! Het eiland waarop de game zich afspeelt is prachtig, zeker na de grafische upgrade die de game heeft gekregen. Helaas, de kleine bugs uit het origineel zitten er nog in. En ja, de game wordt na een tijdje een beetje repetitief. Maar de gameplay is nog steeds heerlijk, zeker als je met meerde spelers in online co-op speelt. Nog steeds krijg je een melding als vreemden in jouw buurt zijn en je kunnen helpen met een quest. Speel Dead Island met vrienden en je zult de vakantie van je leven hebben. Speel je de game in je eentje, dan heb je nog steeds een prima pakket voor je liggen!

• Ziet er prima uit
  • Hoop content voor een zacht prijsje
  • Retro Revenge is een toffe extra