Destiny: The House of Wolves Review

Destiny

PlayStation 4 Xbox One
8.9

8.3

Destiny: The House of Wolves Review

Destiny: The House of Wolves Review

De Queen nodigt iedereen uit om naar The Reef te komen, datgene wat ze in het originele deel van Destiny echt niet wilde. Persoonlijk was ik de eerste keer dat ik The Queen zag al fan, vooral toen ik erachter kwam dat bijkomende Gear en Weapons roze waren. Nu geeft ze de Guardians een hele ‘tower’ tot hun beschikking… het kan natuurlijk niet beter dan dit!

In deze ‘tower’, de Vestian Outpost, kom je weer net wat andere personages tegen dan in de Tower uit het eerste deel. Petra is weer terug en ook deze keer heeft ze bepaalde missies voor je om uit te voeren. Door deze missies uit te voeren bouw je reputatie op bij de Queen en kan je op den duur weapons en gear kopen. Maar niet alleen in The Reef is er wat te beleven. Een leuke bijkomstigheid van de Gunsmith, in de Tower op Aarde, is namelijk dat je de mogelijkheid krijgt om je wapens aan te passen. Staan de perks van een wapen je niet aan dan kan je deze laten veranderen. Je moet er een gokje voor wagen want je kunt ze niet uitkiezen, maar soms krijg je er veel betere perks voor terug. Voor de Gunsmith is het dus zeker aan te raden om zo nu en dan terug te gaan naar de vertrouwde Tower.

Een hele toffe toevoeging zijn de Trials of Osiris. De Trials bestaan uit een skirmish match waarbij je drie tegen drie strijd. Je moet je teammaten reviven, dit kan je ditmaal niet zelf. In The Vestian Outpost kan je Brother Vance vinden en hij verkoopt de Trials Passage. Deze heb je nodig om te spelen. De Passage houdt bij hoeveel matches je hebt gewonnen en verloren. Wanneer je een bepaald aantal hebt gewonnen kun je deze bij Vance inleveren tegen Gear. Het nadeel hiervan is dat niet iedereen een enorm goede PVP speler is en je mogelijk keer op keer verliest. Zit je in een team van spelers die niet de meest handige zijn in PVP dan kom je dus nooit aan bepaalde Gear.

Nog een nadeel is dat er gamers bij zitten die expres hun Light level laag zetten wanneer de computer opzoek gaat naar tegenstanders. In het spel zelf zetten ze hun Light level dan weer hoger zodat ze een makkelijkere match hebben. Hieruit kan je dan dus ook halen dat, net zoals bij de Iron Banner, je level uitmaakt voor de match die je speelt. Hoewel dit sneaky is van de spelers had Bungie hier voor mijn gevoel rekening mee moeten houden want dit gebeurt al sinds de Iron Banner. Op deze manier wordt het namelijk nog moeilijker voor de mensen die sowieso al slecht zijn in PVP.

Overigens zijn de Trials of Osiris alleen in het weekend te spelen. Iedere week krijg je een nieuwe map en de laatste map, The Widows Court, is een erg vette toevoeging. De map ziet er interessant uit en is erg mooi gemaakt. Het nadeel is dat snipers een makkelijk veld krijgen en hij net iets te groot is voor een drie tegen drie match.

Ditmaal is er geen Raid zoals in de eerdere delen. Er is geen Vault of Glass, danwel een Sword of Crota om nieuwe Gear en Wapens te verkrijgen. Ditmaal hebben ze een andere toevoeging gemaakt en dat is The Prison of Elders. Deze prison is een soort van arena waarin je tegen verschillende vijanden vecht. Tijdens elke golf van vijanden is er een toevoeging van bepaalde perks om het je makkelijker of moeilijker te maken. Zo kan het zijn dat je in de eerste ronde juist gebruik moet maken van Arc damage terwijl het de keer daarop juist helemaal niet werkt. The Prison of Elders is op verschillende niveaus te spelen, waarmee je weer Gear en Weapons kan verdienen.

Wanneer je The Prison of Elders wil spelen, en daadwerkelijk iets wilt winnen, moet je sleutels verzamelen. Deze openen de schatkisten wanneer je alle vijanden hebt verslagen. De sleutels kan je verkrijgen door bepaalde bounties uit te voeren die je krijgt van Petra. Deze bounties spreken voor zich en je moet hierbij vijanden verslaan. Nadat je dit hebt gedaan kan je, ergens op de map, een kist vinden met een sleutel. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je hem op tijd vind want anders is de kist alweer verdwenen en heb je pech.
In tegenstelling tot de Trials of Osiris is de Prison of Elders wel altijd speelbaar en niet alleen in het weekend.

Wat ik erg jammer vond in de eerste uitbreiding van Destiny was dat de gamers welke alleen het eerste deel hadden ook echt niks konden doen van de uitbreiding. Nightfalls waren bijvoorbeeld specifiek gericht op The Dark Below en dit was ook zo met bepaalde delen van de Crucible (terwijl dit negen van de tien keer dezelfde maps waren als uit het eerste deel). Persoonlijk vond ik dit echt jammer omdat je daardoor verplicht werd om de uitbreiding te kopen. Had iemand de uitbreiding niet dan kon je niet samen spelen, jammer als een vriend de uitbreiding dus niet had.

Momenteel zijn er weer een aantal van dit soort puntjes waarbij je perse de uitbreiding moet hebben omdat je anders gewoon pech hebt. Je kunt bijvoorbeeld wel meevechten tegen vijanden binnen bepaalde maps maar je kunt dan niet de kisten openen die bij de uitbreiding horen. Natuurlijk is dat best jammer, vooral wanneer je enorm je best hebt gedaan om de vijanden te verslaan en dan uiteindelijk met lege handen staat. Daarnaast betekent het dat je met sommige mensen uit je vriendenlijst bepaalde delen van de game niet kan spelen. Jammer, want daardoor gaan de mensen die geen uitbreidingen hebben denk ik ook minder spelen, vooral wanneer je niemand meer hebt om mee te spelen omdat de rest met de uitbreiding bezig is.

Gelukkig hebben ze Xur wel in beide towers gelaten. Momenteel is Xur namelijk zowel in The Tower als de Vestian Outpost te vinden. Er was een moment waarbij ik bang was dat hij niet te vinden zou zijn in The Tower om op deze manier nog meer mensen de uitbreiding te laten kopen. Gelukkig is dat niet het geval. Xur is in beide te vinden dus ook mensen zonder uitbreiding kunnen gewoon elk weekend naar hun favoriete verkoper.

Hoewel er dit maal weer hele toffe toevoegingen zijn gedaan aan de uitbreiding zitten er ook een aantal haken en ogen aan. Voor mijn gevoel is The House of Wolves vooral een leuke uitbreiding voor de PVP’ers omdat deze vaak in beide goed zijn. Voor de echte PVE’ers is het moeilijker om mee te komen wanneer je de Trials speelt en dat is jammer. Natuurlijk zijn er dan wel weer roze gear en wapens en dat maakt in mijn optiek een heleboel weer goed.