Destiny: The Taken King Review

Destiny

PlayStation 4 Xbox One
8.9

8.3

Destiny: The Taken King Review

Destiny: The Taken King Review

Destiny, de game welke vorig jaar voor een enorme hype zorgde. De hype is voorbij. Bij een groot aantal gamers ligt Destiny stof te vergaren sinds het eerste deel en anders sinds de laatste uitbreiding. Ditmaal komt Bungie weer met een nieuwe uitbreiding en laat ik voorop stellen; misschien is nu toch het moment aangebroken om de game uit je kast te halen en de dikke laag stof weg te vegen, want The Taken King is echt tof.

Laten we beginnen met het feit dat Bungie blijkbaar erg goed luistert naar de fans. Vele, waaronder ik zelf, baalden van de verhaallijn (beter gezegd: de ontbrekende verhaallijn). Via Grimoire Cards kon je het verhaal achter Destiny te weten komen…helaas kon je de kaarten alleen bekijken op de website waardoor veel mensen al snel afhaakte. De Taken King pakt dat veel anders aan. Via de story quests kom je enorm veel te weten over het verhaal, waardoor je meteen begrijpt wat er gaande is. De extra verhaallijn zorgt naar mijn idee voor het beetje extra wat je in het eerste deel mist. Voor degenen onder ons met drie personages zijn de cutscenes nu te skippen, want na één of twee keer alles te zien weet je het ook wel weer.

Je vertrouwde Ghost is nog steeds bij je, hoewel deze waarschijnlijk minder vertrouwd aanvoelt. Peter Dinklage is vervangen door iemand anders en vanaf nu is het eindelijk mogelijk om andere shells voor je Ghost te gaan gebruiken. Deze zorgen niet alleen voor wat diversiteit aan Ghosts, maar ze hebben ook verschillende eigenschappen. Overigens is niet alleen de uitbreiding aan Ghost Shells toegevoegd aan het menu. Ook kan je met deze uitbreiding gebruik maken van artifacts. Artifacts zijn een extra item met eigen karakteristieken.

Overigens is ook het hele menu op de schop gegaan. Quest’s hebben hun eigen pagina en bounties kunnen ingeleverd worden in je menu. Sowieso zijn er meer quests bijgekomen welke je op je eigen tempo kan uitvoeren. De extra quests zorgen ervoor dat je net wat meer interactie krijgt met andere personages dan voorheen. Zo hebben Cayde-6, Ikora en Zavalah hun eigen quests en heb je niet meer met maar één van hun te maken. Een enorm handige toevoeging; je kunt elke individuele quest volgen zodat je precies weet wat je moet doen. Dit wordt weergegeven rechts onder in beeld en hierdoor hoef je niet constant naar het menu om te kijken wat je ook alweer moet doen.

Hoewel het gebruik van het menu even wennen is, werkt het een stuk handiger dan voorheen. Vooral het feit dat je niet constant terug hoeft naar de tower om je bounties in te leveren is een enorm pluspunt. Naast de grote verandering aan het menu is er daarnaast nog een grote verandering. Je kunt de keuze maken om twee items met elkaar te combineren. Hierdoor kan je bijvoorbeeld het wapen of de uitrusting die je fijn of mooi vindt naar een hoger level brengen, waardoor je meer diversiteit in uitrusting en keuzes hebt..

Helaas heeft Bungie het wel weer voor elkaar gekregen dat je items uit eerdere delen niks meer waard zijn. De gear en wapens waarvoor je het zweet op je voorhoofd had staan kan je net zo goed weggooien. Dit komt omdat je voortaan op een andere manier bezig bent met je personage sterker maken. Momenteel is het Light level van je personage namelijk belangrijk. Elk item heeft zijn eigen Light level waardoor je sterker wordt. Het mooie aan deze nieuwe manier van levelen is dat je vooral tijd moet investeren in goeie uitrusting en geluk op de tweede plaats komt te staan.

De Crucible heeft een nieuwe variant, Rift, waarbij je de ‘spark’ naar een eindbestemming moet brengen. Je doet dit door als een gek voor je vijand weg te rennen en te overleven. Deze extra toevoeging maakt de Crucible weer net wat anders dan voorheen. Ook is er een nieuwe variant op Skirmish toegevoegd welke Inferno Skirmish heet. Bij Inferno Skirmish draait het om de kills en is er geen radar. Overigens zijn de bekende varianten nog steeds speelbaar. Erg handig wanneer je de uitbreiding niet hebt.

Een nadeel van de game zit in de Patrol missies. Wanneer je lekker relaxt over de planeet rond aan het rennen bent om missies uit te voeren wordt je niet alleen door de Public events aangevallen. Nee, je wordt ook nog belaagd door Taken en een aantal rond dwarrelende Hive Knights die je relaxte uitstapje opeens heel frustrerend kunnen maken. Vooral wanneer je Guardian nog een lager level is.

Hoewel er in eerste instantie geen Raid zou zijn, heeft Bungie deze op een later tijdstip toch toegevoegd. Erg gaaf natuurlijk, want de raids zijn tot nu toe erg interessante toevoegingen geweest. Helaas heb ik hem nog niet kunnen spelen doordat je Light level aardig moet worden opgekrikt. Dat je level 40 bent maakt daarbij, helaas, helemaal niks uit.

Een erg toffe uitbreiding dus, waarvan ik denk dat hij zelfs voor degene wie Destiny op hebben gegeven leuk kan zijn. Wat dat betreft is hij gewoon niet zoals de eerdere uitbreidingen en heeft The Taken King net was extra’s. Besluit je om hem te kopen met je level 9 personage, kan je overigens gewoon een item gebruiken om level 25 te worden dus laat dat je vooral niet tegenhouden!