Diablo III: Reaper of Souls Preview

Diablo III: Reaper of Souls Preview

Het heeft iets magisch. Aanwezig zijn op bij de bekendmaking van een nieuwe game. Als eerste zien wat de ontwikkelaar van plan is. Ik mocht het mee maken op de Gamescom alwaar Blizzard tijdens haar persconferentie de eerste uitbreiding voor Diablo III liet zien. Reaper of Souls moet verdergaan waar het originele deel gestopt is. Nu, enkele maanden later, zit ik midden in de bèta.

Er moet gezegd worden dat Blizzard nooit eerder een bèta in zo’n vroege fase van de ontwikkeling vrij heeft gegeven. Uiteraard zijn er her en der nog wat bugs te vinden, logisch tijdens deze fase van het maken van de game. We kunnen leven in vrijheid. Het grote kwaad, Diablo, is verslagen. De constante dreiging is opnieuw verbannen naar de krochten van de hel. Maar dan, wanneer iedereen in Sanctuary opnieuw opgelucht adem kan halen, dient de grootste vijand tot op heden zich aan. Malthael, the Angel of Death, valt Westmarch aan…

Diablo III gaat inmiddels alweer een tijdje mee. Het spel wordt echter geplaagd door de endgame. Wanneer de vier acts op de hoogste moeilijkheidsgraad zijn voltooid, begint de lange grind richting de samenstelling van je gear. Je personage groeit sterker en sterker maar de echte uitdaging blijft uit. Diablo III: Reaper of Souls geeft je niet alleen een doel om weer te gaan spelen, de uitbreiding zorgt er ook voor dat je nooit meer hoeft te stoppen. De aanval op Westmarch gebeurt dan ook niet zomaar. Met Reaper of Souls voegt Blizzard een nieuw gebied toe aan de huidige game waarin je een compleet nieuwe act kunt gaan beleven. In dit nieuwe hoofdstuk, dat de naam ‘The Fall of Westmarch’ draagt, ben jij opnieuw het enige dat staat tussen de ondergang van de mensheid en haar overleving. Malthael heeft de missie op zich genomen om het eeuwige conflict te stoppen door alle demonen om het leven te brengen. Laat hij ons ras nu net als zo’n demon beschouwen…

Het duurt dan ook niet lang voordat Malthael de aanval op de grote stad opent. Door zijn link met de dood komen verslagen zielen terug om voor hem te vechten. Bekende personages die de dood vinden kunnen zich hierna zowaar tegen je keren. Het originele spel was op momenten bijzonder duister maar Reaper of Souls gaat hier constant zonder moeite overheen. Straten liggen vol met lijken, de dood is constant aanwezig. Daarnaast lijkt Blizzard het kleurenpallet terug te hebben gedraaid. Alles is kil, grauw en grijs en past perfect bij het verhaal dat de ontwikkelaar wil vertellen. Vergeet die felle kleuren uit Diablo III, dit is heel wat anders.

De grootste vernieuwing is te vinden in de Adventure mode. Hierin zijn alle acts vrijgespeeld en kun je gaan waar je zelf zou willen in de grote wereld van de game. Alle waypoints zijn open, niets kan je tegenhouden. Interessant is dat hierdoor het spel meteen niet meer lineair aanvoelt, dit terwijl Diablo III bijzonder rechtlijnig was. Tijdens het spelen krijg je verschillende bounties die je binnen kunt brengen, zijn er monsters die verslagen kunnen worden en zijn er meer van dit soort optionele missies. De game lijkt ineens compleet anders aan te voelen.

De toevoeging van de Adventure mode is er een die ik toe kan juichen. Met het grootste gemak wissel je nu tussen de hoofdstukken en omgevingen die het verhaal je brachten. Niet langer loop je steeds de laatste delen door om je loot te vinden, maar is er een grote mate van diversiteit aanwezig. Zo speel je een tijdje in Act 3, maar wanneer je daar genoeg van hebt vlieg je zo weer terug naar het eerste hoofdstuk om daar een random baas af te maken. Het is een puike manier om je personage te laten groeien in kracht en rijkdom, het steeds opnieuw spelen van het hoofdverhaal is er niet meer bij. Het kan natuurlijk nog steeds, het hoeft alleen niet meer.

Interessant aan dit gegeven is dat de Adventure mode de Nephalem Rifts met zich meeneemt. Hierdoor kiest de game willekeurig jouw vijanden. Denk je veilig te zijn in de tweede act omdat de vijanden daar al vaker dan eens de puntige kant van je pijl hebben gezien? Helaas, nu niet meer. Een stuk van de dungeon kan zomaar voorzien zijn van veel sterkere vijanden uit de vijfde act. Totaal willekeurig, niets dat van tevoren aan gaat geven waar jij je klaar voor moet maken. Al snel merkte ik dat het ervoor zorgt dat de Adventure mode de levensduur van de game flink kan gaan verlengen. De Rift Guardians die verschijnen wanneer alle vijanden in de Nephalem Rift dood zijn, brengen speciale loot met zich mee. Niet verkeerd.

We weten allemaal dat Blizzard de auction house gaat verwijderen uit de game. In de bèta is dit echter al het geval. Dat pakt goed uit, het craften van verschillende items is meteen een stuk interessanter en belangrijker. Het managen van je beschikbare plekken om loot in te bewaren is intensiever en elk gevonden voorwerp moet een reden hebben om mee te nemen. Je moet je gear nu verdienen in plaats van het kopen van de onderdelen via andere spelers. Het brengt Diablo III een stuk dichter bij het gevoel dat Diablo II je gaf. En zeg nu zelf, dat is geen slecht ding.

Het is dan ook goed om te vermelden dat Blizzard goed naar de loot heeft gekeken. Momenteel is maar een klein gedeelte van al die gevonden voorwerpen daadwerkelijk interessant voor jouw personage. De rest verkoop je aan een merchant of zet je op de auction house. Met Reaper of Souls gaat Blizzard ervoor zorgen dat de gevonden loot zich aanpast aan jouw personage en vallen er net wat makkelijker de gewilde legendarische drops. Zo zullen de eindbazen gegarandeerd een legendarisch item laten vallen wanneer je ze voor de eerste keer verslaat.

Mocht je jouw personage van level zestig naar zeventig willen brengen, dan is Reaper of Souls dé manier om dat te doen. Echter, Blizzard brengt een nieuwe klasse naar de game waardoor je helemaal opnieuw kunt beginnen met spelen. In de vorm van de Crusader combineer je een mix van vechten met Shields en Flails voor hectische mid-ranged melee-actie. De Crusader krijgt zijn krachten via zijn geloof en is gedreven om de vijand te stoppen. Niet vreemd wanneer je je bedenkt dat de klasse gevormd is uit een speciale eenheid van de Paladins uit Diablo II. Hierdoor keren enkele bekende aanvallen en spells terug en zorgt het ervoor dat de Crusader de menselijke oorlogsmachine is. Zelf heb ik nog niet met de klasse gespeeld (ik heb mijn level zestig Demon Hunter gekopieerd naar de bèta) , maar wanneer Reaper of Souls uiteindelijk in de winkel komt te liggen is dit het eerste waar ik mee aan de sla ga.

Met Reaper of Souls lijkt Blizzard een sterke uitbreiding te gaan brengen op het toch al niet verkeerde Diablo III. Met een nieuwe act, een nieuwe klasse en een vernieuwde endgame wil de ontwikkelaar terugkerende spelers opnieuw vast weten te houden. Diablo III voelt meer als Diablo II, iets wat fans zeer kunnen gaan waarderen. Wij wachten op de release. Tot die tijd zien we je graag in Sanctuary…