Disney Infinity Review

Disney Infinity Review

Tijdens mijn jonge jaren was Disney hét bedrijf dat innovatie bracht. Verhalen die bleven hangen, beelden die beter waren dan die van wie dan ook. Disney stond voor een zekere kwaliteit. De tekenfilms waarmee we allen opgegroeid zijn, zitten dan ook verankerd in onze harten. Disney is onze jeugd, daar kun je niet omheen. Dat warme gevoel dat je krijgt wanneer je terugdenkt aan die tijd kreeg ik ook tijdens het spelen van Disney Infinity.

Het idee achter Disney Infinity is misschien niet origineel. Het is ook niet innovatief. Daarvoor is het bedrijf twee jaar te laat. Om personages op je scherm tot leven te zien komen, zet je kleurrijke poppetjes neer op een portaal welke aangesloten is op je spelplatform. Binnen enkele seconden komt het poppetje op je scherm tot leven. Jawel, het is exact datgene dat Skylanders tot een gigantische hit heeft gemaakt. Het is dan ook een fantastische manier om geld te verdienen. Wil je meer content en personages? Dan mag je de winkels induiken om daar nieuwe figuren te scoren. Origineel is het niet, maar in dit geval hoeft dat ook niet. Het systeem werkt als een trein en past bijzonder goed in de wereld van Disney.

Ook mannen spelen met poppen, dat lijkt Disney Infinity je meteen te zeggen. En het is ook zo, ik kom ervoor uit. Ik val voor deze manier van het overbrengen van de gameplay. Inmiddels staan er twintig Skylanders naast mijn Xbox 360. Ik heb dus heel wat personages gekocht in de winkel, puur om meer uit de game te halen, afwisseling te creëren en de belevenis groter te maken. Disney Infinity doet dit ook. Als een echte Andy uit Toy Story bouw je een band op met je poppen. Waar in die film zijn fantasie al het werk moest doen, komen onze speelgoedmannen gewoon tot leven en beleven wij een echt avontuur met ze. Het is magie die Disney zo goed past. Actiefiguren die tot leven komen, alsof we zelf in Toy Story zitten.

Toch kan onze fantasie ook de vrije loop nemen in dit spel. Magische werelden kunnen we creëren in Disney Infinity waarbij onze gedachten de enige beperkingen zijn. Hoewel er verhalende missies zijn (waar ik je zo meer over ga vertellen), is de Toy Box de grote ster van de game. De mode is exact wat de titel doet vermoeden. Een grote doos met speelgoed, klaar om door jou gebruikt te worden. Het is de Minecraft van Disney, gemixt met een vleugje LittleBigPlanet. Huizen, kastelen en omgevingen zijn meteen te selecteren, het uiterlijk en de plaatsing bepaal jij. Werelden smelten samen in een creatieve omgeving die smeekt om vele uren gespeeld te worden. Objecten kunnen voor compleet andere dingen gebruikt worden dan waar ze origineel voor bedacht zijn. Het duurde niet lang voordat de kluis van oom Dagobert gebruikt werd door mij om overheen te springen met de wagens uit Cars.

Omdat het een Disney-game betaamt, is het creëren van je eigen wereld bijzonder makkelijk. Het is niet meer dan het selecteren van een object en het neerzetten op een plek die jij mag bepalen. De game geeft aan wanneer andere dingen in de weg staan om verwarring en fouten te voorkomen. Binnen minuten ontwerp je een duister bos waarin de helden uit The Incredibles zich staande moeten houden tegenover diverse vijanden. Dit terwijl je een kwartier later met Lightning McQueen door datzelfde bos aan het racen bent omdat je er een heuse racetrack van hebt gemaakt. Niet alleen de werelden van Disney komen samen, gamegenres waren ook nog nooit zo verbonden. Behalve misschien in LittleBigPlanet. Om daar mee vergeleken te worden is helemaal niet slecht.

Echter, niet alles in deze Toy Box is meteen te gebruiken. Ook hier zijn de marketingmensen van Disney goed aanwezig. Om meer objecten vrij te spelen zul je in de winkel nieuwe werelden en personages moeten kopen. Deze zitten binnen momenten weer in je game waardoor je meer kunt maken en dieper in je creativiteit kunt graven. Het kost je alleen wat extra geld. Hierdoor loop je soms tegen obstakels aan omdat je bepaalde objecten niet mag gebruiken. Komt een item uit het Lone Ranger-pakket en wil je dat gebruiken? Bestel dat pakket dan maar alvast.

Natuurlijk zijn er ook nog dingen te unlocken in de zogenaamde play sets die je krijgt bij de game. De werelden van The Incredibles, Monsters University en Pirates of the Caribbean gaan meteen voor je open wanneer je de game koopt. Elke wereld (play set) geeft je een eigen avontuur welke je met het daarbij horende personage kunt doorlopen. Je gaat Mister Incredible dus niet zien in Tortuga. Ergens jammer, aangezien je meteen drie extra personages los bij mag gaan kopen wanneer je de game in de coöperatieve stand wil gaan spelen met een vriend. Twee piraten, twee superhelden en twee monsters, anders lukt het niet. Ook de play sets zijn te koop waardoor nieuwe werelden en avonturen zich openen. Denk nu niet dat je een halve game misloopt mits je de portemonnee trekt; elke wereld brengt zo’n zes tot acht uur gameplay. Wanneer je een play set koopt (welke gemiddeld zo’n 25 euro kost), koop je dus in feite een hele nieuwe game.

Niet elke wereld is even interessant als de andere. Van de drie standaard te bezoeken Disneyplekken valt op dat die van Monsters University het minst goed uit de verf komt. Qua gameplay dan, de wereld zelf oogt zoals je hem zou verwachten wanneer je de film van Pixar hebt gezien. Het ontdekken van de school en haar vele geheimen (dus buiten de missies die je moet doen om) zorgt echter voor flink wat plezier. Het meest interessant is het avontuur van Jack Sparrow. Bevaar de open zee, vecht tegen andere piraten en beleef het piratenleven gevuld met dames, rum, goud en nog meer rum.

In de Adventure mode is het op momenten echter waar Disney me compleet kwijt weet te raken. Hier ben jij als speler genoodzaakt om unieke uitdagingen aan te gaan om zo een gouden, zilveren of bronzen medaille te behalen. Nu is dit natuurlijk leuk, ware het niet dat sommige missies belachelijk lastig zijn. Helemaal wanneer je je bedenkt dat de game ook door de kleine kinderen gespeeld moet kunnen worden. Wanneer een vriend als speler twee mee wil doen, worden ze zelfs nog lastiger om uit te voeren. De moeilijkheidsgraad ligt op momenten te hoog voor een game als deze. Ga je voor alle gouden medailles? Ik wens je enorm veel succes. Wanneer het je lukt heb je mijn eeuwige respect.

Over het algemeen spelen de personages hetzelfde. De besturing is hoofdzakelijk hetzelfde, met uitzondering van de personages uit Cars. Logisch. Daarnaast weten sommige characters een extraatje aan de game toe te voegen. Zo kan Dash (het zoontje van Mister Incredible) lekker hard rennen. Tijdens het levelen (je personages groeien in kracht en stijgen in level) speel je tokens vrij welke objecten voor de Toy Box vrij kunnen spelen. Het heeft dus een hoger doel om goed te spelen met je personages. En je weet, hoe meer personages je koopt, hoe meer tokens je krijgt. Wat weer meer voor de Toy Box op kan leveren. Disney is niet gek natuurlijk.

Nu zou dit alles in het niet vallen wanneer één belangrijke factor ondermaats uitgevoerd zou zijn. De poppetjes zelf. Skylanders is zo populair omdat de action figures die je koopt in de winkel niet alleen tof zijn qua ontwerp, maar kwalitatief ook goed in elkaar steken. Gelukkig heeft Disney op dit punt goed nagedacht en is gekomen op een cartoony versie van haar personages. Op deze manier ogen de poppetjes niet alleen belachelijk tof maar zorgt de ontwikkelaar er ook voor dat de personages uit al die verschillende films, franchises en werelden makkelijk naast elkaar kunnen leven. Als één groot geheel.

De basis is er. In potentie heeft Disney een gigantische hit in handen. Met nog bijzonder veel films die omgezet kunnen worden naar een play set, zijn de gameplay en de tijd die je in dit spel kunt besteden redelijk oneindig. Er zijn al play sets van Cars en The Lone Ranger te koop (waar binnenkort een Toy Story aan toegevoegd gaat worden), maar daar zal het niet bij blijven. Ik zie graag de wereld van Tron, The Lion King, The Muppets en Narnia tegemoet. En dan te bedenken dat Disney ook nog eens de rechten op Marvel, Star Wars en Indiana Jones heeft. Het brengt de game naar een hoger plan. To Disney Infinity and beyond!

[review pros=”+ Potentie voor honderden uren gameplay
+ Kwalitatief hoogwaardige poppetjes
+ Toy Box brengt creativiteit naar een nieuw level” cons=”- Extra aanschaf van personages voor coöperatieve gameplay