Dying Light Preview

Dying Light Preview

Daar sta je dan. Midden in de nacht. Bang en verstopt voor het gevaar. In groten getale staan ze daar. Een on-dode horde brein-loze zombies. Je weet dat als je naar het kamp wilt rennen je echt voor je leven moet rennen, want het donker doet iets met de zombies. Het maakt ze gevaarlijker, sterker en sneller. Je kan wachten op het dak van het gammele huisje, maar in de verte zie je waar je de medicijnen moet afleveren. Je weet dat daar veel overlevenden zijn en je daar veilig bent. Je kan wachten totdat het licht wordt en hopen dat je in de tussentijd niet gezien wordt door een wandelend lijk of je kan het op een lopen zetten in de hoop dat je de horde voor blijft. Je weet dat je het kan, want jij bent niet voor niets de aangewezen persoon om dit soort klusjes te klaren. Je maakt je mentaal klaar, telt tot drie en zet het op het rennen.

Je springt van het dak af en je weet dat je gehoord bent. Je veroorlooft het jezelf om even naar achteren te kijken. Je ziet dat er een stuk of dertig zombies op een snel tempo naar je toe komen. Je draait je weer om en je klimt en klautert langs de vele obstakels. De breindoden doen dit niet, of in ieder geval minder snel. Helaas kom je telkens weer nieuwe vriendjes tegen die maar al te graag je hersenen willen opeten, waardoor je geen seconde hebt om te rusten. De adrenaline giert door je aderen terwijl je via een hek naar een lantaarnpaal springt om vervolgens te duiken naar een ietwat lager gelegen dak. Niet stoppen, maar doorgaan. Het begint gelukkig langzaam maar zeker licht te worden. Dit betekent dat de zombies wat slomer worden en je iets rustiger aan kan doen, zolang je ze maar niet onderschat.

Het lijkt misschien niet ver, maar je begint langzamerhand het overzicht te verliezen en je weet niet meer helemaal welke kant je op moet gaan. Je moet een hoog punt zoeken om het overzicht weer te krijgen. Gelukkig zijn die er genoeg en na een korte klim zie je al dat het kamp nog maar vijftig meter ver is. Je besluit het rustig aan te doen en na het doodhakken van twee zombies kom je dan ook aan op je eindbestemming. Per direct krijg je wat drinken en eten aangeboden, maar je mag niet te lang uitrusten, aangezien de volgende missie alweer op je staat te wachten. Mensen vertrouwen op je en je kunt ze ook niet teleurstellen. Levens hangen van jouw daden af. Het komt vast wel goed, eerst even slapen en zodra de zon opgaat moet je meteen jouw missie voltooien, zolang je maar voor het donker terug bent.

Dit soort ervaringen lijken mij de hoofdrol spelen in Dying Light. Waar een wereld al gevaarlijk is overdag wordt deze nog een stuk gevaarlijker zodra de nacht valt. Hierdoor kan je in de avond niet meer rondrennen als de held overdag, maar moet je ervoor zorgen dat je niet gezien wordt, aangezien je dan echt moet rennen voor je leven. Niet alleen zombies zijn in de avond gevaarlijker, maar in de nachtelijke uurtjes wordt er ook iets veel gevaarlijkers wakker, een zogenaamde Night Stalker. Deze makkers zijn snel, taai en weten je binnen de kortste keren een kopje kleiner te maken. Hierdoor is free runnen niet langer genoeg. Running for your life begint er meer op te lijken en dan moet je nog hopen dat het genoeg is. Hierdoor zal de gameplay hopelijk heel variërend blijven en zal een actiegame met hoog tempo veranderen in een survival-horror. Ik hoop dat Techland weet wat ze doen, maar om de een of andere redenen heb ik er wel vertrouwen in (heb je die gameplaydemo gezien!?).

Je kan vier verschillende personages kiezen met ieder hun eigen speelstijl, de game speelt zich af in een open wereld en belooft brute combat zowel van veraf als van dichtbij. Net als bij Dead Island kan je wapens op verschillende manieren aanpassen om ze nog dodelijker te maken. Tevens ziet de game er tot dusver best goed uit, dus ook op dit gebied kan de game wat van zich laten zien. In hoeverre de personages een verschil gaan maken is tot nog toe onbekend, maar hopelijk zullen ze wat meer verschil gaan maken dan in Dead Island, alwaar de speciale krachten van elk personage te verwaarlozen waren.

Dying Light lijkt een unieke game te gaan worden waarin free running in een open wereld centraal staat. Het lijkt alsof Techland op het idee is gekomen tijdens het maken van Dead Island, aangezien er een aantal geleende stukjes in zitten, zoals de vier verschillende personages met ieder hun eigen kracht en het aanpassen van de wapens met bijvoorbeeld elektriciteit. Toch denk ik dat deze game totaal niet op Dead Island gaat lijken. De switch tussen dag en nacht kan interessant worden en zo is er voor zowel de survivalist als de avonturier genoeg te doen.