E3 2016: een terugblik op EA

E3 2016: een terugblik op EA

Zoals elk jaar begint de E3 met EA. De persconferentie van de uitgever en ontwikkelaar was ook in 2016 het eerste dat we zagen van de beurs der beurzen. De studio beloofde te knallen met een nieuwe concept, een persconferentie op twee delen van de wereld (de helft in LA, de andere in London) en vooral veel toffe games. Het was dan ook jammer dat er amper iets nieuws getoond werd.

De persconferentie hadden we voor zo’n 99 procent kunnen voorspellen. Niet alleen omdat alles de ochtend voor de persconferentie gelekt werd, maar ook omdat zowat alle games al bekend waren. EA liet letterlijk niets zien wat we niet aan zagen komen. Ja, misschien Fe, een game van een kleine ontwikkelaar waar EA bij gaat helpen om deze naar de gamers te brengen (zoals ze dat eerder deden met Unravel), maar qua echte EA Games viel het best wel tegen. Ho, klik niet weg. Dit betekent niet dat de games die ze lieten zien niet goed waren, het was gewoon allemaal erg, heel erg voorspelbaar.




De conferentie trapte af met nieuwe beelden van Titanfall. Natuurlijk een moddervette trailer van de multiplayer (waar ik persoonlijk toch best wel weer zin in heb gekregen), maar ook de aankondiging van een heuse singleplayer (inclusief verse beelden). Helaas werd dit eerder op de dag al op YouTube gezet (op het officiële kanaal van de game zelfs!), waardoor het niet nieuw was. Wel tof om te vermelden is dat de game niet alleen op de platformen van Microsoft te spelen zal zijn, maar ook naar de PlayStation 4 gaat komen. Op 28 oktober kun je met de game aan de slag. Ben jij ready voor een nieuwe Titanfall?

Uiteraard kan een persconferentie van EA niet zonder sportgames. Madden en FIFA waren dan ook vol aanwezig. Vaak de momenten waarop de persconferentie een beetje inpakt. En dat was dit jaar niet anders. De snelheid valt er keer op keer uit wanneer deze games op het toneel verschijnen. Misschien omdat we weten wat het ons gaat bieden? Fifa is Fifa. Madden is Madden. Daar kan een bekend persoon op het podium niks aan veranderen. Interessant is wel dat Fifa 17 een verhaalstand krijgt waarin je speelt als Alex Hunter. Vanuit zijn ogen maak je carrière en voetbal je je een weg naar de top. Of de die-hard Fifa-speler hier op zit te wachten vraag ik me af, maar ik ben blij dat EA vernieuwing in de game stopt.

De game waar behoorlijk wat mensen op zitten te wachten? Hoe kan het ook anders. Mass Effect! De aankondiging dat Mass Effect: Andromeda aanwezig was tijdens de conferentie werd in de zaal dan ook onthaald met flink gejuich en geklap. Het feit dat er weinig over de game los werd gelaten was dan ook een behoorlijke domper. Wat beelden van achter de schermen bij de ontwikkelaar, afgewisseld met een klein beetje in-game beelden, het deed denken aan vorig jaar. Daar kregen we eenzelfde soort trailer. Misschien is het leuk voor de mensen die helemaal in Mass Effect zitten, toch kwam het een beetje over als een cocktease. Hetzelfde deed EA met Star Wars. Iets waar ik persoonlijk enorm naar uitkeek was de onthulling van de volgende Star Wars-games. En dat was er wel. Maar ook weer niet.




Jade Raymond staat op het podium, vertelt over de games met de Star Wars-licentie die in ontwikkeling zijn. Ja, we weten van Battlefront 2 en de bevestiging dat deze content uit nieuwe films zoals Force Awakens gaat gebruiken en Dice en Motive als ontwikkelaar heeft, is tof. Maar dit wisten we al. De bevestiging dat Amy Henning bezig is met een game in de Star Wars-wereld bij Visceral wisten we al. Die drie seconden in-game beelden zagen er fantastisch uit, maar het was wederom veel behind the scenes. Respawn liet ook zien dat er een Star Wars-game in ontwikkeling is, maar liet verder ook geen info los. Ofwel: er zijn games in ontwikkeling, maar wie en wat, dat zeggen ze niet. Behalve Battlefront 2.

Uiteraard was Battlefield 1 groot aanwezig met nieuwe beelden en zet EA heel hoog in op de game. Logisch ook, Battlefield is groter dan ooit en de game oogt fantastisch. Duidelijk het hoogtepunt van de conferentie. Maar wederom, heel veilig. Iets wat we al wisten. Er was geen knaller. Niets nieuws. We wisten alles al. Een goede persconferentie? Nee. Een persconferentie die we waarschijnlijk snel vergeten. Nogmaals: dat heeft niks met de games te maken, maar dit was geen E3-conferentie waar we graag aan terug gaan denken. Jammer.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.