EA Sports UFC Gamescom Preview

EA Sports UFC Gamescom Preview

Voor het eerst in jaren verschijnt in het voorjaar van 2014 weer een game onder de UFC-licentie. Wijlen THQ bracht begin 2012 de laatste UFC Undisputed-game uit, inmiddels liggen de rechten bij EA. Wij kregen een pre alpha-versie te zien van wat volgens de ontwikkelaars de meest realistische UFC-game tot op heden moet gaan worden.

Als vechtsport-leek dacht ik eigenlijk wat WWE en UFC precies dezelfde sport waren, alleen dan onder een andere naam. Shoot me, sorry, het spijt me, ik wist niet beter. Pas op de Gamescom legde onze cameraman en WWE-deskundige Danny me tijdens de presentatie van EA Sports UFC de verschillen tussen beide sporten uit. WWE is nep en gaat vooral om de show, UFC is in principe knokken zonder regels. Zelfs zo vergaand dat het voorkomt dat de sporters elkaar botbreuken bezorgen. Heavy.

Wat EA met dit, voor hen, eerste deel wil bereiken, is deze ervaring dus op een zo realistisch mogelijke manier bij jou in de huiskamer brengen. ‘Feel The Fight’ is een van de kreten die herhaaldelijk terugkwam tijdens de presentatie. Qua platformen waarop de game uitkomt is in ieder geval al een goede stap gezet: EA Sports UFC komt alleen uit op de PlayStation 4 en de Xbox One, dus niet meer op de huidige generatie consoles. Zodoende hoeven de ontwikkelaars geen rekening te houden met de minder krachtige hardware die veel gamers op dit moment nog onder hun tv hebben staan en kunnen ze volledig gebruikmaken van de brute, rauwe paardenkrachten die de nieuwe consoles van Sony en Microsoft onder de motorkap hebben.

Je moet het gevecht dat je aangaat dus echt gaan voélen. De meest in het oog springende manier waarop een ontwikkelaar dat kan bereiken, zijn natuurlijk de graphics. Door middel van een demonstratie van huidige generatie technieken en next-gen technieken liet de ontwikkelaar zien dat juist door subtiele veranderingen een gevecht er in EA Sports UFC een heel stuk echter uit gaat zien dan we gewend zijn van bijvoorbeeld UFC Undisputed. Een van de elementen die daar het meest aan bijdraagt is full body deformation. Door het gebruik van de Ignite-engine (waar ook FIFA 14 op draait) reageren twee digitale lichamen die met elkaar in aanraking komen precies zo op elkaar als dat ze in het echt zouden doen. Huid- en spierweefsel wordt ingedrukt en er ontstaan donkere en lichtere plekken op de huid doordat er respectievelijk meer bloed naartoe of juist uit weg vloeit. Bij de beelden die de ontwikkelaar ter vergelijking liet zien leek het wel alsof de characters die gerenderd waren op current-gen techniek twee plasticen poppen waren die in elkaar gedraaid waren, waar de beelden van EA Sports UFC je het gevoel gaven dat je naar mensen van vlees en bloed zat te kijken. Ik zag de lichamen van de karakters druk op elkaar uitoefenen en de gezichten van de twee mannen vertrokken door de krachtsinspanning die ze leverden om elkaar in de houdgreep te leggen. Indrukwekkend.

Evenals de graphics moet ook de gameplay zo realistisch mogelijk worden. Helaas had de ontwikkelaar op dit gebied nog niet heel veel te laten zien, gezien de pre-alpha fase waar de game zich op het moment van de presentatie nog in bevond. De game was zelfs nog niet draaiend op echte consolehardware; de PlayStation 4-controller die ik in mijn handen kreeg was aangesloten op een pc, verraadde het Windows-scherm toen ik de game vast liet lopen. “Wow, no one has made that happen the last three days and you got it done in three seconds!”, aldus de ontwikkelaars. Tsja, je moet toch ergens goed in zijn. De gameplay die ik kon doorlopen toen alles eenmaal wél goed draaide, was nog heel erg basic. Het enige wat ik kon doen was een beetje sparren. Geen grepen, zelfs bukken was nog niet mogelijk in deze versie. Wat wel mogelijk was, en volgens de ontwikkelaars ook ‘next-gen’, was het gebruiken van de kooi waarin gevochten wordt om je tegenstander aan te vallen. Dus: afzetten tegen de buitenrand en je tegenstander daardoor een extra harde klap of trap verkopen. Niet echt linkbaar aan next-gen in mijn ogen, meer iets wat er gewoon bij hoort. Al helemaal op de volgende generatie. Voor de rest voelde de actie overigens wel lekker direct aan. De controls leken accuraat te werken, maar gezien de weinige opties en moves die beschikbaar waren, valt daar eigenlijk nog niet iets heel zinnigs over te zeggen.

Stiekem is dat ook wel een beetje de algemene conclusie van de presentatie. Er valt nog niet heel veel zinnigs over te zeggen. De technische kant ziet er in ieder geval goed uit, maar doordat er nog maar zo weinig van de daadwerkelijke game vertoond kon worden, is het natuurlijk ook erg lastig om daar iets over te vertellen. Kijkend naar de gedrevenheid van de ontwikkelaars heb ik er in ieder geval wel vertrouwen in. Het zijn zelf UFC-fans, plus ze hebben een flinke zak geld van EA om er tegenaan te gooien. Dat zijn in ieder geval twee ingrediënten bovenop de goede technische basis om van EA Sports UFC een succesvolle game te maken.