Fallout 4: Nuka World Review

Welcome to Nuka World, America's favorite vacation destination!

Het is tijd om wederom terug te keren naar onze favoriete post apocalyptische wereld in deze laatste Fall Out 4 uitbreiding: Nuka World. Ooit een gigantisch groot pretpark om gezinnen te verblijden, nu een thuis voor verschillende clans van raiders.Natuurlijk wordt je als Lone Wanderer op slinkse wijze betrokken in de strijd tussen deze clans. Hoe je deze strijd eindigt… it’s up to you.

Door het volgen van een bericht via je radio kom je terecht bij de transit naar Nuka World (mits je level 30 bent tenminste). In eerste instantie zijn er al een aantal vijanden welke richting Nuka World willen gaan. Erg duidelijk wat ze daar gaan doen zal het niet worden, je hebt ze tegen die tijd natuurlijk al door hun hoofd geknald. Wanneer je zelf richting Nuka World wilt gaan wordt je aangehouden door een man. Zijn familie is nog achter gebleven in Nuka World en hij is zelf zwaargewond. Hij vraagt je om naar Nuka World te gaan en zijn familie te helpen en hoe je het ook went of keer; je gaat richting Nuka World.

Nuka World wordt beheerst door drie verschillende groepen raiders; The Disciples, The Operators en The Pack. De drie clans hebben hun eigen leiders en opvattingen over hoe ze hun leven moeten leiden. Deze drie liggen daardoor natuurlijke niet met elkaar op één lijn, maar gelukkig is er één persoon welke hen in toom lijkt te houden. Vanaf het moment dat je binnen komt in het pretpark ben jij de uitverkorene om dat te doen. Hoewel je nieuwe companion, Gage, het een perfect idee vindt, lijken de rest van de raiders dit helemaal niet te waarderen. De drie groepen willen eerst wat feiten zien voordat ze je gaan vertrouwen en dat kun je doen door delen van het park vrij te maken van vijanden.

Door meer delen van het park aan een bepaalde groep te koppelen maak je vrienden met de één, maar het zorgt voor irritatie bij de andere. Geheel a la Fallout is het aan jouw om te bekijken hoe je dit wil doen. Je kunt de keuze maken om de verschillende stukken land eerlijk te verdelen, maar je kunt deze ook allemaal aan één van de drie facties bedelen. Daarnaast heb je ook nog de keuze om met geen van de clans in zee te gaan.

Naast de quest om het park dus te verdelen of raider vrij te maken zijn er nog verschillende quests om uit te voeren. Zo is Sierra Petrovita bijvoorbeeld opzoek naar Cappy’s. Deze cappy’s zijn verstopt door het gehele park en je kunt haar helpen om deze te zoeken. De cappy’s worden niet aangeduid door een questmarker dus je bent er echt wel even zoet mee. Aan deze quest alleen heb je al een dagtaak en wat dat betreft is Nuka World geen kleine uitbreiding. Niet alleen kan je dagen bezig zijn met de main quest, daarnaast zijn er nog genoeg andere om je voor langere tijd te vermaken.

Met deze nieuwe uitbreiding zijn er ook nieuwe vijanden gekomen. Zo zijn er reusachtig uit te kluiten gewassen krokodillen en gemuteerde ratten. Verder zijn er nieuwe wapens en gear en een nieuwe plek om een settlement te bouwen. Zoals ik al eerder aangaf krijg je ook een nieuwe companion. Gage is een raider en helpt je om orde te creëren in Nuka World. Hij weet alles van de drie facties en maakt je wegwijs in het pretpark. Één nadeel; hij is en blijft een raider. Wanneer je de keuze maakt om jezelf juist tegen de raiders te keren dan zal hij je dit niet in dank afnemen. De map van Nuka World reikt ook nog eens verder dan alleen het park, daardoor zijn er genoeg plekken te bezoeken buiten het daadwerkelijke pretpark.

Nuka World zou Nuka World niet zijn als er ook niet nieuwe Nuka Cola varianten aan toegevoegd zouden zijn. Welke dit zijn mag je natuurlijk zelf ontdekken, maar naast deze vinden kan je ook de recepten vinden om ze zelf te maken. De nieuwe recepten hebben zo hun eigen effecten waardoor je bijvoorbeeld (tijdelijk) meer health hebt.

Natuurlijk zit ook Nuka World vol met glitches en bugs. Hoewel we het onderhand gewend zijn, is het toch een puntje wat niet genoeg kan worden benoemt.  Helaas zijn de meeste mensen op een punt dat het bij Fallout ‘hoort’, maar bugs en glitches horen gewoon niet bij games. Een game zo groots opgezet als Fallout zou namelijk zonder bugs nog net wat leuker zijn.

Nog een minpuntje wat betreft de uitbreiding; wanneer je deze speelt zullen je settlements in het spel aangevallen worden. Wanneer je deze settlements niet helpt zijn de mensen die er wonen niet blij, maar dit betekend voor de speler dat je continue van Nuka World naar Commonwealth moet reizen om je settlements te gaan helpen.

Nuka World is net zoals Far Harbor een echte aanvulling op de game en in een zekere zin een game op zich. Je bent aardig wat tijd kwijt wanneer je de verschillende quests gaat uitvoeren. Er is weinig aan te merken op de DLC, behalve misschien het feit dat het de laatste Fallout 4 uitbreiding zal zijn. Bethesda sluit de game af met, wederom, een waardige toevoeging op de game.

• DLC lijkt een game opzich qua grootte
  • Een theme park is weer eens wat anders om te vertoeven
  • Veel nieuwe quests om uit te voeren