Fallout 4: Automatron Review

Fallout 4: Automatron Review

Het is nog niet zo lang geleden dat Fallout 4 ons allemaal wist te verblijden. Een game waar we, letterlijk, jaren op hebben gewacht. Velen waren meteen verkocht, terwijl anderen de game niet vonden tippen aan het vorige deel. Mogelijk had dat iets te maken met de enorm lange tijd waarin we op de game moesten wachten. Gelukkig lijkt het er op dat Bethesda ons niet zo lang wil laten wachten op de Add-On’s van de game. De eerste DLC van Fallout 4 is namelijk al uit!

Automatron heet deze eerste DLC. Eigenlijk gewoon een net wat langere missie dan de rest, waarbij je het opneemt tegen The Mechanist. The Mechanist heeft het idee de Commonwealth gedoemd is en dus gered moet worden van… nouja, de rest. Daartoe laat hij (of zij) een horde robots los op de nietsvermoedende Commonwealth, maar natuurlijk kan de sole survivor dat niet zomaar laten gebeuren.

Het verhaal begint met een radio bericht van een groep mensen welke aangevallen worden door robots. Wanneer je besluit hulp te bieden kom je erachter dat er maar één iemand van de hele groep over is; Ada, een robot. Ada vertelt de sole survivor meer over de situatie waarna je samen met haar natuurlijk naar The Mechanist op zoek gaat.

De missie werkt niet anders dan andere, maar is grootser aangepakt. De DLC wordt aan elkaar geknoopt door een aantal missies waarbij je op zoek gaat naar verschillende robots voordat je het daadwerkelijk op kan gaan nemen tegen the Mechanist. Tijdens de missie leer je steeds meer over The Mechanist en over RobCo, een bedrijf waar eerlijk gezegd best een luchtje aan zit. Zo worden bijvoorbeeld de bekende Robobrains daar gemaakt en in het pand waar het bedrijf gevestigd was kan je er precies achter komen hoe deze robots nou eigenlijk zijn gemaakt. Naast het feit dat je wat extra achtergrond informatie krijgt is er natuurlijk ook loot te verkrijgen in deze DLC. Zo krijg je nieuwe wapens en armor welke een leuke toevoeging zijn voor je inventory.

Aan het einde van de verhaallijn kunnen er twee personages overblijven welke je side quests geven. Welke personages dit zijn zal je zelf moeten uitvinden. Wat ik wel kan vertellen is dat je tijdens deze ‘Rogue Robot’ missies op zoek gaat naar robots welke nog steeds de Commonwealth onveilig proberen te maken. Het voordeel hiervan is dat je uit deze robots de onderdelen kunt halen waar je zelf robots mee kunt maken.

Deze creatieve toevoeging zorgt er voor dat je meerdere robots in elkaar kan zetten welke met je mee kunnen als companion, of in verschillende settlements kunnen blijven. Natuurlijk kan je geheel naar eigen inzicht werken aan je robot; wil je een robobrain hoofd met een Mr. Handy lichaam? Geen probleem, dat kan allemaal. Het creëren van de robots werkt hetzelfde als het uitbreiden van je wapens of armor. Via een workbench kan je allerlei keuzes maken om je robot aan te passen, super handig en snel onder de knie te krijgen.

Naast het feit dat je met deze add-on een leger aan robots kan maken krijg je er bij deze uitbreiding ook een extra settlement bij. Deze settlement is binnen in een gebouw te vinden en is vrij groot. Natuurlijk brengt dit natuurlijk ook wat nadelen met zich mee, bijvoorbeeld het feit dat je geen voedsel kan plaatsen.

De eerste uitbreiding op de game heeft dus een aantal super toffe en interessante toevoegingen, maar het zou natuurlijk Fallout niet zijn als er niet één of twee bugs te vinden zijn. Zo keek ik tijdens de laatste missie telkens tegen een railway spike aan in het beeld; erg afleidend. Zo waren er wat meer punten waarop de game duidelijke bugs bevatte, aan de andere kant zijn we dit natuurlijk wel gewend van Fallout en zijn dit punten welke we graag voor lief nemen.

Een laatste puntje om te melden; de DLC is pas te spelen wanneer je personage level 15 heeft bereikt. Nu kan ik er best in komen, want zelf speelde ik hem met een level 20 personage (op easy) en toch waren er een aantal momenten dat ik het loodje legde. Aan de andere kant zorgt dit natuurlijk wel voor wat uitdaging in de game, ook voor mensen welke al op een hoger level aan het spelen zijn.

Hoewel ik weet dat er genoeg in Fallout 4 te doen is om mensen de komende tijd zoet te houden, is het echt geen straf om deze DLC te hebben. Zoals ik eigenlijk al eerder zei heeft Automatron een aantal interessante toevoegingen voor de game. Dit zit hem in grote dingen, zoals het maken van je eigen robot, maar ook in kleine dingen zoals het feit dat je companions net wat meer tekst krijgen. Deze is vooral gebaseerd op hun meningen over robots. Er is geen extra toevoeging aan de daadwerkelijke verhaallijn, maar de add-on heeft zijn geheel eigen verhaallijn waardoor je wat meer achtergrond informatie krijgt over de Commonwealth als geheel.

[review pros=”+ Je eigen leger robots bouwen
+ Een nieuwe settlement en companions
+ Interessante missie” cons=”- De bekende bugs ” score=90]