Fallout 76 Review

Eefje was liever nog wat in de vault blijven zitten

Ik heb deze review een dikke week voor me uitgeschoven, gewoon omdat ik er tegen opzag om er mee beginnen. Wat heb ik op dit punt namelijk überhaupt nog toe te voegen aan de conversatie? Zoals het er nu voor staat is Fallout 76 de slechtst ontvangen triple A game in jaren. Het is een shitshow die steeds verder blijft duren met pricedrops een week na release die fungeren als een extra Fuck You naar mensen die het spel gepre-ordered hebben, items in de ruim tweehonderd Euro kostende Power Armour Edition die van veel mindere kwaliteit zijn dan initieel beloofd en Bethesda die zich steeds verder de dieperik in graaft met waanzinnig slechte PR. Ik zag er dus echt tegenop om gewoon mee te doen met de meute en ook een beetje olie op het vuur te gooien, deels omdat Bethesda altijd één van mijn favoriete uitgevers geweest is en ook omdat ik bleef hopen dat na genoeg spelen ik eindelijk een klik zou krijgen met de game. Soms kan ik een ontzettend naïeve geit zijn.

Het probleem zit niet bij het concept van de game, laat me daar duidelijk in zijn. Toen 76 aangekondigd werd was mijn eerste reactie er eentje van teleurstelling omdat we geen uitgebreide singleplayer RPG kregen van de developer die net bekend staat voor dit soort ervaringen, maar zodra je verder gaat denken… het is een cool idee. Samen met vrienden het Wasteland in trekken en belangrijke grondstoffen gaan looten in een verlaten fabriek vol Ghouls, om die buit later te verkopen in een settlement zodat je de hideout kan verfraaien. Er valt zo ontzettend veel te doen met het idee van een multiplayer game in een post apocalyptische setting dat het verbijsterend is dat ze hier mee komen aanzetten.

Het helpt in elk geval al zeker niet dat Fallout 76 geen beste eerste indruk maakt. Het spel verliest zich gelukkig niet te veel in een ellenlange proloog en kan niet wachten om je de vault uit te duwen, de wijde wereld in.. alleen ziet die er dus gewoon ontzettend kak uit. De voorbije weken hebben we Red Dead Redemption 2 en Assassin’s Creed Odyssey gezien, Horizon Zero Dawn, Witcher 3 en Grand Theft Auto V liggen al jaren achter ons… en dan kom je in het Appalacha van Fallout 76 terecht en het doet gewoon pijn aan je ogen. Maar Eefje… je vergelijkt een mmo nu met singleplayer games, dat is niet eerlijk toch? Is het eerlijk dat ontwikkelaars als CD Projekt Red en Rockstar tonnen geld en moeite in hun engines steken en Bethesda denkt nog steeds weg te kunnen komen met het ding waar Oblivion mee gemaakt werd? Sterke games als Skyrim en Fallout 4 waren grafisch al ondermaats in vergelijking met de concurrentie, maar daar kon je de krakkemikkige animaties en zwakke textures nog met de mantel der liefde bedekken omdat de spelervaring meeslepend was. Dat Fallout 76 echter veel is, maar niet meeslepend, doet de illusie echter als een kaartenhuisje in elkaar donderen. Waarom zit ik anno 2018, wanneer ontwikkelaars de meest gedetailleerde werelden maken, iets te spelen dat er als een Xbox 360-game uitziet?

Ik wou dat ik kon zeggen dat de gedateerde graphics een van de grootste minpunten aan de game zijn, maar het is eerder tekenend voor de game in zijn geheel en het stuitende gebrek aan voeling dat de makers hebben met wat gamers willen van een moderne videogame. Het is bedoeld als een multiplayer-game, maar wanneer je een gebied hebt dat groter is dan dat van de Commonwealth in Fallout 4 en daar dan een maximum van drieëntwintig andere mensen op los laat, dan weet je dat het een eenzame ervaring kan worden wanneer je op je eentje speelt. Buiten de publieke evenementen kom je zelden iemand tegen op je tocht door de verlaten wereld van Fallout 76 en dan valt het gebrek aan NPC’s uiteraard nog harder op. Je gaat serieus die irritante zeurpiet van een Preston Garvey met zijn constante stroom quests missen, gewoon omdat de wereld die je nu krijgt zo leeg aanvoelt. Voor een multiplayer-game is Fallout 76 verrassend levenloos. Wat het nog erger maakt is dat Fallout 76, wanneer je dan met vrienden of vreemden even samen speelt, ook gewoon totaal niet werkt als multiplayer-game. Je merkt dat Bethesda het malletje van Fallout 3 en 4 heeft willen inpassen in een online game, en het past langs geen kanten. Fallout heeft altijd al gedraaid rond het exploreren en verzamelen. Je verzamelt constant loot, pikt stukjes van het verhaal op. Dat is in 76 ook volledig aan de orde.. je verzamelt wat je maar kan en krijgt stukjes van het verhaal mee via audiologs die je vind. Hoe werkt zoiets in een potje multiplayer? He, wacht even jongens, ik moet nog snel even die kasten controleren op rubberen slangetjes en Nuka Cola en een log beluisteren? Los van de publieke events die bedoeld zijn om samen te spelen en waar het hoofdzakelijk rond knallen en meppen draait, is Fallout 76 constant aan het worstelen met zichzelf. Je merkt dat ze de boel probeerden te forceren in de hoop iedereen tevreden te stellen zodat je nu een vlees noch vis dingetje krijgt waar niemand warm van wordt.

Ik heb het nochtans echt geprobeerd, ik wou echt er het beste van maken op mijn eentje toen ik uit mijn vault kwam en de wijde wereld in trok, alleen begint het gebrek aan goeie verhaalvertelling al erg snel je de strot uit te komen. Je hoort in audiologs over personages die heroïsche daden hebben verricht, terwijl je zelf de meest saaie fetchquests aan het afwerken bent, en voelt je gewoon voor lul staan. Waarom mogen die helden opwindende dingen beleven terwijl ik gewoon door het vuil sta te speuren op zoek naar materiaal dat ik kan gebruiken om mijn kamp uit te bouwen? Waarom is het uitbouwen van dat kamp trouwens zo vervelend? Ja, het principe is goed hoor. Je kan je basis gewoon waar je maar wil neerzetten en daar dan wapens en armour craften en het gebruiken als spawn punt. Het idee erachter is dat je het echt uit gaat bouwen tot een settlement. Alleen…tja. Het blijft Bethesda dus een glitch die al je gedane werk gewoon verneukt is uiteraard iets waar je rekening mee moet houden, en uiteraard heb je ook maar een heel beperkte inventory zodat het allemaal een heel gedoe wordt dat de tijd en moeite niet waard is. Je moet een plek hebben om je wapens en armour te herstellen en moet nu ook zorgen dat je eet en drinkt om je energie op peil te houden, maar het voegt zo weinig toe aan de game dat ze me voor mijn part een kartonnen doos onder een brug mochten geven. Het boeit me voor geen meter, dus gewoon een bed en wat werkbanken random neergekwakt en klaar.

Ik vul mijn tijd dus grotendeels met het aannemen van saaie quests van saaie robots en terminals en onderweg knal ik ghouls en ander ongein af. Heel wat zelfs. Geloof me vrij als ik zeg dat er heel wat afgeknald wordt in de wereld van Fallout 76, wat het des te stuitender maakt dat de combat zo crap is. Echt heel goed is het schieten in Fallout 3 en 4 nooit geweest, maar je had altijd het V.A.T.S systeem waarmee je de actie kon pauzeren en mikken op individuele lichaamsdelen. Dit is een online only game… dus zeg maar dag met het handje tegen dat systeem. Je gaat mikken en schieten en meermaals denken… waarom raken mijn kogels hun doel niet? Wanneer je vanop twee meter afstand je crosshair op de kop van een monster richt en nog naast je doel schiet, dan is er iets serieus mis denk ik. Los daarvan is het ook gewoon heel domme gameplay met A.I die er niks beter op lijkt te vinden als tactiek dan gewoon op je af te rennen. Je kan V.A.T.S nog steeds inzetten als een soort aim-bot, maar als er tien ghouls als een kip zonder kop op je af rennen heb je er niks aan en erger je aan de stroeve controls en slechte aimboxing van je vuurwapens. Eigenlijk is het vaak gewoon beter om een goed meleewapen te pakken en gewoon als een idioot om je heen te meppen. Het is oersaai, maar dat werkt tenminste wel. Ik snap echt niet waar ze met hun gedachten zaten. De gunplay is de crux waar de gameplay van deze game op steunt, en je merkt meteen dat die fout zit…waarom dat een uitgever die verdomme Doom en Wolfenstein uitgegeven heeft dan denkt hier mee weg te kunnen komen is onbegrijpelijk. ID Software werkt samen met Avalanche voor Rage 2, een game uitgegeven door Bethesda… waarom ze dan niet samen gewerkt hebben om de gunplay van een van hun belangrijkste titels op orde te krijgen is echt een raadsel.

Alleen is het dat niet, is het niet? Aan alles merk je gewoon dat dit een game is die bedoeld werd om de aandeelhouders te paaien. Er moest een nieuwe Fallout-game komen, alleen mocht die niet al te veel kosten blijkbaar. Dus neem maar een totaal verouderde engine, schrap alle npc’s zodat er bespaard wordt op voice acting en maak er een multiplayer-game van, want dat is de trend. En dan zwijg ik nog over de staat waarin ze de game uitgebracht hebben. Ja, het is Bethesda. We zijn bugs echt wel gewoon van hun en we hebben allemaal eens goed gelachen met de achteruitvliegende draken in Skyrim. Alleen was Skryrim een steengoede game waar je de bugs van met de mantel der liefde wou bedekken, iets dat grotendeels ook opging voor Fallout 4. 76 is echter een saai rommeltje van slechte ideeën en nog slechtere uitwerking, en maakt het op de koop toe zelfs naar Bethesda normen extra gortig. Er is geen mantel groot genoeg om de bullshit van zwevende monsters, verdwijnende quest items, paars beeld, soundbugs waarbij geweervuur blijft loopen en dergelijke mee te bedekken. Dat zelfs na een uitgebreide patch de framerate nog steeds durft dippen tot een diashow is irritant, maar dat de game zo glitchy is dat wanneer je vast zit begint te twijfelen of het nu ligt aan het feit dat jij als speler iets verkeerd doet, of het gewoon het spel is dat weer stuk is… dat is onvergeeflijk. Als je een saaie, slecht uitgewerkte en lelijke game maakt kun je er maar beter voor zorgen dat het ding ook gewoon werkt. De vraag is, wat brengt de toekomst voor Fallout 76 na de desastreuze launch? Kunnen ze de game No Man’s Skyen? Ik geloof wel degelijk dat de Fallout 76 die we binnen een jaar te spelen zullen krijgen stukken beter zal zijn dan wat we vandaag op ons bord hebben. De engine, daar hangen we uiteraard aan vast, maar Bethesda zal ongetwijfeld proberen de meubelen te redden en kan dat doen door dingen als npc’s en sterke quests te implementeren via DLC. Elder Scrolls Online was ook een game die stevige problemen had bij launch, maar nu vier jaar later na aanpassingen en uitbreidingen een sterke mmo geworden is. Bethesda kan Fallout 76 dus wel degelijk nog redden, maar het zal hun verdomd wat moeite kosten.

Fallout 76 is een van de meest teleurstellende games van deze consolegeneratie en is het toonbeeld van alles wat fout kan gaan wanneer een uitgever/ontwikkelaar te arrogant wordt en zo alle voeling met de doelgroep verliest. Fallout 76 heeft de grootste en meest diverse open wereld van alle Fallout-games, alleen heeft Bethesda er niks in gestopt wat de moeite waard is om te beleven. Het is een mmo die mits de juiste updates zeker het potentieel heeft uit te groeien tot iets dat het spelen waard is, maar zover is Bethesda nog lang niet.

• De spelwereld is echt groot en divers

• Verouderde, lelijke graphics
  • Werkt slecht als multiplayer