FIFA 14 Review

FIFA 14 Review

Na 13 komt..? Inderdaad, FIFA 14. Electronic Arts telt lekker door met de nieuwste FIFA in de serie en geef ze eens ongelijk. FIFA staat ondertussen gelijk aan een miljoenen omzet waar EA nog niet op uitgeteld is. De vraag is echter of FIFA 14 nog steeds een interessante voetbalgame is voor de liefhebbers of dat EA op zijn tellen moet gaan passen.

Het eerste dat in het oog springt, is het nieuwe menu van FIFA 14. Ik heb de game getest op de Xbox 360 en het menu van FIFA lijkt daar wel erg veel op. Het scherm is gevuld met tegels die elk een andere functie weergeven. In het begin is het soms even zoeken naar de optie die je wilt hebben, maar al snel klik je als een razende door het menu heen. Het ziet er overigens ook gewoon erg strak uit. In het menu zijn alle bekende mogelijkheden aanwezig: zo kan je bijvoorbeeld snel een oefenwedstrijdje starten, aan de slag met je Ultimate Team of je verdiepen in een carrière als voetbalcoach.

Zodra je aan de slag gaat met de Carrière-modus merk je hoe uitgebreid FIFA is geworden. Dit begint al met het feit dat je kunt bepalen hoe de coach van jouw club (dat ben jij dus) er uit ziet. Draagt hij een pak? Heeft hij bruin haar? Wat is zijn huidskleur? Het gaat niet heel diep, maar het is een leuke toevoeging aan de game. Zodra je namelijk op het voetbalveld bezig bent zal je af en toe de coach langs de zijlijn zien staan, met inderdaad een pak en bruin haar. Deze rol kan jij dus op je nemen en dat is een rol met veel verantwoordelijkheden. Je regelt namelijk niet alleen de tactieken van het team en de wisselspelers, maar je hebt ook enkele scouts onder je hoede. Die kan je de hele wereld over sturen om op zoek te gaan naar vers talent voor jouw team. Daarbij kan je ze in het wilde weg laten scouten, maar het is interessanter om ze specifieke opdrachten te geven. Daarbij kan je het ook weer zo gek maken als je zelf wilt. Je kunt op zoek gaan naar een krachtige verdediger, maar je kan ook op zoek gaan naar een middenvelder met snelheid, goede passes en spelinzicht. En heb je een goede speler op het oog, dan beginnen de onderhandelingen. De speler geeft zelf zijn wensen aan, maar het is aan jou om te bepalen wat je gaat bieden aan de club en de speler. Een tactisch spelletje waarmee je de club veel geld kan besparen of juist kosten.

Erg leuk, die vele mogelijkheden in de Carrière-modus, maar persoonlijk leidde het me wel af van de kern van FIFA: voetbal spelen. Ik kreeg soms het idee dat ik de verkeerde game aan het spelen was en beland was in FIFA Manager 14. Zeker als je meerdere scouts tegelijk op pad hebt wordt je regelmatig bestookt met mailtjes dat ze hun scoutrapport hebben gestuurd. Zo kan je minutenlang bezig zijn met het lezen van e-mails, het aansturen van jouw scouts en het reageren op de wensen van de spelers. Naar mijn idee is dit té uitgebreid voor een voetbalspel, waarbij het eigenlijk om het voetbalspelletje zelf zou moeten draaien. Vind je het echter wel interessant om meer mogelijkheden te hebben om jouw team uit te breiden, maar is FIFA Manager te diepgaand voor jou? Dan zijn die nieuwe toevoegingen aan de Carrière-modus echt iets voor jou.

Maar hoe zit het nu met het voetbalspelletje dan? Zoals je mag verwachten van Electronic Arts is dat in FIFA weer als vanouds goed. Je merkt dat ze door de jaren heen de controls en het spel goed hebben doorontwikkeld en dat het uitstekend te spelen is. Zowel voor de gevorderde FIFA-gamer als voor de beginnende speler. Voordat een wedstrijd begint is er namelijk de mogelijkheid om jouw skills te testen met een trainingsoefening. Zo kan je de opdracht krijgen om zo snel mogelijk tussen paaltjes te dribbelen of om met zo min mogelijk schoten een stapel blokken omver te schieten. Dit zijn leuke oefeningen die je weten te prikkelen om ze uit te voeren en zo jouw skills te verbeteren. Eenmaal in de wedstrijd kun je die nieuwe vaardigheden goed gebruiken, want het wordt je niet makkelijk gemaakt. Oké, op de lagere moeilijkheidsgraden is het vrij simpel om een paar ballen bij de tegenstander in het doel te trappen, maar zodra je de AI opschroeft wordt het snel een stuk pittiger. En dat is prima, want zo is er voor elke speler wel een juiste moeilijkheidsgraad te selecteren.

FIFA 14 is weer een prachtige voetbalgame geworden. De wedstrijden zijn heerlijk om te spelen en alles ziet er weer prachtig uit. Wel vind ik dat EA de managementfuncties in de Carrière-modus te ver heeft uitgebreid, waardoor de nadruk niet meer op het voetbal zelf lijkt te liggen. Leuk geprobeerd, maar wat mij betreft mag het in FIFA 15 achterwegen gelaten worden. Ik schop liever tegen de digitale bal en dat is in FIFA 14 weer uitstekend te doen.

[review pros=”+ Speelt fantastsch
+ Mooie graphics
+ Interessante trainingsoefeningen” cons=”- Teveel management-opties in Carrière-modus” score=81]