FIFA 15 Review

FIFA 15 Review

Het leven brengt zekerheden en onzekerheden. Het feit dat FIFA 15 inmiddels verschenen is, is zo’n zekerheid. We weten dat Electronic Arts elk jaar opnieuw een deel uitbrengt in de franchise. Toch komt deze release met een onzekerheid. Iets wat vooraf niet gepland kon worden. Iets wat je misschien ook niet aan zag komen. Het feit dat ik, Bas van Dun, de grootste anti-voetballer op de redactie van GameParty, de game ga voorzien van een review.

Ik heb een hekel aan voetbal. Daar. Het is eruit. Ik ben een open boek. Ik heb helemaal niets met de sport. Ik kan er niet naar kijken. Tijdens een EK of WK erger ik me dood door de ‘verplichte blijheid als ‘wij’ weer eens goed spelen’. De miljoenen die omgaan in de sport, ik kan het niet begrijpen. Gaat het nog om de sport of gaat het om geld? Het is een vraag die ik mezelf al jaren stel. Ik kan niet genieten van de sport. Totaal niet. Je maakt me echt niet blij met een avondje voetbal kijken. Waar vrienden massaal de kroeg in kunnen duiken om met z’n allen naar oranje te kijken, zit ik liever thuis om te zoeken naar die ene zender die op dat moment geen voetbal aan het uitzenden is. Tijdens het afgelopen WK was Netflix dan ook mijn grootste vriend.

Wat een negativiteit, hoor ik je denken. Hoe kan iemand met zo’n gruwelijke hekel aan voetbal nu een fatsoenlijke recensie schrijven over FIFA 15? Het antwoord is duidelijk. Hoewel ik niets met de sport heb, kan ik enorm genieten van een goede pot FIFA. Het is voor mij dan ook altijd een verplichting geweest om op elke generatie consoles minimaal één deel uit de franchise te hebben om te kunnen spelen. Veelal met of tegen vrienden, want daar is het dat FIFA het leukste is. Echter, toen ik mijn Xbox One vorig jaar in Duitsland kocht, kreeg ik een gratis versie van FIFA 14. Het zorgde ervoor dat ik tientallen uren op het digitale grasveld rond heb gelopen. Meer dan elke andere FIFA, zo kan ik je vertellen. En juist daarom ben ik de perfecte persoon om naar FIFA 15 te kijken. Niet door mijn relatie met de sport, maar door de kennis van de vorige game. Is FIFA 15 het opnieuw waard om de portemonnee te trekken, of kun je beter gewoon FIFA 14 blijven spelen?

Hoewel ik behoorlijk wat digitale ballen in netten heb geschoten in FIFA 14, was het, zoals het meestal het geval is tijdens het spelen van een nieuwe FIFA, toch weer even wennen. Je merkt meteen tijdens het spelen dat er dingen veranderd zijn. Ik heb een jaar FIFA 14 gespeeld (al heb ik die nu toch echt van mijn harde schijf gegooid…), en dus ga ik verder met dat wat ik ken. Toch, de kleine, soms minimale aanpassingen zorgen ervoor dat je opnieuw moet wennen. De bal komt net even wat anders aan, het gras reageert op een nieuwe manier op de snelheid van je spelers en het uitvoeren van een trucje moet weer even onder de knie gebracht worden. Het duurde overigens niet lang voordat ik ook FIFA 15 weer door had.

Een flinke verbetering ten opzichte van FIFA 14 en de delen die daarvoor verschenen, werd snel duidelijk. De keepers zijn sneller, beter en ogen realistischer. EA Sports heeft duidelijk werk gemaakt van de nieuwe animaties en een bijhorende kunstmatige intelligentie. Waar in eerdere delen de keeper de meest lastige ballen tegen wist te houden en makkelijke doeltjes soms niet kon stoppen, lijkt het nu meer op ‘the real deal’ dan ooit. Al tijdens mijn eerste pot zag ik hoe de keeper op een redelijk spectaculaire wijze richting de bal dook om mijn voorsprong tegen te houden. Ook lage ballen worden realistisch gestopt door snel voetwerk. Wanneer je een goal tegen krijgt, ligt het in FIFA 15 niet zozeer aan het verkeerd (of dom) handelen van je keeper. Nee, het ligt aan jouw eigen verdediging. Wanneer je zelf scoort voelt het dan ook een stuk beter. Je weet dat je er voor hebt moeten werken.

Om die goals te bewerkstelligen heeft EA flink wat nieuwe, tactische opties richting de game gebracht. Looplijnen en ‘work rates’ liggen achter ons. Elke speler kan een eigen opdracht krijgen tijdens het snelle balspel. Zo is het mogelijk om een speler de breedte op te laten zoeken terwijl je met een ander een aanval plant. Hierdoor lijkt het spel dynamischer te worden. Ik merkte dat ik me steeds vaker op meer spelers concentreerde dan alleen op degene die aan de bal was. Wanneer je deze tactieken combineert met een aanvallende, of juist zeer verdedigende speelstijl, kan je tegenstander het misschien wel eens lastig krijgen. Een wedstrijd is nog niet besloten na een gevallen doelpunt.

Sport is emotie. Spelers juichen op het veld wanneer een goal gescoord is, rennen langs het veld, bespringen elkaar. Het verhoogt de sfeer enorm. Echter, tijdens deze momenten viel snel op dat de spelers minder goed geanimeerd zijn dan tijdens het voetballen zelf. Waar tijdens het spel animaties kloppen, netjes in elkaar over gaan en je het gevoel hebt een echt persoon met massa onder de knoppen te hebben, lopen de animaties tijdens de ‘filmpjes op het veld’ (een keeper die op zijn borst slaat omdat hij een bal gestopt heeft, een speler die juicht omdat hij een doelpunt heeft gescoord), vaker minder goed in elkaar over. Op momenten bewegen de spelers zelfs houterig. De flair van het spel lijkt hier ineens verloren te gaan.

Maar is dit reden genoeg om de game af te rekenen? Nee, totaal niet. FIFA 15 is wederom een hele solide game geworden die, net als zijn voorganger, heerlijk speelt. Zoals ik al aangaf speelde ik de game op de Xbox One. Wanneer je deze versie hebt krijg je de beschikking over FIFA 15 Ultimate Team: Legends. Met nieuwe tactische tools is het mogelijk om vriendschappelijke seizoenen te spelen. De mode is exclusief op het Xbox-platform te vinden.

De grote hamvraag blijft; is FIFA 15 het waard om opnieuw zestig euro neer te leggen? Het antwoord is duidelijk: ja. En nee. Ben jij iemand die een lange tijd met een voetbalgame bezig is? Dan raad ik je aan om nu nog naar de winkel te rennen om deze nieuwe FIFA te kopen. Deze mag je niet missen. Opnieuw is het een fantastische footie geworden waarin diverse verbeteringen samenkomen om het spel naar een hoger niveau te tillen. De verbeteringen zijn echter niet zo drastisch dat wanneer je af en toe een potje speelt een nieuwe aanschaf verplicht is. Die mensen kunnen best met FIFA 14 verder uit de voeten. De bal ligt bij jou. De keuze is aan jou.

[review pros=”+ Speelt net wat beter dan FIFA 14
+ Sfeer zit er goed in
+ Dit speel je een jaar lang” cons=”- Minimale aanpassingen