Final Fantasy X/X-2 HD Remaster Review

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster Review

Listen to my story. This may be our last chance. Woorden welke voor vele gamers bekend in de oren zullen klinken. Iets meer dan tien jaar geleden werden ze voor de eerste keer uitgesproken, nu worden ze wederom genoemd in High Definition. Tidus, Yuna, Rikku, Auron, iedereen is terug voor deze remake. Eerlijk is eerlijk, de game is nog even adembenemend als toen.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster bestaat uit twee spellen. Final Fantasy X en diens opvolger Final Fantasy X-2. Daarnaast zijn nog drie extra’s toegevoegd. Final Fantasy X: Eternal Calm, Final Fantasy X-2: Last Mission en een Audio Bonus. Deze toevoegingen zijn niet eerder buiten Japan uitgebracht waardoor ze voor ons een leuke extra zijn.

Het verhaal begint met Tidus, een jonge blitzbal speler van de Zanarkand Abes. Tijdens een wedstrijd wordt Zanarkand, zijn thuis, aangevallen door een onbekende en vooral weerzinwekkende kracht. Na deze aanval wordt hij gevonden door de Al Bhed, een groep mensen welke gebruik maken van verschillende soorten machines. Hij leert hier Rikku kennen en helpt ze totdat ze aangevallen worden. Even later wordt hij wakker in de zee in de buurt van een eiland, Besaid. Hier wordt hij gevonden door Wakka en leert Tidus wie Zanarkand heeft aangevallen: Sin, een kwaadaardig wezen dat alleen verslagen kan worden door een Summoner. Die krijgt hierbij hulp van verschillende Aeons zoals Ifrit, Shiva en Bahamut. Daarnaast wordt hij of zij vergezeld door guardians. Yuna is een Summoner en wil beginnen aan haar reis om tegen Sin te vechten. Ze doet dit niet alleen en heeft haar guardians Lulu, Wakka en Kimahri bij haar. Tidus besluit om met ze mee te gaan en uiteindelijk blijft hij bij hen tot het einde van de game. Je bent dan zo ongeveer veertig uur verder en in deze tijd zijn er aardig wat ups en downs voor de personages. Zo komt Tidus erachter dat de Summoner zijn of haar leven moet opofferen om Sin te verslaan, realiseren ze zich dat niet alles is wat het lijkt en blijkt dat Tidus zijn hele leven niet is wat hij zelf dacht. In 2002 maakte het verhaal van Final Fantasy X een enorme impact op me, in 2014 doet het dat nog steeds. Het is intens en je leeft mee met Yuna en haar guardians.

Toentertijd was Final Fantasy X de eerste in de reeks waarbij gesproken werd, wat ik persoonlijk erg speciaal vond. Daarnaast was FFX het eerste spel dat ik speelde op de PlayStation 2 en de graphics waren voor mijn gevoel adembenemend. Wanneer je de oude versie met deze vergelijkt zie je een groot verschil. Hoewel het niet zo mooi is als de ongelofelijk grafisch gelikte games van tegenwoordig, doet het nu ook weer niet onder voor een heleboel spellen van nu. Al schuiven er zo nu en dan nog steeds handen door kleding heen en klopt de gesproken tekst niet met de mondbewegingen van de personages.

Wanneer het gaat om de gameplay is Final Fantasy X niets veranderd, wat op zich geen probleem is. Wat je daarbij wel merkt is dat sommige bewegingen tijdens ‘the cloister of trials’ nog steeds een ramp zijn. Hier moet je puzzels oplossen en zit je regelmatig vast achter een voetstuk dat je moet verschuiven. De menu’s zijn qua kleur aangepast maar het principe blijft hetzelfde.

In X-2 vindt Yuna een sphere met een stukje film. Op deze film krijg je iemand te zien die lijkt op Tidus en dit is genoeg voor Yuna, Rikku en nieuwkomer Paine om naar hem op zoek te gaan. Yuna en Rikku’s looks zijn gepimpt en Yuna is bij lange na niet meer de rustige Summoner van deel X. De Aeons bestaan niet meer, Sin is niet meer en er zijn twee nieuwe groepen ontstaan: New Yevon en de Youth League. Uiteindelijk blijkt dat de sphere Tidus helemaal niet liet zien maar dat het iemand anders is. Dit zorgt er echter niet voor dat Yuna stopt met haar zoektocht.

Ook Final Fantasy X-2 is niet geheel veranderd. Grafisch gezien zie ik persoonlijk niet zo veel verschil. Menu’s zijn nog hetzelfde en je werkt nog steeds met ‘Garment Grids’ wanneer het gaat om de gevechten in X-2. In dit deel vecht je namelijk niet zomaar tegen je vijanden maar Yuna, Rikku en Paine kunnen gekleed worden in verschillende Garments. Deze hebben dan ook weer hun eigen magie, aanvallen en uiterlijk.

Omdat Last Mission is toegevoegd aan dit deel zijn er twee extra Garments welke je kunt gebruiken in het spel. Daarnaast zijn er nog wat extra toevoegingen. Er zijn nieuwe Sphere Grids, optionele gevechten, een extra dungeon en het Creature Creator Systeem. Het Creature Creator Systeem geeft je de mogelijkheid om met verschillende beesten in je team te vechten. Je kunt ze vangen, met ze trainen en ze dus ook daadwerkelijk gebruiken om te vechten. Persoonlijk baalde ik als een stekker toen ik Last Mission niet kon spelen, dat hij nu wel speelbaar is, is dus een leuke toevoeging op Final Fantasy X-2.

Voor beide game zijn overigens trofeeën toegevoegd. Deze kan je krijgen op belangrijke punten van de games.
Ook hebben ze Final Fantasy X: Eternal Calm toegevoegd en een Audio Bonus. Eternal Calm is een kort stukje film waarbij je niet zoveel kan doen behalve kijken. Door dit stukje worden Final Fantasy X en X-2 aan elkaar verbonden. Het laat zien wat er is gebeurd in deze tijd en maakt duidelijk waarom Yuna haar rol als Summoner achter zich heeft gelaten en waarom ze een Sphere Hunter is geworden. Hoewel je niet zozeer zelf iets kan doen behalve kijken, is het een toevoeging voor diegenen die zich altijd hebben afgevraagd wat er nu precies is gebeurd.

Daarnaast is de Audio Bonus toegevoegd. In deze bonus kan je wederom niets doen behalve kijken en luisteren. Terwijl je de aftiteling van de spellen voorbij ziet komen hoor je op de achtergrond de stem van Tidus. Daarna volgt een verhaal waarin twee nieuwe personages aan bod komen en waarin je een kijkje krijgt in de tijd na Final Fantasy X-2. Persoonlijk vond ik dit stuk het minst leuke van Final Fantasy X/X-2 HD. Door het verhaal dat wordt verteld wordt er naar mijn idee afbreuk gedaan aan de daadwerkelijke spellen. De gevoelens welke tussen Tidus en Yuna ontstaan in het eerste deel en waarvoor Yuna naar hem op zoek gaat in deel twee lopen aardig wat scheuren op. Persoonlijk is dat niet hoe ik het zag eindigen en daarom was deze toevoeging voor mij niet zozeer nodig geweest.

Hoewel er niet zo ongelofelijk veel is veranderd aan de games is het leuk om weer eens terug te keren naar Spira. Het verhaal van Yuna en Tidus is in mijn ogen een van de betere binnen de Final Fantasy-reeks en deze opnieuw te beleven, daar is niks mis mee! Grafisch gezien is zijn de spellen mooier geworden en door de toevoegingen welke zijn gemaakt krijg je meer te weten over de bekende personages van de games. Daarnaast krijgen we nu eindelijk de mogelijkheid om Last Missions te spelen!

[review pros=”+ Grafisch gezien is FFX enorm vooruit gegaan
+ De toevoegingen zorgen voor extra informatie over Final Fantasy X en X-2
+ Het verhaal is nog even interessant als tien jaar geleden” cons=”- Er zijn nog steeds kleine grafische schoonheidsfoutjes ” score=85]