Fire Emblem Warriors Review

Is er een serie die zo veel verdeeldheid veroorzaakt als de ‘Warriors’-serie? Je houdt er van of je vindt het verschrikkelijk, er lijkt bijna geen tussenweg te zijn. Eén ding staat als een paal boven water: succesvol is de serie wel. Het is haast niet meer bij te houden hoeveel games er in de hoofd-serie zijn verschenen, met alle spin-offs er bij lijkt de lijst helemaal niet tot een einde te komen. Ook Nintendo heeft zich al eens aan een spin-off gewaagd in de vorm van Hyrule Warriors op de Wii U en de Nintendo 3DS. Ook dat was blijkbaar flink succesvol, want nu is er een nieuwe spin-off voor de Nintendo Switch. De ‘Warriors’-gameplay komt nu samen met Fire Emblem. Is dat ook een succes?

Je zult de Warriors-serie waarschijnlijk wel kennen, maar voor diegene die het niet kennen is de serie gelukkig makkelijk samen te vatten. In elke Warriors game ben jij namelijk een soort van superheld op het slagveld. Je strijd samen met je kameraden op het slagveld, maar de verhouding is een beetje zoek. Als een superheld rijg je namelijk de ene na de andere soldaat aan jouw wapen. Gedurende het gevecht krijg je een aantal doelen voor je kiezen, of soms krijg je ook te maken met een wat sterkere vijand. Toch ben je voor het grootste gedeelte toch echt lomp bezig met je vijanden in stukjes te hakken.

Dat klinkt misschien als een gekke combinatie met Fire Emblem en dat is het voor een gedeelte ook wel. In de Fire Emblem-games moet je toch voornamelijk heel tactisch en voorzichtig te werk gaan. Daar is voor het grootste gedeelte in Warriors weinig van te merken . Toch passen de zwaarden waarmee de helden in Fire Emblem te werk gaan wel weer goed bij de Warriors-gameplay. Als je wel eens met een Fire Emblem karakter in Super Smash Bros. hebt gespeeld weet je dat het echte zwaardvechters zijn. Ik heb al behoorlijk vaak met Marth of Roy mijn tegenstanders in stukjes gehakt in Smash Bros. In Fire Emblem Warriors doe je eigenlijk niet anders.

Een ander ‘tactisch’ iets wat Fire Emblem meeneemt uit de originele serie is de zogenaamde wapendriehoek. Zie het als steen papier schaar: er zijn drie verschillende wapentypes, en elk wapen wint van een bepaald type, maar verliest van het andere type. Je zult dus goed moeten kiezen met welk karakter je welke vijand te lijf gaat. Met een druk op de knop kun je wisselen tussen de verschillende karakters die op dat moment beschikbaar zijn op het slagveld. Kies dus verstandig, want bepaalde karakters hebben bepaalde krachten. Bovendien weten fans van Fire Emblem dat je sowieso voorzichtig met helden om moet gaan. Gaan ze namelijk dood, dan komen ze niet meer terug in de originele serie. In Fire Emblem Warriors kun je deze functie ook aanzetten.

Je merkt dus dat het huwelijk tussen de Fire Emblem-serie en de Warriors-serie misschien toch wel een stuk logischer is dan dat je op het eerste oog zou denken. Ik heb door de jaren heen ook een aantal Warriors-games gespeeld, en ik moet zeggen dat dit de meest tactische is die ik ooit heb gespeeld. Vooral door het wisselen tussen de bepaalde karakters kan er best wat diepgang worden toegevoegd aan de game. Zeker omdat de game ook soms van je vraagt dat je echt tussen deze karakters gaat wisselen. Zo kunnen er tegelijkertijd op de map meerdere objectives zijn die in een bepaalde volgorde moeten worden gevolgd. Dit geeft je iets meer het idee dat je niet ‘dom’ alleen maar bezig bent met hack-and-slash. Het is alleen jammer dat wanneer je een karakter weer over laat aan de AI  ze niet zo veel werk verrichten. Je krijgt dan toch een beetje het idee dat je een one-man-army bent, zeker wanneer alle karakters bij elkaar samen komen.

Natuurlijk zijn de cross-overs in de Warriors-serie ook altijd een ode aan het universum waar de games zich tijdelijk afspelen. Dat zagen we bijvoorbeeld ook bij Hyrule Warriors: die game zat tjokvol met verwijzingen naar alle games uit de Legend of Zelda-serie. In Fire Emblem Warriors is dat niet anders: er is bovendien een hele hoop content. Verhaaltechnisch is het misschien niet de sterkste game, maar het is zeker een service naar de fans toe. Bovendien staat de grafische stijl van de game mij echt aan en heeft de game een prachtige soundtrack.

Natuurlijk, voor het grootste gedeelte ben je nog steeds bezig met hack-and-slash in Fire Emblem Warriors. Maar mocht je altijd al eens in willen stappen in de Warriors-serie, dan is dit het moment. Er zit stiekem toch behoorlijk wat diepgang in Fire Emblem Warriors. Je bent bovendien dik 20 uur bezig om de campaign van de game uit te spelen. Er zijn wel minpunten te noemen: zo is de AI nog niet altijd even goed en kan de game uiteindelijk toch een beetje veel van hetzelfde worden. Voor fans van ‘Warriors’ is het sowieso een aanrader, maar ook Fire Emblem-fans en Switch-bezitters moeten deze game toch echt eens overwegen!

• Hoop content
  • Veel moois ook voor fans van Fire Emblem
  • Tactisch voor Warriors-begrippen