Football Manager 2015 Review

Football Manager 2015 Review

Gaat het even slecht met een voetbalclub, dan zijn er al een hoop supporters die menen dat ze het beter weten dan de trainer. Het systeem moet om van 4-3-3 naar 4-4-2 en er moeten duidelijk versterkingen komen op het middenveld. Speler X kan het wel vergeten, het is duidelijk tijd dat speler Y eens wat meer speeltijd krijgt. Om over het nationale elftal maar niet te spreken. Guus Hiddink verliest een aantal wedstrijden met het Nederlands elftal en de 16 miljoen bondscoaches lijken het allemaal beter te weten. Gelukkig is er een game waarmee je die kennis eindelijk eens kunt toepassen. Football Manager is ook dit jaar weer terug en gaat waarschijnlijk weer voor een hoop verslavingen zorgen…

Ik weet niet wat het is met Football Manager. Het idee is eigenlijk heel erg raar. In plaats dat ik een actievolle game met fantastische graphics op mijn PlayStation 4 speel, kijk ik naar spreadsheets. Ik kan uren lang kijken naar schermen vol met data en kan tot in de late uurtjes bezig zijn met het scouten van de beste talenten. Of ik pas in de trein nog even snel mijn tactiek aan, iets waar ik al de hele dag op aan het broeden ben. Meer dan eens heb ik met mijn vrienden een gesprek over welke opstelling we bij een bepaalde club hebben. Ik heb zelfs een wedstrijd met vrienden gehouden wie er als eerste de beste manager van de wereld kan worden in Football Manager.

Ik ben dus zeker niet de enige die een zwak heeft voor Football Manager. Toch zijn er een hele hoop gamers die totaal niet snappen wat nou de lol is van de titel. Zij besteden de tijd liever om nog nieuwe gear te halen in Destiny of voor de zoveelste prestige te gaan in Call of Duty. Vond je Football Manager altijd al niets, dan gaat de nieuwste versie van Football Manager daar zeker niets aan veranderen. Wel zijn er een hoop veranderingen in de nieuwste versie van Football Manager om fans weer terug te laten keren.

Een van de grootste veranderingen is er eentje op visueel gebied. Een verandering die meteen in het oog springt als je Football Manager 2015 voor het eerst opstart. Sport Interactive heeft de interface van het spel flink veranderd. Links in je scherm staat namelijk voortaan een navigatiebalk met een aantal belangrijke onderdelen van de game. Zo kun je voortaan met een druk op de knop naar transfers, scouting, schema’s, selectie, et cetera, et cetera . Overigens is dat niet het enige wat opvalt als je voor het eerst de game opstart. Voor het eerst in de geschiedenis van de serie kun je bepalen wat voor een soort trainer je bent. Op basis van welke rol je jezelf toebedeeld (van zondagamateur tot wereldster) kun je je een aantal punten verdelen. Ben jij de trainer die oog heeft voor de spelers en het allemaal een beetje los laat lopen? Of zit je dicht op je spelers en staat discipline hoog in het vaandel? Zo zijn er een aantal eigenschappen waar je de punten op kunt verdelen, waaronder aanvallende tactieken, defensieve tactieken en het werken met jeugdspelers.

Grafisch is de game er ook weer een stukje op vooruit gegaan. Een hoop mensen zouden graag zien dat de simulaties van wedstrijden er wat meer uitzien als FIFA, maar zo ver is het nog lang niet. Toch ligt de tijd dat spelers simpele stipjes waren al lang achter ons. In de nieuwste Football Manager zijn er een behoorlijk aantal animaties toegevoegd en zien stadions er beter uit. Overigens is de media meer aanwezig in het stadion en krijg je nu ook vragen vlak voor de wedstrijd of als er iets tijdens de training gebeurd.

Wedstrijden zijn maar een klein gedeelte van Football Manager. Ook zijn er een hoop veranderingen in de manier van scouten. Het is weer iets makkelijker geworden om spelers te scouten en bovendien zijn de scoutingsrapporten uitgebreider en overzichtelijker geworden. Miskopen kun je haast niet meer verantwoorden. Mocht je nou toch nog een miskoop doen, dan wordt je daar meer dan ooit mee geconfronteerd. Sollicitatiegesprekken zijn uitgebreider dan ooit en je wordt met je verleden geconfronteerd. Doe je bij die nieuwe baan uitspraken over een bepaalde doelstelling, dan wordt je daar ook meer dan ooit mee geconfronteerd. Het is dan wel zo handig dat je voortaan ook makkelijk een lijst kan oproepen met alle beloftes die je aan het bestuur hebt gedaan. De laatste grote verandering ten opzichte van vorig jaar zit hem in de financieen. Het is nu makkelijker om te zien hoeveel budget je volgend jaar hebt. Bovendien zitten alle nieuwe regels rondom de Financial Fair Play in de game. Oppassen dus als je met een team als Manchester City of Paris Saint Germain speelt.

Was Football Manager nooit je ding, dan zal de 2015-versie daar weinig aan veranderen. Voor fans van de serie is het veel belangrijker welke veranderingen er zijn. Football Manager 2015 is nog altijd even verslavend en ik heb het idee dat de game ook wat sneller en soepeler loopt dan vorig jaar. Voornaamste aanpassing is de navigatiebalk aan de linker kant van het scherm. Een heerlijke toevoeging, waardoor het makkelijker wordt om te navigeren door de wereld van Football Manager. Een aantal andere toevoegingen zijn aanwezig, waaronder de mogelijkheid om je manager aan te passen en nieuwe scoutingtools. Het zijn handige toevoegingen, maar geen wereldschokkende dingen. Niet dat Football Manager dat eigenlijk nodig heeft, want fans spelen dit totdat Football Manager 2016 uitkomt!

[review pros=”+ Nog altijd even verslavend
+ Nieuwe navigatiebalk…
+ Dit speel je tot FM2016″ cons=”- Lokt geen nieuwe spelers naar de serie