Football Manager 2017 Review

Even serieus, wat weet Danny Blind nou echt van voetbal? Ruim 500 wedstrijden in het Nederlandse betaald voetbal? Drie keer de Europacup gewonnen als speler? Twee keer gekozen tot beste speler in Nederland? Wat een prutser! Goed, hoe goed de spelers carrière van Danny Blind ook mag zijn, zijn carrière als trainer gaat hem voorlopig nog niet zo goed af. Meer dan ooit lijkt Nederland 16 miljoen bondscoaches te hebben. Een fenomeen wat we dit jaar overigens ook in België hebben gezien, toen er steeds meer kritiek op bondcoach Marc Wilmots kwam. Kortom, haast iedereen denkt dat hij of zij het beter weet dan diegene die de leiding heeft over een voetbalploeg. Met Football Manager kun je dat jaar in jaar uit bewijzen. Maar is het spelen van een voetbalmanager nou een beetje leuk in Football Manager 2017?

Als je aan een voetbal-game denkt, denk je natuurlijk al snel aan FIFA. Heb je niet zo veel met FIFA, dan speel je waarschijnlijk Pro Evolution Soccer. Twee games die dit jaar ontzettende hoge cijfers scoren en goed verkopen. Maar onderschat ook zeker de Football Manager-serie niet. Pak er eens een lijstje bij van meest gespeelde games op Steam en grote kans dat je er een aantal Football Manager-titels tussen ziet staan. Football Manager heeft een enorme fanbase en ik mag mezelf daar eigenlijk wel toe rekenen. Football Manager 2016 heb ik overgeslagen, maar bij Football Manager 2015 is de teller gestopt op 300 uren. Op een gegeven moment zit je zo diep in je save-game, dat je eigenlijk niet wil overstappen naar de volgende versie van Football Manager. Dit ook omdat de veranderingen in de games over de jaren meestal niet zo groot zijn. Football Manager staat nou eenmaal al jaren als een huis. Maar daar schuilt ook eigenlijk het probleem van de serie in. PES en FIFA kunnen de graphics sterk verbeteren. PES en FIFA kunnen qua gameplay een hoop veranderingen doorvoeren. Maar bij Football Manager is dit toch een stuk lastiger. Toch neem ik de grootste veranderingen in Football Manager 2017 dan even met je door.

Het begint met het aanmaken van je eigen avatar. In voorgaande jaren kon je je eigen manager al aanpassen door hem bijvoorbeeld een eigen kapsel te geven. Vanaf dit jaar kun je ook je eigen gezicht in de game scannen. Het werkt nog niet altijd even vlekkeloos, maar na een paar pogingen lijkt je personage toch wel enigszins op jou. De game zal zich sowieso steeds meer op jou richten, want nieuw dit jaar is de sociale media. Na elke belangrijke gebeurtenis in de game zal je een aantal reacties van ‘supporters’ op sociale media zien. Die nieuwe speler? Ze zullen er vast wel wat van vinden. Die nederlaag komt behoorlijk hard aan bij supporters, maar ze zullen je ook steunen wanneer je een aantal wedstrijden achter elkaar goed speelt. Hoewel de berichten op de ‘sociale media’ op den duur wel in herhaling gaan vallen, is het wel een leuke toevoeging aan de game. Het maakt het nieuwsoverzicht toch iets persoonlijker.

Dat nieuwsoverzicht is sowieso wat overzichtelijker geworden heb ik het idee. De interface van Football Manager is nog altijd behoorlijk clean en – in vergelijking met voorgaande versies – ook steeds overzichtelijker geworden. Het scouten van een speler is wat makkelijker geworden. Het scoutingsoverzicht laat nu makkelijker alle goede en slechte punten van een speler zien. Mocht het je niet aanstaan dan kun je altijd nog een eigen skin downloaden.

Een ander punt waar de game stappen in heeft gemaakt is de match-engine. Ik kies er zelf altijd voor om de wedstrijden in 2D te bekijken, maar de graphics in 3D zijn toch weer een stukje realistischer geworden. Het is natuurlijk nog lang geen FIFA, maar het ziet er toch allemaal weer een stukje strakker uit dan eerst. Dan is het nog het onderhandelen met spelers wat voor een gedeelte op de schop is gegaan. Dit is toch het gedeelte van de game waar je uiteindelijk de meeste tijd mee kwijt zult zijn. Voordat je met een speler begint te onderhandelen kan het namelijk zijn dat je een aantal beloftes moet doen aan die speler. Denk hierbij aan dat een speler alleen bij jou wil tekenen als hij op zijn favoriete positie speelt, of wanneer er nog meer versterkingen worden gehaald voor een andere linie. Het zijn allemaal kleine veranderingen, maar voor de doorgewinterde Football Manager-fan zijn ze toch van waarde.

Mocht je nog nooit een Football Manager-game gespeeld hebben dan zullen de nieuwe functies je waarschijnlijk niet overhalen om Football Manager te gaan spelen. Nog altijd ben je voor het grootste gedeelte van je tijd door menu’s aan het klikken. Hate it or love it, er is eigenlijk geen middenweg bij Football Manager. Voor diegenen die van Football Manager houden er is goed nieuws: Football Manager 2017 is een opnieuw een sterke game geworden. Ik kan me goed voorstellen dat ik ook hier weer honderden uren in ga stoppen. De game bouwt voort op de eerder versies, die gewoon ontzettend goed waren. Daar staat dan wel tegenover dat de veranderingen niet wereldschokkend zijn. Mocht je echt compleet nieuwe functies zoeken, dan is er weinig nieuws onder de zon. Maar voor diegene die (opnieuw) de beste versie van Football Manager zoekt, is Football Manager 2017 blind aan te raden.

• Bouwt voort op succesvolle eerdere delen
  • Nog altijd ontzettend verslavend
  • Werkt toch net wat beter dan FM 2016