Forza Motorsport 7 Review

Microsoft wist de laatste maanden hoog van de toren te blazen rondom Forza Motorsport 7. Niet alleen omdat het de meest uitgebreide en beste versie in de serie zou gaan zijn, maar ook omdat het een game moest worden die de kracht van de komende Xbox One X goed gaat laten zien. Die console is nog een maandje van ons verwijderd, maar de game weet ook op de ‘normale’ One enorm veel indruk te maken.

Als ik terugkijk naar mijzelf, jaren geleden, kon je steevast op ‘Gran Turismo’ rekenen wanneer je vroeg wat mijn favoriete racegame was. Sinds de originele PlayStation was ik verslaafd aan deze titel. Sterker nog, bij de verkoop van mijn PlayStation 2, lang, lang geleden, heb ik besloten om de memorycard niet te verkopen. Puur omdat er een savegame op stond met een honderd procent voltooide Gran Turismo 3. Iets waar ik makkelijk vijfhonderd uur in heb moeten stoppen om te bereiken. En nog steeds ben ik trots op dat feit. Maar na Gran Turismo 3 begon de serie me tegen te staan. Deel vier vond ik verschrikkelijk (het leek alsof je auto’s over de banen gleden) en de versies op de PlayStation 3 heb ik na enkele uren niet meer gestart. Inmiddels was mijn liefde dan ook verdwenen. Of, nouja, ik had een ander gevonden.

Op de Xbox 360 speelde ik wel eens een Forza, maar toch is het pas sinds de Xbox One dat de game niet meer van mijn harde schijf wil verdwijnen. Sterker nog, Forza Motorsport 5 was één van de games die ik bij launch meteen met de console kocht. Hoewel ik Forza Horizon 2 over heb geslagen heb ik Forza 6 en Horizon 3 (alsook de speciale Fast and Furious-editie van Forza) gewoon in de collectie. Het racen in Forza is heerlijk, grafisch steeds indrukwekkend en weet vele, vele uren te eisen. Forza Motorsport 7 verandert niets aan dat feit. Deze game weet me op elk punt te imponeren. Het is Turn 10 gelukt om alles uit de vorige delen niet alleen mooier, maar ook beter en interessanter te maken. In de kern is de game nog grotendeels hetzelfde als dat wat je van de serie gewend bent, maar de ontwikkelaar zet hier een compleet nieuwe standaard neer als we het over racing games hebben. Ik denk niet dat ik eerder een game heb gespeeld waarbij het zoveel voldoening gaf om nieuwe auto’s in mijn garage te mogen parkeren, te horen hoe mijn wagens klonken in diverse omgevingen, te racen door de veranderende weersverwachtingen (met de mooiste luchten die ik ooit in een game heb gezien) en het genieten van de vele, vele details in de wagens en omgevingen.

Mijn grootste plezier haal ik uit het feit dat mijn garage steeds groter en groter blijft worden, met steeds mooiere auto’s. Ja, er zijn diverse merken verdwenen. Zo is Toyota niet zo aanwezig als dat je zou hopen en is het onmogelijk om Tesla tegen te komen. Maar ergens is dat niet erg. Het zijn auto’s die je in elke racing game van tegenwoordig tegen kunt komen. Turn 10 kiest voor auto’s die perfect bij de game passen, in het hedendaagse klimaat. Met zo’n zevenhonderd auto’s die wel aanwezig zijn om te verzamelen (en de die-hard achievementhunters moeten hier goed mee aan de slag gaan), weten behoorlijk wat diversiteit te brengen naar de game. Van snelle races in opgefokte wagens, tot vrachtwagens, tot de standaard huis-, tuin- en keukenauto’s.

Maar, zo’n indrukwekkende garage stelt natuurlijk helemaal niets voor wanneer de auto’s niet leuk racen. En op dat vlak zit het gelukkig helemaal goed met Forza in dit zevende deel. Nu is deze serie in mijn ogen sowieso al ‘top of the line’, maar met deel zeven weet Turn 10 opnieuw verbeteringen toe te voegen om het racen nog toffer te maken. Favoriete functie is dat je hud compleet mee gaat trillen wanneer je op hogere snelheden over de wegen racet. Je snelheidsmeter, informatie over in welke ronde je ligt, tijd, alles begint te schudden wanneer de snelheid boven de honderd kilometer per uur komt. Het geeft een hele statische hud ineens een heel dynamisch gevoel van snelheid. Ook wanneer je vanuit de auto kijkt merk je dat er veel meer snelheid gesimuleerd wordt door bewegingen in en rondom de auto. Sowieso is dat een interessante manier om te spelen want het absurde detail wat in je auto’s terug te vinden is, is wederom verbeterd ten opzichte van de vorige delen. Daar waar je dacht dat je de mooiste auto’s hebt gezien in gaming weet Forza 7 daar nog even overheen te gaan. Nergens zie je een kartelrandje, alles oogt strak. Je hebt het door, Forza oogt om door een ringetje te halen. Toch, wanneer de game er op z’n best uitziet, is in een benarde situatie voor jou.

Dynamisch weer. Je begint je race met een stralende zon, maar tijdens je tweede lap breken de wolken open. Een zware regenstorm ontstaat, het asfalt onder je gaat veranderen in een natte, zwarte spiegel en de bliksem kleurt de lucht. Op dit soort momenten valt je mond de eerste keer gewoonweg open. Je weet niet wat je ziet. Kleine plasjes die ontstaan op de weg, gras dat kan veranderen in een modderpoel, auto’s die gaan slippen. Het oogt haast fotorealistisch. Het zorgde er zelfs voor dat ik het liefste non-stop in de regen zou willen rijden. Met zestig frames per seconde (ook op de originele Xbox One!) knalt deze game van je scherm af. Een technisch hoogstandje.

Forza Motorsport 7 is geen simulatie, maar zeker geen arcade. De game hangt er nog steeds een beetje tussen. Het is zo sim of arcade te maken als dat jij zelf zou willen. Tijdens de campagne, die je meerdere races laat doen in verschillende auto klassen, groei je als coureur, speel je wagens vrij om andere wedstrijden aan te gaan, maar leer je ook de fijne kneepjes van de besturing. Deze is boterglad, elk stootje tegen het pookje van je controller is terug te zien in de game. Dat de game ook gebruik blijft maken van de individuele trillingen in je Xbox-controller zorgt voor toffe feedback. Want als je rechterwiel gaat spinnen, trilt je controller aan de rechterkant. Niet links. Tof. Elke auto bestuurt anders. Elke wagen heeft een andere aandrijving. Elke keer leer je weer opnieuw rijden, maar heb je het snel in de vingers. Tot je het jezelf moeilijker gaat maken en alle hulpstukken af gaat zetten. Succes.

Online brengt Forza precies dat wat je er van verwacht. Toffe races tegen vele tegenstanders, die zichzelf een gezicht geven door middel van toffe opdrukken op hun auto’s. Mijn Star Wars Nissan en Xbox Porsche weten online al flink hun ding te doen. Ik had nergens problemen met verbinden, er waren veel spelers en een game was zo gestart. Ook offline, met twee spelers op de bank, liep zoals het moest. Hier waren echter wat kleine foutjes, maar deze waren een dag na de release al weg.

Microsoft weet Forza 7 in de markt te zetten als de ultieme versie van de game. En ik kan daar alleen maar mee instemmen. Met zevenhonderd auto’s, behoorlijk wat (wisselende) tracks, graphics om je vingers bij af te likken en dynamisch weer weet Forza 7 me al sinds z’n release vast te houden. Deze game blijft wederom lang op de schijf van mijn Xbox One staan. Wanneer ik volgende maand mijn Xbox One X heb zal dit dan ook de eerste game zijn die ik start. Want met die 4K patch eroverheen kan dit alleen maar mooier worden…

Good

  • Geweldige graphics
  • Speelt heerlijk
  • Veel auto's te verzamelen
  • Dynamisch weer

Bad

  • Laadtijden net iets te lang
9.2

Geweldig

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer.
  • Bloemkool

    Speel de game sinds de release helemaal kapot en kan niet wachten op de 4K upgrade volgende maand. Gaan jullie dan nog eens naar de game kijken?

  • Braatworst

    Er zit nog heel wat kracht in de normale xbox one blijkt wel. Super spel.

  • Braatworst

    Speel je online of singleplayer vooral en heb je de One X besteld en waar?