Halo retrospective deel II: Combat Evolved

Halo retrospective deel II: Combat Evolved

Nadat Bungie indruk had gemaakt met haar demo van Halo, kreeg de studio de opdracht om de game naar de Xbox te brengen. Een nieuwe console die nog niet in de markt lag. Halo moest een launchtitel gaan worden voor het systeem. Nee, Halo moest dé launchtitel worden voor de nieuwe Xbox.

Halo kreeg de naam Combat Evolved mee van de marketingafdeling van Microsoft. Dit omdat het bedrijf de naam Halo te vaag vond voor de game die er aan vast zat. Halo zou niet genoeg verkopen, Halo: Combat Evolved zou de speler al meer trekken. In de single- en multiplayer van de game kreeg de speler de controle over een Spartan-II, een genetisch gemanipuleerde supersoldaat die met zijn Mjolnir-pak sterker, beter en sneller was dan de gemiddelde voetsoldaat. Dit karakter zonder gezicht staat nu, jaren na de release, bekend als één van de grootste game-iconen. John 117; Master Chief. Met hem kwam je neergestort aan op de ringplaneet Halo. Met een A.I. die je altijd bijstond tijdens de gevechten, een naakte paarse dame genaamd Cortana, vocht je voor de overleving van de soldaten om je heen tegen de kwaadaardige Covenant, een verbond van verschillende buitenaardse rassen. Wat deze ringplaneet voor functie had werd pas laat in de game duidelijk. De weg daar naartoe zat vol met heftige shoot-outs, intelligente vijanden en de nodige afwisseling. Master Chief kon elk voertuig dat hij tegenkwam daadwerkelijk besturen. Dat de gehele campagne met twee personen gespeeld kon worden was meer dan een mooie extra. Mensen kwamen massaal samen om de moeilijke Legendary-stand te overwinnen en om tactische momenten in hun game te delen. Toen bleek dat Halo een massavernietigingswapen was om het ras The Flood tegen te gaan, werd duidelijk dat Bungie het verhaal een totaal andere kant op stuurde; Halo: Combat Evolved liep niet zoals je vooraf gedacht had.

no images were found

Met een miljoen verkochte exemplaren in de eerste vijf maanden was Halo: Combat Evolved een hit. Dit kwam erop neer dat één op de twee Xbox-bezitters Halo in huis had. Momenteel is de originele game meer dan vijf miljoen keer over de toonbank gegaan en heeft het ervoor gezorgd dat LAN-feesten een flinke boost kregen. Door vier Xboxen aan elkaar te linken kon er in de multiplayerstand met zestien mensen tegelijk gespeeld worden. Xbox Live bestond nog niet (al kon je op een gehackte manier wel online spelen met de game) en dit was de sociale uitlaatklep die gamers nodig hadden. Op scholen bleven leerlingen tot lang na de les zitten om in de kantine gebruik te maken van de tv’s om met zijn allen te ‘Halo-en’. Tot Gearbox in september 2003 de game met online stand naar de PC bracht, was dit dé manier om Halo samen te ervaren. Om trouw te zijn aan haar afkomst, zorgde Bungie er zelfs voor dat de game drie maanden later ook verscheen op de Mac.

Halo: Combat Evolved was meer dan een shooter. Bungie bewees met de game dat shooters met groot gemak gespeeld konden worden op consoles door gebruik te maken van twee pookjes op de controller. GoldenEye en Perfect Dark wisten op de Nintendo 64 al indruk te maken door de manier waarop de besturing in het spel geïmplementeerd was, maar het was Halo die deze besturing op wist te pakken en daarna perfectioneerde. Elke shooter die daarna op de console verscheen nam de kennis van Halo over en iedereen had het over de ‘Halo-besturing’. Het was in een tijd dat veel bedrijven mee probeerden te liften op het succes van Halo en termen als ‘Halo-kloon’ en ‘Halo-killer’ werden een feit. De game inspireerde gamers om hun eigen creativiteit via Halo naar buiten te brengen. Filmpjes als Warthog Jump zijn inmiddels miljoenen keren bekeken en Rooster Teeth is al jaren populair door hun Halo in-game machinima serie Red vs. Blue.

Hoewel Halo nooit bedoeld was als een game waar een vervolg op zou komen, was het open einde wel een mooi gegeven om deze kans ooit te benutten. Door het immense succes dat de game had, was de aankondiging van Halo 2 dan ook geen onverwachte gebeurtenis. Met luid applaus op de E3 wist iedereen de Halo 2-demo met veel liefde en gejuich te verwelkomen. Halo 2 zou alles brengen wat het eerste deel ook bracht, al was het dit keer groter, beter en epischer. De demo die we zagen was prachtig: Master Chief kon twee wapens tegelijk dragen, wist vijanden uit voertuigen te trekken om zelf in te stappen en grafisch had de game een flinke update gekregen. Deze demo was echter puur en alleen voor de E3 ontworpen, Bungie had nog niets in handen wat later daadwerkelijk de winkel in zou gaan. Het bedrijf besefte dat ze te ver door waren geslagen met de E3-demo en dat ze dit nooit werkend zouden krijgen in een volledige game. Aanpassingen waren nodig.

Dat Microsoft een onverschuifbare deadline voor de game had gesteld, was voor Bungie een complete hel. In achttien maanden moest de ontwikkelaar de gehele game maken en uitbrengen. Het zou een jaar duren voordat ze een speelbare versie van de game in handen hadden. Het was een tijd waarin Microsoft de game al flink aan het hypen was door middel van de ‘I Love Bees’-campagne. Een unieke stunt die drie miljoen mensen bezig wist te houden door websites af te speuren, locaties te bezoeken en raadsels te ontdekken. Bij Bungie brak het zweet uit. Ze wilden niet zomaar een game afleveren: Halo 2 moest het voorgaande deel op alle punten overtreffen. Het was op negen november 2004 dat Halo 2 het levenslicht zag en miljoenen fans naar de winkel snelden.

Met meer multiplayermaps, een groots verhaal, vele nieuwe karakters en een stemmencast gevuld met Hollywood-talent, wist Halo 2 te imponeren. De grote nieuwe twist die Bungie in haar game had verwerkt was het feit dat je in Halo 2 niet de gehele game met Master Chief speelt. Nee, op momenten speelde je als de Arbiter, een Covenant die gestraft was door zijn ras omdat hij Master Chief niet kon stoppen tijdens de vernietiging van de Halo-ring uit de eerste game. Het was een keuze die niet bij iedere gamer goed viel. Het ‘schandaal’ was vergelijkbaar met de komst van Raiden in Metal Gear Solid 2: mensen willen met het hoofdkarakter spelen, niet met iemand anders. Over de singleplayer zijn fans het tot op de dag van vandaag nog steeds niet helemaal eens. De ene groep vindt het een flinke verbetering ten opzichte van het origineel, de andere kant schreeuwt dat Bungie haar doel voorbij is gestreefd en een minderwaardige game heeft afgeleverd. Op het gebied van multiplayer is iedereen het wél eens: dit is het beste dat op dat moment beschikbaar was. Xbox Live was inmiddels een feit en Bungie had de nieuwe online service van Microsoft volledig omarmd.

no images were found

Met meer dan 500 miljoen gespeelde online games is Halo 2 het grootste succes dat de originele Xbox ooit heeft voortgebracht. Online bracht Bungie een systeem waardoor je altijd speelde tegen mensen die net zo goed als jij zijn. Door middel van een levelsysteem steeg je online in rank. Door veel kills te maken, games te winnen of goed te presteren groeide je alleen maar verder, maar door slecht te spelen, games te verliezen en vaak te sterven ging je weer in level omlaag. Deze levels werden gelinkt aan andere spelers, dus speelde je nooit tegen iemand die vele malen sterker en beter was dan jijzelf. Halo 2 heeft online jaren gedomineerd en heeft de troon van meest gespeelde online Xbox-game nooit weggegeven. In vele maps schoten Spartans elkaar overhoop, werkten ze samen om doelstellingen te bereiken of gingen ze solo op jacht voor die ene vette kill. Het succesverhaal dat Halo 2 als naam droeg kwam in mei 2007 naar de PC als een Windows Vista-exclusieve titel. Met betere graphics, een map editor en achievements hoopte Microsoft zo haar nieuwe OS aan de man te brengen. Toch keken fans alweer verder. Net voordat Halo 2 de PC aandeed, kondigde Bungie een nieuwe game aan: Halo 3.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer.