Halo retrospective deel V: Reach for the past

Halo retrospective deel V: Reach for the past

Bungie nam afscheid van de Halo-franchise na de launch van Halo: Reach. Het was de zwanenzang van de studio. De game was volgens veel gamers de beste uit de serie. Bungie gaf de serie over aan Microsoft en wist de lat bijzonder hoog neer te leggen. Het was aan de verse ontwikkelaar 343 Industries om verder te gaan waar Bungie gestopt was.

343 Industries werd door Microsoft opgericht om zich puur en alleen over de Halo-franchise te ontfermen. Geen andere titels gingen door de studio gemaakt worden, het was Halo dat de klok sloeg bij de ontwikkelaar uit Washington. Niet alleen games, ook de films, comics, merchandise en boeken werden onder de vlag van 343 uitgegeven. De studio had het geluk dat ze niet meteen in het diepe werden gegooid. Het zou nog een hele tijd duren voordat hun ‘eerste echte Halo’ het daglicht zou gaan zien. Het was een ideaal uitgangspunt voor 343, het nam de tijd om de franchise te leren kennen.

Nu Bungie los stond van Halo: Reach, was het aan 343 om de game in goede banen te leiden. De studio ontfermde zich over de servers, bracht diverse patches en onderhield Halo Waypoint, het systeem waarin al jouw Halo-statistieken (dus ook van Reach) te zien waren. De eerste ontwikkelingen in de Halo-franchise werden dan ook gemaakt met de map packs voor Reach. Het Defiant Map Pack was het eerste stukje software dat volledig door de nieuwe studio gecreëerd was, zonder hulp van Bungie. Hoewel de uitbreidingen op Halo: Reach stuk voor stuk sterk waren, waren er nog steeds fans die vreesden voor de toekomst van hun geliefde franchise. Een volledige game is tenslotte heel wat anders dan een multiplayerlevel.

no images were found

343 Industries bleef het nog langer op safe spelen. Na diverse uitbreidingen voor Halo: Reach bracht de studio ons een volledige game. Echter, het was niet 343 die de game van de grond af aan opgebouwd had. Nee, Halo: Combat Evolved Anniversary was een remake van het originele Combat Evolved. Exact tien jaar na de release van de eerste Halo bracht de studio deze opgepoetste versie. Lof kregen ze voor het feit dat het geen simpele HD-poetsbeurt betrof, maar dat de complete game opnieuw gemaakt was. Van de grond af aan werden er nieuwe graphics gecreëerd, werd de muziek opnieuw opgenomen en werden diverse maps uit Halo voor het eerst speelbaar via Xbox Live.

Halo: Combat Evolved Anniversary werd een hit. Fans van het eerste uur vonden het fantastisch om het originele avontuur nog eens te beleven. Nieuwe fans grepen de kans aan om die eerste titel te spelen op de Xbox 360. Interessant was het gegeven dat je op elk moment tijdens de game kon switchen tussen de nieuwe versie van de game en de oude. Met een druk op de knop verdwenen de nieuwe, scherpe HD-graphics om plaats te maken voor de beelden van jaren terug. In een oogwenk zag je hoe ver games zijn gekomen op het grafische vlak in een tijdspanne van tien jaar.

Opnieuw werd de Master Chief wakker op de Pilar of Autumn, het enige schip dat overgebleven was na de slachting op Reach. Na een ruimtesprong vond de crew een mysterieus object in de hemel, een ringplaneet. Halo. Na een crash op de planeet was het aan de Master Chief en zijn AI Cortana om de laatste levende marines terug te vinden, ze te beschermen en ze thuis te krijgen. Wanneer ook The Covenant de sprong maakte en Halo ontdekte (een hemellichaam met religieuze betekenissen voor de wezens), startte een nieuwe oorlog op een onontdekte planeet. Toen The Flood zich in de strijd mengde, bleek dat Halo iets anders was dan eerder gedacht werd. Halo was een wapen. Eén van zeven ringen die gecreëerd waren door het uitgestorven ras The Forerunners om het universum te ontdoen van de kwade Flood. Een wapen dat bijna weer gebruikt zou gaan worden.

no images were found

De singleplayer van Halo: Combat Evolved Anniversary bracht precies wat je kon verwachten. Nergens was de game, op het visuele vlak en de vernieuwde muziek na, anders dan dat wat we speelden tijdens de launch van de originele Xbox. De online stand van de game kon echter rekenen op flink wat kritiek. 343 Industries had ervoor gekozen om de oude maps opnieuw te laten draaien op de techniek achter Halo: Reach. Dit zorgde uiteraard voor een flinke grafische boost, maar had ook tot gevolg dat de gameplay uit Reach zijn intrede wist te maken in Combat Evolved. Het spelen in de oude maps had een feest van herkenning moeten zijn, maar doordat de armor abilities uit Reach aanwezig waren (denk aan jetpacks, schilden en meer), voelde de game niet meer aan zoals Halo tien jaar eerder te spelen was. Maps werden op nieuwe manieren gespeeld, hoogteverschillen (ideaal voor de sniper) waren door de jetpacks minder interessant en op momenten leek het niet te kloppen. Uiteraard kon je deze dingen uitzetten waardoor de game iets meer leek op het origineel, maar de snellere gameplay uit Reach bleef een grote groep fans tegen het zere been schoppen. Dat de te behalen achievements niet bij Anniversary opgeteld werden maar bij Reach, zegt eigenlijk genoeg.

Toch was Halo: Combat Evolved een fantastische game om te spelen. De toevoeging van de skulls (om de levels moeilijker te maken, of juist makkelijker doordat je wapens niet leeg raken) bood nieuwe gameplay in een game die al tien jaar lang door miljoenen gespeeld werd. De remake viel in de smaak bij fans, maar de vraag bleef. Wat kan 343 Industries nu écht betekenen in de serie? Wat gaat er gebeuren wanneer de studio een eigen game van voor af aan gaat ontwikkelen? In 2012 kwam eindelijk het antwoord…

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer.
  • Braatworst

    343 werkte al aan reach? tof nooit geweten!