Halo: Spartan Assault Xbox One Review

Halo: Spartan Assault Xbox One Review

De game is al een behoorlijke tijd te spelen op je PC, Windows Phone en Windows tablet. Zelfs op de Xbox 360 is het spel al te spelen sinds begin dit jaar. Nu de Xbox One dan bijna in Nederland te koop is, mogen de Spartans ook hier helemaal los. Welkom terug, Halo: Spartan Assault.

Voor het ongetrainde oog ziet Halo: Spartan Assault er misschien uit als een game die snel in elkaar gezet is om wat extra duiten in de zak van Microsoft te krijgen. Niets is minder waar, geef de titel vooral eens een kans. Je zult zien dat de game, die origineel bedoeld was voor een tablet, telefoon of PC, zeer goed uit de verf komt op de Xbox One. Nee, het spel brengt niet de grafische pracht zoals de volgende grote Halo gaat doen, het brengt wel typische gameplay die we uit de franchise gewend zijn vanuit een nieuw, fris standpunt.

Halo stapt even af van de first-person shooter die het over het algemeen is en brengt je nu een top-down twin stick shooter. Tijdens het spelen zie je het slagveld vanuit een vogelvluchtperspectief. Het doel is om jouw Spartan hier doorheen te laten lopen terwijl elke vijand omgebracht dient te worden. Jij speelt Spartan IV Sarah Palmer tijdens de gevechten tussen Halo 3 en 4 waarin de oorlog met de Covenant beslecht wordt. In de dertig relatief korte missies (de game komt met de originele 25 missies en brengt meteen de Operation Hydra DLC) schoot ik me een weg door Grunts, Elites, Ghosts, Brutes en Wraits.

De Nederlandse ontwikkelaar Vanguard Games heeft achttien maanden lang met 343 Industries samengewerkt om tot dit resultaat te komen. Hoewel de game gespeeld kan worden in sessies van enkele minuten (vergeet de roots van de mobiele platformen niet), is de opzet haast console-titel waardig. Zo zijn er sterke, geanimeerde tussenfilmpjes, een verhaal dat een onbekende periode uit het Halo universum uitlicht en er is een compleet nieuwe soundtrack (zestig minuten aan nieuwe muziek) gecomponeerd door Tom Salta (bekend van onder andere Ghost Recon: Future Soldier, Prince of Persia: The Forgotten Sands en HawX). Het brengt de game naar een hoger niveau.

Waar je het origineel kon besturen door je scherm aan te raken of je muis en toetsenbord te gebruiken, is de game volledig geoptimaliseerd voor de controller van de Xbox One. En hoe doe je dat? Juist, door de standaard Halo-besturing over te nemen. Wanneer je eerder Halo 4 hebt gespeeld kun je de game meteen spelen zonder de tutorial te starten. Elke knop doet hetzelfde als in die game, het zicht is alleen anders. Het is misschien even wennen maar voordat je het weet schiet je je Dual SMG’s leeg (jawel, ze zijn terug!), gooi je granaten, sla je vijanden tegen hun hoofd met een krachtige melee aanval en neem je voertuigen over. Nergens verlies je het idee dat je Halo speelt. De sfeer, de gameplay en de muziek, alles ademt de bekende franchise uit.

Wat ook belangrijk is, zijn de wapens. Gelukkig stelt de game ook hier niet teleur. Voor elke missie kun je bepalen welke wapens je mee wilt nemen. Deze kunnen verkregen worden door verdiende XP om te zetten in het gebruik van het wapen naar keuze. Deze wapens verdwijnen wel weer wanneer de missie voorbij is, dus val je weer terug op het standaard wapentuig. Via de befaamde microtransacties zijn sterkere wapens zoals Rocket Launchers en de Spartan Laser te koop. Persoonlijk vind ik dit een beetje jammer aangezien je gewoon hebt betaald voor de game. Als de game gratis was geweest, was deze verkoopstrategie interessanter. Echter, door verzamelde XP tijdens het spelen kun je diezelfde wapens ook vrijspelen. Ik heb de game dan ook voor de volle honderd procent voltooid zonder ook maar één extra cent uit te geven. Ook kun je, net zoals in eerdere Halo’s je missies voorzien van Skulls. Deze kun je twee per missie aanzetten om het allemaal stukken moeilijker te maken. Zo kun je je complete HUD weg halen of de schilden van je Mjolnir Armor leeg laten lopen met elke kogel die je afvuurt. Dit resulteert wel in meer XP op het einde van de rit, meer XP zorgt voor sterkere wapens. De afweging is aan jou.

Elke missie is duidelijk ontworpen om in maximaal vijftien minuten voltooid te kunnen worden. Natuurlijk om de spelers – die even enkele minuten hun game willen spelen – te voorzien van daadwerkelijke progressie. Het is misschien even wennen om een Halo-missie in enkele minuten te voltooien (de levels in de ‘originele Halo’s’ kunnen soms negentig minuten in beslag nemen), maar vanuit het originele, mobiele standpunt is dit de juiste keuze geweest. Wanneer de missies allemaal behaald zijn kun je ze stuk voor stuk opnieuw spelen om een gouden ster te halen of om de challenges te voltooien. Iedere missie heeft drie specifieke challenges. Denk aan ‘voltooi de missie door alle tanks op te blazen zonder gebruik te maken van granaten’. Interessant is dat mijn behaalde resultaten in de Windows-versie van de game meteen aanwezig waren op mijn Xbox One. Missies die eerder al op goud behaald zijn hoeven niet opnieuw voorzien te worden van deze score. Heel tof.

Een nieuwe toevoeging die niet aanwezig was tijdens de originele release van de game, is de coöperatieve speelstand. Het is exact datgene dat we in het spel misten, een Halo moet met meerdere spelers gespeeld kunnen worden. Dat is altijd al zo geweest. Vanguard heeft deze feature dan ook toegevoegd. In enkele aparte missies kun je samen met een vriend tegen de Flood strijden om een planeet te beschermen van een totale vernietiging. De levels zijn bijzonder uitdagend. Zelfs ik, als groot Halo-veteraan, kon niet elke missie zomaar in één keer tot een einde brengen. Een flinke uitdaging, helemaal wanneer je ook hier de skulls aan gaat zetten. Iets wat eigenlijk nodig is voor een hoge score. Je wilt op de leaderboards hoger eindigen dan je vriend, toch? Helaas is de coöperatieve stand nog niet genoeg gevuld. Er zijn te weinig missies aanwezig om te spelen. We voorzien nog enkele uitbreidingen in de nabije toekomst.

Halo: Spartan Assault is ook op de Xbox One een heerlijke game die je even tussendoor speelt. Hoewel het verhaal misschien niet zo diep gaat als dat je van de originele Halo’s gewend bent, geeft de game je snelle actie, vermakelijke missies en flink wat uitdaging. Nergens lijkt ingeleverd te zijn om de bekende sfeer tot uiting te brengen. De afkomst vanuit de mobiele hoek is af en toe voelbaar, maar dit vergeet je snel wanneer je met een Wraith diverse Elites over de kling jaagt. Door de lage prijs kun je de game haast niet laten liggen. Toch?

[review pros=”+ Halo look en feel zijn goed aanwezig
+ Snelle gameplay, ook wanneer je maar even wil spelen
+ Grote replaywaarde” cons=”- Microtransacties