Halo: The Master Chief Collection Video Review

Sinds haar launch op de originele Xbox is Halo een titel die veel weet te betekenen. Niet alleen voor de gamers die de avonturen van de Master Chief graag spelen, maar ook voor het platform waar de titel op verschenen is. Nadat Bungie na Halo Reach besloten heeft te stoppen met de franchise, was het de gloednieuwe ontwikkelaar 343 Industries die de digitale stok over mocht nemen. Na hun eerste eigen Halo, Halo 4, brengt de ontwikkelaar nu een hommage aan de complete saga van Master Chief.

Het mag duidelijk zijn dat Halo een zeer invloedrijke titel is geweest in het gaminglandschap. Shooters konden niet gespeeld worden met een controller. Oké, Perfect Dark en Goldeneye wisten op de Nintendo 64 hoge ogen te gooien, maar de besturing was alles behalve perfect. Toen de net door Microsoft gekochte studio Bungie tijdens de release van de Xbox Halo: Combat Evolved op de markt bracht, verdween het vooroordeel als sneeuw voor de zon. Halo liet niet alleen zien dat shooters wel gespeeld konden worden met een controller, het liet zelfs zien dat de controller nergens onder hoefde te doen voor een muis en toetsenbord. In combinatie met een sterk verhaal (iets dat in die tijd ook nog niet vanzelfsprekend was voor een shooter), toffe graphics en een stoer hoofdpersonage, wist Halo menig zieltje te winnen. Eén op de twee verkochte Xboxen had een exemplaar van Halo bij zich liggen. Nu, al die jaren later, is Halo nog steeds dé grote franchise op het platform van Microsoft. Het is daarom dat 343 Industries de franchise viert met de komst van The Master Chief Collection.

De geschreven review is hier te lezen.

[review pros=”+ Halo 2 oogt prachtig!
+ Alle maps online te spelen