Harvest Moon Review

Harvest Moon Review

Veel mensen kijken met een minachtende glimlach naar een game als Farming Simulator. Dat is geen game waarover je tegen je vrienden opschept over de fantastische prestaties die je hebt neergezet. Gaan we een paar jaar terug in de tijd dan zien we dat Farming Simulator niet de eerste boerderij-simulatiegame is. Harvest Moon wist gamers namelijk in de jaren 90 al aan het werk te zetten op het platteland. Op de Wii U hebben we nu de mogelijkheid om dit nog een keer over te doen, maar weet de game nog steeds te overtuigen? Of kunnen de virtuele boeren beter kiezen voor de nieuwe Farming Simulator?

Het verhaal van Harvest Moon begint met een korte animatie waarbij je het ouderlijk huis verlaat om op eigen benen te gaan staan. Die benen komen na een flinke wandeling terecht bij de oude boerderij van je opa. Aan jou de taak om die boerderij op te knappen en er aan het werk te gaan. Dat werken gaat niet vanzelf en vooral in het begin moet je even flink doorbijten. Doordat je mogelijkheden nog erg beperkt zijn en je dus weinig middelen tot je beschikking hebt moet je veel werk verrichten voor relatief weinig resultaat. Zo ben je bezig met het opruimen van de omgeving van de boerderij, het herinrichten van het landschap en begin je voorzichtig een paar velden te bewerken. Pas later in het spel (als je een beetje geld hebt verdiend) kan je overgaan op andere producten. Zo krijg je bijvoorbeeld de mogelijkheid om koeien en kippen te kopen en die los te laten op jouw boerderij. Uiteraard moeten die ook worden verzorgd, dus dat kost je ook weer extra tijd en energie! Maar uiteindelijk bieden ze wel de mogelijkheid om extra producten te leveren en dus meer inkomsten te genereren.

Naast de boerderij kan je ook op bezoek in het plaatselijke dorp. Dat gevuld is met enkele winkels en dorpsbewoners die je kunnen helpen bij het vervullen van jouw dagelijkse taken. Zo kan je eten kopen om langer door te kunnen werken of beter gereedschap om sneller te kunnen werken. Deze omgeving is niet heel groot en ook niet erg levendig. Er had wel wat meer activiteit in het dorp aanwezig mogen zijn, maar alles bij elkaar biedt het toch een leuke afwisseling van de boerderij. Uiteindelijk zul je toch ook merken dat je de meeste tijd rondhangt op de boerderij om te zorgen dat alles in goede banen blijft lopen.

Zoals gezegd ben je in Harvest Moon eigenlijk het grootste gedeelte van de tijd aan het werk. Dit is uiteraard in de game, want in de echte wereld hang je waarschijnlijk op de bank, in een luie stoel of op je bed. Toch kan dit vooral in het begin vermoeiend aanvoelen als je maar weinig resultaat ziet. Weet je hier echter doorheen te bijten en verder te werken aan je boerderij dan merk je dat de mogelijkheden behoorlijk uitgebreid zijn en het zowaar leuk werk wordt. Hoe meer mogelijkheden, hoe beter je ook je tijd moet gaan indelen. Je hebt maar beperkte tijd en energie op een dag, maar alles op de boerderij vraagt om aandacht. Dan moet je dus keuzes gaan maken: geef ik eerst de koeien te eten of ga ik de planten water geven? Keuzes waar ik persoonlijk op een gegeven moment wel lichtelijk gek van werd (timemanagement is niet aan mij besteed), maar waar de echte boer waarschijnlijk niet van wakker ligt.

De presentatie van Harvest Moon is best aardig, maar weet nergens echt te overtuigen. Vergelijk ik de game met Earthbound, dan moet Harvest Moon daarin toch echt zijn meerdere erkennen. Muziek en geluidseffecten zijn in orde, maar nergens uitmuntend. Ook grafisch is het vooral functioneel goed, maar ik werd nooit echt in de wereld gezogen. Natuurlijk is de game al behoorlijk oud en zijn de graphics niet van deze tijd, maar een titel als Earthbound bewijst dat het weldegelijk mogelijk is om een game uit de jaren 90 intens te beleven. Alles ziet er verder herkenbaar uit en je hebt ook wel het idee op een authentieke boerderij rond te lopen.

Harvest Moon is op het eerste gezicht een simpele boerderij-simulator, maar als je vordert in de game zal je zien dat de gameplay nog behoorlijk diep gaat. Weet je door het eerste uur heen te komen dan staat je een game te wachten met meer gameplay dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Ben je niet vies van een beetje handwerk en ben je gek op het boerenleven? Dan is Harvest Moon jouw titel. Ga je liever met moderne machines het land bewerken? Kijk dan liever naar een titel als Farming Simulator.

[review pros=”+ omgeving inrichten naar eigen inzicht
+ Verslaving ligt op de loer” cons=”- Eerste uur moet je doorheen bijten
– Gameplay voelt soms erg repetitief” score=67]