Hazumi Review

Hazumi Review

Je hebt waarschijnlijk een hoop ‘kleine’ spelletjes op je telefoon of tablet staan. Maar niet alleen je telefoon en tablet zijn zo geschikt voor spelletjes die je even tussendoor speelt, want ook de Nintendo 3DS is bijzonder geschikt voor. Met dank aan de eShop is er een behoorlijk aantal games beschikbaar die ideaal zijn om even ergens tussendoor te gooien. Ben je onderweg met de trein naar je werk, dan pak je even je 3DS er bij. Een goed voorbeeld van zo’n titel is Hazumi. Je kunt makkelijk even een potje spelen, maar het is ondertussen ook nog eens behoorlijk verslavend!

Je hebt waarschijnlijk vast wel eens een brick-breaker gespeeld. Dit is een game waarbij je met een balletje een aantal blokjes probeert weg te schieten. Onder in het scherm heb je een balkje die je kunt bewegen om zo het balletje in het spel te houden. In Hazumi ben je ook bezig met een balletje en blokjes breken, maar is het toch een behoorlijk stuk ingewikkelder. Allereerst heb je geen balkje waarmee je het balletje van richting kan veranderen. In Hazumi kun je natuurlijk wel invloed uitoefenen op het balletje. Het balletje stuitert automatisch op en neer, maar met de Circle Pad van de 3DS kun je het balletje naar links en rechts sturen; hierdoor kun je het balletje in ieder geval een richting aangeven. Dat is even wennen, maar als je het doorhebt kan het heerlijk belonend werken!

Maar dat is niet het enige aspect waarom Hazumi zo veel meer is dan een simpele brick-breaker. Alleen maar blokjes wegwerken is er niet bij. Als je denkt dat je alleen maar het balletje in het spel hoeft te houden heb je het goed mis, want Hazumi vereist een stuk meer nadenkwerk. Zo moet je bokvoorbeeld uit zien te vinden hoe je het uberhaupt voor elkaar krijgt om die blokjes kapot te maken. Allereerst moet het balletje dezelfde kleur hebben als het blokje om dat blokje te kunnen slopen. Hierdoor zul je het balletje dus richting bepaalde blokken moeten sturen die je balletje van kleur laten veranderen. En het gaat nog door. Soms moet je een bepaalde explosie triggeren zodat je de weg vrijmaakt naar een nieuwe schakelaar. Ook zul je je soms afvragen hoe je in godsnaam in dat andere gedeelte van het level moet komen. Het antwoord ligt vaak in een aantal teleporters. Om het geheel nog eens een stukje lastiger te maken, sta je ook onder tijdsdruk. Je wilt nou eenmaal drie sterren halen, en dat kan alleen als je flink haast maakt.

Als je dit zo leest, denk je misschien bij jezelf: dit is best lastig! Daar heb je dan op zich ook wel een punt. Voor iemand die het snel opgeeft is Hazumi absoluut niet de ideale game. Reken er maar op dat je af en toe vloekend je 3DS wilt wegleggen. Toch voelt het nergens echt oneerlijk. Natuurlijk, de levels zijn zo gemaakt dat je het steeds lastiger krijgt, maar waarschijnlijk geef je nooit de game echt de schuld. Wat wel vervelend is, is dat je de sterren nodig hebt om verder te komen in de game. Wat mij betreft had dat wel iets minder gemogen: je hebt vaak wel echt een hoop sterren nodig om verder te komen. Het zou fijn zijn als je makkelijker verder zou komen in de ‘campagne’, want op deze manier zal voor een aantal mensen de leercurve net iets te steil zijn.

Je ziet aan alles dat Hazumi een game is waar een hoop liefde in is gestoken. Je hebt meer dan 100 levels tot je beschikking, en daar hou je je zeker wel even zoet mee (helemaal omdat je waarschijnlijk overal drie sterren wilt halen). Daarnaast is er ook een zeer uitgebreide level-editor, waarmee je net zulke ingewikkelde levels maken als dat de ontwikkelaar heeft gemaakt. Helaas kun je maar 12 levels tegelijk opslaan en kun je ze ook niet online delen. De game heeft echter een leuke 8-bit stijl en de muziek is zeker charmant te noemen!

Ben je op zoek naar een leuke puzzelgame voor tussendoor, dan is Hazumi zeker een goede optie. De game is zeker niet de gemakkelijkste game die je dit jaar gaat spelen, maar haal je een level, dan geeft dat een fantastisch gevoel. Minpuntje is dat de leercurve misschien voor een aantal mensen net iets te steil is. Doordat je een hoop sterren nodig hebt om verder te komen in de game, is de kans aanwezig dat je helemaal vast komt te zitten. Gelukkig kun je dan altijd nog zelf levels gaan ontwerpen!

[review pros=”+ Leuke twist aan het blokjes breken
+ Vol met content
+ 8-bit stijl is leuk!” cons=”- Misschien wel iets te moeilijk