Hidden Agenda Review

De PlayStation Playlink games zijn allemaal party games die gespeeld kunnen worden met je smartphone, wat samen met vrienden voor leuke ervaringen kan zorgen. Hidden Agenda is de game die wat nieuws brengt bij de PlayLink serie, want dit is een verhaal gedreven game waar jouw keuzes centraal staan in het verhaal. Of dit ook werkt met het PlayLink concept heb ik voor je uitgezocht.

Hidden Agenda is van Supermassive Games die we kennen van de horror game Until Dawn, waarbij ook de keuzes die jij als gamer maakt invloed hebben op de voortang van het verhaal. In Hidden Agenda heb je de mogelijkheid om met maximaal vijf vrienden het verhaal door te spelen, waarbij PlayLink een ideale uitkomst is, aangezien je niet vijf controllers nodig hebt maar iedereen gewoon zijn of haar smartphone kan gebruiken om de gratis Hidden Agenda app te downloaden. Iedereen kan via het WiFi netwerk verbinding maken met de game en mocht je nou geen WiFi hebben thuis dan kan de PlayStation 4 omgetoverd worden in een hotspot waardoor je de game alsnog kan spelen.

Naast dat je de telefoon als een controller gebruikt is het ook mogelijk om via de app allerlei informatie terug te vinden over het verhaal in de vorm van case files. Mocht je dus even de draad kwijt zijn kun je in de app alle info over de personages terugvinden om weer helemaal up to date te zijn. Je wordt ook tijdens de game op de hoogte gehouden als er nieuwe updates zijn, dit zorgt er echt wel voor dat het lastig is om je aandacht bij het verhaal te houden. Regelmatig moest de game even op pauze gezet worden om alles terug te lezen. Daardoor was het lastig om in het verhaal te komen met al deze tussenposes.

In Hidden Agenda is het ditmaal niet een horrorverhaal, maar een thriller waarin we op zoek moeten naar de serie moordenaar genaamd de Trapper. Deze moordenaar gebruikt de lichamen van zijn slachtoffers om vallen te zetten voor de politieagenten die deze crime scenes betreden. Door het verhaal heen volg je meerdere personages die te maken hebben met de opsporing van de crimineel waarbij jij telkens de keuze krijgt in verschillende situaties. De keuzes die je maakt zijn daadwerkelijk wel van belang, want een verkeerde keuze kan zomaar zorgen voor de dood van een belangrijk personage of een belangrijk stuk informatie dat je uiteindelijk dus niet ontvangt.

Uiteraard is er gewoon een verhaalmodus die je kunt spelen, maar als je de game speelt met meerdere personen is er de mogelijkheid om de competitieve modus te spelen. Hierin krijgt één speler bij bepaalde segmenten een geheime opdracht om het verhaal een bepaalde richting in te sturen. Zonder dat de andere spelers het te laten weten moet deze persoon met de “hidden agenda” de andere overtuigen om ook voor deze keuze te kiezen. Bij sommige keuzes moet er unaniem gekozen worden en bij andere is een meerderheid genoeg om het verhaal deze kant op te laten gaan. Dit is een erg leuk element waardoor je ontzettend paranoia kan worden omdat je niet weet wie er te vertrouwen is. Aan het einde van ieder segment moet iedereen zijn keuze maken wie ze denken dat de “hidden agenda” heeft. Lukt het de speler om zijn opdracht uit te voeren dan krijgt deze persoon hiervoor punten en de spelers die de juiste persoon hebben aangewezen als “hidden agenda” krijgen ook punten.

In het spel kunnen spelers ook zogenaamde overnames verdienen, waarmee alle andere spelers buitenspel worden gezet en degene die de overname heeft gebruikt dus zelf zijn keuze kan maken. Echter kan een andere speler ook weer zijn of haar overname gebruiken om de andere speler weer buitenspel te zetten. Deze overnames kunnen verdiend worden in de scenes waarbij er quick time events zijn, degene die als eerste zijn cursor op het juiste punt plaatst verdient dan een extra overname. Ook zijn er scenes waarbij er verschillende objecten gezocht moeten worden in een bepaalde tijd. Voor elk gevonden voorwerp dat een speler als eerste vindt is er ook weer een overname te verdienen.

Aan het einde van het verhaal krijgt iedereen een opdracht en komt er ineens ook veel tijdsdruk bij kijken, waardoor het einde ineens erg stressvol wordt. Terwijl er in de rest van de game bij elke keuze oneindig veel tijd is zorgt het einde ervoor dat het verhaal ineens in een hele erge stroomversnelling komt en het eigenlijk iets te snel allemaal gaat. Tevens is het erg jammer dat aan het einde van de credits er altijd bekend wordt gemaakt wie de moordenaar is in het verhaal, ondanks of je in het verhaal de moordenaar hebt gevonden of niet. Dit zorgt ervoor dat de game eigenlijk maar één keer te spelen is, aangezien je daarna toch al weet wie het heeft gedaan en het weinig zin meer heeft om het verhaal nog een keer te spelen.

Hidden Agenda is een leuk idee waarbij een keer anders gebruik wordt gemaakt van het PlayLink systeem. Helaas komt het niet altijd evengoed uit de verf doordat het verhaal vooral in de competitieve modus niet goed te volgen is aangezien iedereen meer bezig is met de persoon met de “hidden agenda”. Verder is het erg jammer dat de moordenaar altijd bekend wordt gemaakt aan het einde waardoor de game alleen maar leuk is om één keer te spelen. Maar met een leuke groep vrienden is het zeker de moeite waard om één keertje op zoek te gaan naar de Trapper moordenaar.

• Leuke manier om PlayLink te gebruiken
  • Spannend om met een groep vrienden te spelen

• Verhaal soms moeilijk te volgen in competitieve modus