Hitman Episodes Review

Hitman

PC PlayStation 4 Xbox One
8.5

Sterk

8.7

User Avg

Hitman Episodes Review

Hitman Episodes Review

Aangezien Hitman bestaat uit meerdere episodes gaan we deze review steeds opnieuw verder uitwerken. Namate er meer content verschijnt kan het zijn dat de score wijzigt.

Ga meteen naar Episode II: Sapienza
Ga meteen naar Episode III: Marrakesh


Hitman: Episode I: Paris
Mijn doel is om een geheime legerbasis te infiltreren en daar een target om te leggen. Alles gaat goed: ik sneak snel over het hek heen en leg stiekem een bewaker om. Terwijl ik zijn lichaam opruim, neem ik snel zijn kleding over. Ik loop fluitend de basis binnen. Maar om dichter bij de dood van mijn doelwit te komen, moet ik me eigenlijk vermommen als een monteur. Opnieuw leg ik doodstil iemand om en kleed ik me om. Als ik vervolgens wat wil saboteren, gaat het toch mis. Ik druk op de verkeerde knop en laat mijn gereedschap vallen. De aandacht van de andere werklieden is gewekt. Die kale kop van mij, die herkennen ze niet. Ze vertrouwen de boel niet en halen de beveiliging er bij. Ik probeer nog de boel te saboteren, maar het is al te laat. Mijn target wordt in veiligheid gebracht. Missie mislukt…

Mocht je wel eens een Hitman-game gespeeld hebben, dan kan dit je bekend voorkomen. Je lijkt tot in de puntjes toe de perfecte huurmoord aan het plegen te zijn, maar een kleine fuck-up kan alles verpesten. Ook in deze Hitman-game is dat niet anders. Toch is het ditmaal anders dan anders. Er is namelijk voor gekozen om deze Hitman-game in episodes uit te brengen. Je kunt vanaf nu aan de slag met de proloog en het eerste hoofdstuk wat zich afspeelt in Parijs. Het zorgt er in ieder geval voor dat de makers voldoende kans hebben om de game op haar wat mindere punten aan te pakken. Maar voordat ik bij de paar minpuntjes kom gaan we het eerst hebben over hoe goed deze Hitman eigenlijk wel niet is. Want geloof me, je gaat hier ontzettend veel plezier aan hebben.




De game begint (niet geheel verrassend) met een trainingsmissie. Hierin moet je iemand op een groot jacht ombrengen. De game houdt je in het begin behoorlijk bij de hand: leg eerst even persoon X om, pak zijn vermomming en ga vervolgens naar punt Y. Vervolgens moet je naar binnen sneaken in ruimte Z en kun je je target omleggen. Ben je eenmaal succesvol van de boot af, dan wacht de volgende opdracht op je. Je moet namelijk precies weer hetzelfde target op deze boot omleggen. Echter moet je het nu totaal anders doen dan de vorige keer. Kies je er voor om je slachtoffer te vergiftigen, en als hij vervolgens naar de wc gaat om over te geven te verdrinken? Of misschien vind er wel een ongeluk plaats, waarbij je doelwit heel ongelukkig geplet wordt door een reddingsboot. Voor hetzelfde geld kies je er ook gewoon voor om een bom te plaatsen. De keuze is aan jou. Ook in de hulpmiddelen die de game je geeft is de keuze aan jou. Wil je als je een mogelijkheid hebt op een goede kill, dat de game je hierbij hints geeft? Wil je zien waar je target zich op dit moment bevind? Dan kan dat. Maar je kunt er ook voor kiezen om alle hints en de mini-map uit te zetten. Knappe jongen die dan nog een goede kill weet te maken.

Dat is dan ook precies de sterke kant van de nieuwe Hitman. De game geeft je namelijk zo ontzettend veel keuzemogelijkheden hoe je je doelwit ombrengt. Nee, ze zijn lang niet altijd even duidelijk. Je zult geen rattengif meer vinden naast een pan op het fornuis. En nee, dat rattengif hoef je echt niet per se te gebruiken. Er zijn namelijk nog een hele boel andere mogelijkheden om je doelwit om te leggen. Ook al zijn er dan maar drie levels (twee tutorials, één in Parijs), je moet echt niet denken dat je na een kill klaar bent met deze episode van Hitman. Sterker nog, nadat ik meerdere uren in het level in Parijs had zitten ontdekte ik nog nieuwe dingen. Ik ontdekte nieuwe kamers en nieuw mogelijkheden om het doelwit om te leggen.

De game biedt zelfs een soort checklist waarbij je nieuwe ideeën kunt opdoen om je doelwit te vermoorden. Door dit lijstje af te werken, ontdek je steeds weer nieuwe dingen. Vind je toevallig een hint? Dan beloont de game je hier ook voor in de vorm van extra punten. De game geeft zelf meer dan twintig manieren om het level in Parijs te voltooien. Deze lopen uiteen tot de ultieme huurmoord waar niemand je heeft gezien, tot een enorme puinzooi waarbij er een hoop burgerslachtoffers vallen. Daarnaast is er nog een hele lading aan andere challenges beschikbaar. Bovendien is er live content, bestaande uit Escalation Contracts en Elusive Contracts. In een Escalation Contract moet je een doelwit in vijf niveaus omleggen, waarbij het steeds moeilijker wordt. In level 1 moet je bijvoorbeeld je doelwit omleggen met een pistool, terwijl je in level 5 datzelfde moet doen, maar niet gezien mag worden, alle camerabeelden moet hebben gewist en ondertussen ook nog eens boobytraps moet ontwijken. Bij een Elusive Contract heb je slechts één kans om je doelwit om te leggen. Faal je hier in, dan is je doelwit ook echt weg. Kans verkeken.




Dat de game dus eigenlijk slechts één level heeft, mag absoluut geen minpunt heten. Je speelt ondertussen ook nog eens nieuwe startmogelijkheden vrij om het level aan te pakken. In plaats van Agent 47 door de hoofdingang te laten komen, kun je op een gegeven moment bijvoorbeeld ook starten als undercover kok terwijl je al binnen bent. Of als top-model. Of als bodyguard. Je snapt het al: de replayability is dus enorm in Hitman. Wat dan weer jammer is dat de game niet vrij is van schoonheidsfoutjes. Zo is de AI soms nogal onvoorspelbaar: totaal verdacht gedrag valt niet op, terwijl niet zo verdacht gedrag (bijvoorbeeld het laten vallen van een moersleutel) enorme shit kan veroorzaken. Daarnaast ziet de game er goed uit, maar zijn er soms wel wat grafische glitches. Ook zijn de laadtijden enorm: het komt vaak voor dat je meer dan een minuut naar een laadscherm zit te turen.

Hitman gaat vol overtuiging uit de startblokken. Deze episode zit ramvol content; er zijn letterlijk tientallen manieren om je targets om te leggen. Doordat de game al deze mogelijkheden bijhoudt en je ook nog eens allerlei uitdagingen geeft, is de herspeelbaarheid enorm. Je wilt terugkomen naar het level in Parijs om maar rond te blijven kloten. De locatie waar het level zich afspeelt is zo groot, dat je ook bij je 10e playthrough nog steeds nieuwe dingen ontdekt. Bovendien is het weer mogelijk om zelf een opdracht te bedenken en opdrachten die andere gamers hebben bedacht te downloaden. Wil jij de wereld laten proberen of ze net zo’n goede huurmoordenaar zijn als jij?

Dan kan dat opnieuw in de contracts mode. Tel daarbij op dat er ook een hoop live-content is, en je zult haast niet kunnen wachten op wat voor een hoop content de nieuwe episode gaat brengen. Het is jammer dat de game technisch niet altijd even lekker in elkaar zit, maar ik heb vertrouwen dat dit in de volgende episode al weer wat beter gaat zijn. Ook zijn er wat kleine probleempjes met de AI, maar dat mag de pret niet drukken. De eerste episode van Hitman zet al een fantastische sandbox neer waarin de seriemoordenaar in je helemaal los kan gaan. Ik kan persoonlijk niet wachten op de volgende episode!


Hitman: Episode II: Sapienza
Ik vind Italië persoonlijk echt een prachtig land. Het heerlijke weer, het lekkere eten, de azuurblauwe zee en de prachtige steden zijn een fantastische combinatie. Ook de pitoreske dorpjes aan de kust zijn zeker het bezoeken waard. Toch is blijkbaar in deze dorpjes niet altijd alles wat het lijkt. Want in Hitman Episode 2 gaan er behoorlijk wat lugubere geheimen schuil in een normaal gesproken zo pittoresk Italiaans dorpje. Bovendien loopt Agent 47 ook nog eens rond in dit Italiaanse plaatsje, met wat mensen op zijn dodenlijst. Kortom, het tweede deel van de nieuwste Hitman-serie is verre van een lekkere vakantie. Maar is het alsnog de moeite waard om te bezoeken? Ik zoek het voor je uit!

Je hebt de eerste episode van de nieuwe Hitman misschien nog wel in je geheugen staan. Mocht je dat niet hebben, dan fris ik graag je geheugen voor je op. De eerste locatie was Parijs. Om precies te zijn speelde het eerste deel zich af in een groot landhuis waar op dat moment onder meer een modeshow en een veiling plaatsvonden. Het was een prachtige locatie vol met leuke details, maar in deze tweede episode gaan de makers wel echt een stukje verder. Waar je in Parijs ‘slechts’ een enorm huis ter je beschikking had, krijg je nu een geheel Italiaans dorpje ter beschikking. Dit dorpje kent ook nog eens meerdere geheime ruimtes, waaronder een geheel ondergronds lab. Dit dorpje draagt de naam Sapienza en zorgt er voor dat je meer dan in de eerste episode echt een gevoel krijgt dat je wordt losgelaten in een ‘sandbox’ zoals alleen de beste open-wereld games dat kunnen.

Goed, Agent 47 heeft dus zijn klusje geklaard in Parijs en is klaar om af te reizen naar Sapienza. Je doelwit in deze nieuwe content zijn twee geleerden. Deze geleerden zijn behoorlijk gevaarlijk, want ze werken aan een dodelijk virus. Aan Agent 47 dus de taak om deze twee gekke wetenschappers een kopje kleiner te maken, en ook nog eens de wereld te redden van dit gevaarlijke virus. Natuurlijk gaat dit niet zo makkelijk. Allereerst is het huis waar deze twee geleerden zich bevinden goed beveiligd. In hun thuissituatie zul je ze misschien niet zo makkelijk kunnen verrassen. Je verwacht het misschien wel, maar dat lab waar ze aan hun dodelijke virus werken is misschien nog wel moeilijker te bereiken. Kortom: het gaat geen makkie worden om deze twee doelwitten om te leggen.




Gelukkig reikt de game – tenminste, als je dat wilt, want je kunt het ook uitzetten – je een aantal zogenoemde opportunities aan. Als je bepaalde interessante gesprekken afluistert of bepaalde items vind, kun je zo’n mogelijkheid om je doelwit om te leggen tracken. De game zal je dan hints geven hoe je vanuit een bepaald startpunt verder kunt komen om steeds een stapje dichter bij de perfecte huurmoord te komen. Ook kun je in de menu’s van de game kijken welke mogelijkheden je allemaal nog hebt om je doelwitten om te leggen. Opnieuw zijn er letterlijk tientallen manieren om je doelwit om te leggen. Je zult het maar voor jezelf moeten uitzoeken, maar ik kan je in ieder geval zeggen dat er iets met een speedboot en met een antiek kanon is. Mocht je de game op de volle honderd procent willen voltooien, dan zul je nog heel vaak je doelwit moeten omleggen.

De sterke punten uit Episode 1 zijn nog steeds aanwezig. Zo zijn er een aantal uitdagingen die live aan de game worden toegevoegd. Daarnaast kun je ook nog eens elk personage die er in Sapienza rondloopt proberen om te leggen in je zelf gemaakt uitdagingen. Ben je zelf niet zo creatief, dan kun je ook de uitdagingen van andere gamers downloaden. Het is alleen jammer dat de minpunten uit de eerste episode nog steeds in de tweede episode zitten. De technische problemen zijn nog steeds niet helemaal opgelost. Zo zijn de laadtijden nog altijd heel erg lang. Iets wat overigens wel wat meer te begrijpen valt in Sapienza. Ook zijn de grafische glitches nog aanwezig en is de AI nog altijd een beetje onvoorspelbaar. Het is soms moeilijk te zeggen wat nu precies verdacht gedrag is.

Na een geweldige eerste episode, gaat Hitman verder met een nog toffere episode. Waar ik in de eerste episode vooral de vele mogelijkheden prees, gaat IO Interactive in de tweede aflevering nog een stukje verder. Je krijgt namelijk niet meer een enorm landhuis ter beschikking, je krijgt een geheel Italiaans dorpje! De herspeelbaarheid is nog altijd enorm, en geloof me, je wilt al die mogelijkheden afgaan om je doelwit om te leggen. Het is jammer dat de game nog wel haar (kleine) technische mankementen kent, maar dat moet je er niet van weerhouden om Hitman te spelen. Schaf die Season Pass maar aan, want ook de derde episode die zich afspeelt in Marokko belooft een mooie te worden. Als IO Interactive zo doorgaat, krijgt de derde episode ook een hoog cijfer. Tot die tijd kun je nog even rondklooien in Sapienza.


Hitman: Episode III: Marrakesh
Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik mijn twijfels had toen de nieuwe vorm van Hitman voor het eerst werd aangekondigd. Een episodische Hitman? En dat terwijl de game eigenlijk eerst in een keer zou verschijnen? Gaan we dan kleine en korte levels krijgen? We zijn inmiddels beland bij de derde episode van de nieuwe Hitman en ik moet eerlijk toegeven dat alle twijfels zijn weggenomen. De kale killer heeft al fantastische avonturen meegemaakt in Parijs en Sapienza, maar nu maakt Hitman de oversteek naar Afrika. Weet ook de derde episode zo te overtuigen?

Om precies te zijn speelt de derde episode van Hitman zich af in Marrakesh, Marokko. In deze episode zul je twee doelwitten hebben uit twee verschillende werelden. Allereerst is daar een Zweedse zakenman die zich in de nesten heeft gewerkt. Hij heeft zich verschanst in de Zweedse ambassade in Marrakesh. De pleuris is behoorlijk losgebarsten in de stad en er heeft zich een enorme menigte verzameld voor het pand. Probeer dan maar eens een ongeziene kill te maken. Het andere doelwit is een generaal die gebruik wilt maken van deze onrustige situatie: hij wilt een coup plegen. Probleem met deze meneer is het feit dat hij een half leger om zich heen heeft verzameld. Hoe ga je dit dan aanpakken?




Ook in episode 3 zijn er enorm veel mogelijkheden om deze twee doelwitten aan te pakken. Wat Hitman zo sterk maakte in de eerste twee episodes zorgt er (natuurlijk) ook weer voor dat de derde episode weer een feest is om te spelen. Opnieuw zijn er de ‘opportunities’ die de game je aanreikt om zo op een zo creatief mogelijke manier je doelwitten om te leggen. Ook houdt de game precies bij op welke manieren je je doelwitten hebt omgebracht en op welke manieren je nog je doelwitten kan ombrengen. Met een kill ben je zeker nog niet klaar met de derde episode van Hitman.

De derde aflevering van Hitman is wel wat anders dan de tweede. In de tweede episode had je een groot Italiaans dorpje ter beschikking. Het was er vredig en je kwam helemaal in de vakantiestemming. Hoe anders is het in Marrakesh. Het is enorm druk en overal waar je komt is er een enorme menigte. Het is knap hoe veel mensen er op het scherm getoverd worden. De Marrokaanse markt is prachtig nagemaakt, maar Marrakesh is verder redelijk grauw en grijs. Ook is Marrakesh wat minder uitgestrekt dan Sapienza. Het lijkt dan ook een beetje dat de locaties erg op elkaar zijn gedrukt. Van een souk ga je snel naar een groot plein en daarna weer door naar de klinische Zweedse ambassade. Het lijkt wel alsof IO Interactive te veel locaties in deze episode wilde proppen. Sowieso vind ik het grauwe en grijze van Marrakesh niet heel erg tot de verbeelding spreken. Qua setting is Marrakesh dan ook de minste van de drie. Begrijp me niet verkeerd, het is nog steeds tof om er rond te lopen en de graphics zijn nog steeds prima in orde. Maar het mist toch iets van de sfeer die je in Parijs of Sapienza wel had.

Het is dan ook jammer dat de technische problemen nog steeds niet helemaal zijn opgelost. Nog altijd zitten er soms wat grafische glitches in de game en nog steeds zijn de laadtijden enorm, maar het zijn kleine smetjes op een toffe ervaring. Episode 3 mag dan ook qua setting (in mijn ogen) de minste van de drie zijn, qua gameplay is het nog altijd een feest. IO Interactive heeft voor de derde keer op rij een fantastische speeltuin afgeleverd waar de huurmoordenaar in je helemaal los in kan gaan. Nog altijd is het de aanschaf waard. Ben je enigszins geïnteresseerd in Hitman? Doe jezelf dan een lol en koop die Season Pass. Voor de derde keer op rij levert IO nu prima werk af!