Horizon Preview

Horizon Preview

Horizon is een game die nog in de Alpha verkeerd, waardoor de game nog niet op zijn mooist is en er nog flink wat aan kan gebeuren en mag/moet gebeuren. Het is een 4x-game, een genre waar ik eerst totaal geen verstand van had en waar ik me, na een vorige game, wat meer in thuis voel, maar het is nog steeds een genre wat ik niet helemaal geweldig vind. Kan de Alpha van Horizon dat veranderen of moet de game toch nog hevig veranderen?

Zoals ik al zei: Horizon is niet mooi, sterker nog grafisch is de game (nog) zwaar gedateerd, maar aangezien dit een Alpha is laat ik het grafische aspect zelf zitten en zal ik het erover hebben hoe de game gepresenteerd wordt. Horizon is een strategisch ruimtespel, wat het sub-genre: 4X mag dragen. Dit betekend dat je veel ruimte hebt in de game, aangezien de maps gigantisch zijn en er vele sterrenstelsels zijn om uit te zoeken. In Horizon betekend dit dat je de verschillende sterrenstelsels kan aanklikken om te kijken hoeveel planeten er zijn, maar je kan de planeten nog niet zien, mits je in gevecht bent in het stelsel of als je de planeten bewoont, als dit niet het geval is, dan zie je de planeten slechts als lichtpuntjes, een beetje saai.

Als de game klaar is, mag je allerlei rassen kiezen om mee te spelen, nu heb ik echter voor de mens gekozen, aangezien dat de enige keuze was. Als mens begin je, logischerwijs, op de aarde. Het is de aarde van de toekomst en dankzij wat technologie van een buitenaards ras kunnen ook wij de ruimte verkennen en het gevecht aangaan met diverse rassen. In het begin zal je vooral het heelal verkennen met een van je kleinere schepen, maar later zal je in genoeg gevechten terecht komen, welke niet zo traag zijn als de rest van het spel.

De rest van het spel bestaat namelijk uit het uitvoeren van beurten (en met beurten bedoel ik niet dat soort beurten), na elke beurt vergaat er weer een jaar. Zo kan je met je ruimteschepen naar planeten vliegen, kiezen waar je in wilt investeren qua technologie, dingen bouwen, zoals nog meer schepen of ruimte stations en dergelijke en als je het gevoel hebt dat je alles wel hebt gedaan, kan je op ‘turn’ klikken. Het werkt allemaal heel traag en door de vele keuze in het spel ben je per beurt af en toe flink aan het uitpluizen wat je allemaal wilt doen en wat niet.

In gevechten heb je ook wel beurten, maar in de gevechten kan je gebruik maken van je wapens en je kan je schip verplaatsen. Per beurt kan je een X aantal stappen zetten en één of twee keer je wapens afvuren, heb je meerdere schepen in de strijd staan, dan kan je meerdere beurten achter elkaar spelen, elk schip heeft namelijk zijn eigen beurt. Het doel kan verschillen, je kan bijvoorbeeld een planeet willen overnemen, of je kan een vijandig schip willen vernietigen. In tegenstelling tot veel andere spellen, maakt het in Horizon uit waar je schiet op het schip, je kan namelijk zwakke plekken creëren en dan kan je een schip veel sneller neerhalen dan dat je op willekeurige plekken gaat schieten, dit maakt het spel realistischer en de gevechten spannender.

Je wilt een schip namelijk niet kwijtraken. Je kan een schip maken zoals je zelf wilt, je kan kiezen hoe groot je een schip wilt hebben en elke maat heeft zo zijn voor- en- nadelen. Grotere schepen duren langer voordat ze eindelijk eens gemaakt zijn, maar hebben meer functies en zijn moeilijker te vernietigen, daarentegen zijn ze weer trager. Een kleiner schip gaat sneller, wordt sneller gebouw, maar heeft daarentegen weer minder functionaliteiten en gaat ook sneller kapot dan een groot schip. Je moet zelf voor een goede balans zoeken en ook dat is leuk. Soms ben je helaas wel zo lang op een schip aan het wachten totdat hij klaar is, dat je een aantal beurten gewoon overslaat, waardoor je eigenlijk alleen weer op ‘enter’ drukt, ook hierdoor kan Horizon nogal eens traag aanvoelen.

Horizon is tot zover leuk, ik weet nu al dat ik nog lang niet alles heb ontdekt en ik weet ook dat ik nog veel onder de knie moet krijgen. Het nadeel hiervan is weer dat je hier heel lang mee bezig bent, aangezien het spel zo traag in elkaar is gezet. Het bouwen van schepen is leuk en uitgebreid en de ruimtegevechten houden je waarschijnlijk ook zoet voor een lange tijd, mocht je ze onder de knie krijgen. Horizon lokt alleen niet uit om het te spelen en dat heeft tot dusver veel met de presentatie te maken, het is namelijk niet zo interessant om te kijken naar een aantal lichtstipjes en wat tekst, dit mag vooral nog verbeterd worden als je het heelal aan het verkennen bent.