Hot Wheels: World's Best Driver Review

Hot Wheels: World's Best Driver Review

Op de redactie van GameParty ben ik het jongste redactielid. Toen Hot Wheels: World’s Best Driver binnenkwam, leek ik dan ook de aangewezen persoon. Dat het waarschijnlijk tien jaar geleden is dat ik met Hot Wheels heb gespeeld nemen we dan maar even voor lief. Het persbericht bij het spel sprak dan ook van ‘een spel voor kinderen van alle leeftijden’ en dat is natuurlijk redelijk vrij te interpreteren. Scheelt ook nog dat ik een liefhebber ben van racegames. Maar weet deze game een succesvolle looping uit te voeren, of vliegt hij halverwege uit de baan? Iets wat mij overigens iets te vaak gebeurde toen ik klein was.

Hot Wheels draait om vier verschillende teams. Elk team heeft zijn eigen kleur en daarnaast zijn eigen eigenschap. Zo is team blauw Hi-Tech en heeft team groen de naam ‘Supersnel’. De opdrachten die bij elk team horen sluiten dan natuurlijk weer aan. Zo gaat het bij team geel (genaamd Krachtig) vooral om dingen slopen met monstertrucks, terwijl team groen zich (niet geheel verrassend natuurlijk) focust op snelle wagens. En wagens, daar zitten er toch wel een dikke 24 van in. Zes voor elk team, variërend van monstertrucks en raceauto’s tot crossmotors en zelfs sneeuwscooters. Elke wagen is gebaseerd op een echt bestaand Hot Wheels-voertuig, dus fans van Hot Wheels kunnen hun hart in ieder geval ophalen. En ook al ken je dat niet, als kind zijnde zijn motors en monstertrucs toch ook gewoon cool?

En ik moet eerlijk zeggen, het is als wat groter kind nog steeds cool om met een monstertruck over auto’s heen te rijden! En het is ook cool om met een snelle motor zo snel mogelijk van een berg af te crossen terwijl je onderweg de vetste stunts uitvoert. Dat is toch cool? Nou, niet in Hot Wheels: World’s Best Driver. De manier waarop de game zich laat besturen gooit behoorlijk wat roet in het eten. Om niet te zeggen, een enorme berg aan roet in het eten. Het idee van de game is op zich nog best leuk, zeker voor kinderen, maar op het moment dat het een gevecht wordt om je voertuig op de baan te houden, dan is de game voor niemand leuk.

Tel daar ook nog eens bij op dat de missies die aangevoerd worden nog best wel pittig zijn. Zo is er het voorbeeld van de missie waarin je met een motor zo snel mogelijk naar het einde van een berg moet komen, terwijl je ook nog eens allemaal truukjes moet uitvoeren. Ik had al moeite om onder aan die berg te komen binnen de gestelde tijd, en dan had ik me nog niet eens gewaagd aan salto’s en andere gevaarlijke stunts. Zo’n stunt landen op twee wielen is overigens ook compleet onmogelijk omdat de controls zó gevoelig zijn, dat je nooit het idee hebt je voertuig onder controle te hebben.

Een ander voorbeeld. Een van de eerste missies van het groene team (het hele snelle team). Een dragrace, maar dan in een light-versie. Ik hoefde me geen zorgen te maken over het schakelen, alleen maar een paar boost-pads te pakken. Een beetje opzij sturen zorgt al een gauw voor een botsing met de muur. Maar zelfs toen ik (in mijn ogen dan) de perfecte race reed, eindigde ik als tweede. En nadat ik in een andere missie, het driften tegen een muur op, tien keer op rij was omgevallen, vroeg ik me hardop af hoe het dan wél moest. En als ik, als redelijk ervaren gamer, het al niet voor elkaar kreeg, hoe moeilijk moet het dan zijn voor kinderen, de doelgroep van deze game?

De game bevat overigens wel een hoop verschillende missies, dat moet ik de ontwikkelaars dan wel weer nageven. Maar het is aan de andere kant dan ook weer jammer dat veel dezelfde, kale omgevingen worden hergebruikt. Nou roept de setting van een woestijn ook niet bepaald op tot veel grafische pracht, maar de graphics zijn gewoon ondermaats. Net als de geluiden, overigens. Het past allemaal in het plaatje van deze budgetgame die toch wel heel erg budget blijkt te zijn.

Het idee van Hot Wheels: World’s Best Driver is zeker niet verkeerd. En ach, de game heeft in ieder geval voldoende content. En ik verwacht zeker niet dat deze game zo goed is als een racegame van Codemasters. Maar op het moment dat de besturing zó dramatisch is, dan is dat –zeker voor een racegame – behoorlijk dodelijk. De besturing maakt de game voor iedereen, maar zeker voor gamers met minder ervaring (lees: kinderen) zeer frustrerend. En dat terwijl er best nog wel wat in de game had gezeten, want met de content is in principe niets mis. De besturing zorgt er echter voor dat je beter echte Hot Wheels autootjes kunt kopen, dat lijkt me voor iedereen beter.

[review pros=”+ Het idee is leuk
+ Voldoende content” cons=”- Besturing maakt de game haast onspeelbaar
– Missies zijn te moeilijk