Hufterigheid in de gamesindustrie

Hufterigheid in de gamesindustrie

Officieel schrijf ik niet meer voor GameParty, maar zo heel af en toe moet ik mijn hart luchten, mijn frustratie ventileren of gewoon weer even van mij laten horen. Natuurlijk lees ik nog wel als een van de vele “stille” bezoekers dagelijks de artikelen en de nieuwtjes. Zo heel af en toe kom ik dan dingen tegen waarvan ik schrik in de game-wereld en toen ik dit nieuws zag, schrok ik zo erg dat mijn spreekwoordelijke hoedje ervan af viel. Nadat ik dit had gelezen, dacht ik na over de huidige game-industrie en er viel mij iets naars op, wat wij als consumenten maar hebben te slikken. Ik wil het hebben over de algemene hufterigheid in de game-industrie.

Season Passes aansmeren
Dit is een al veel aangesneden onderwerp binnen game wereld, maar dat mag ook wel. Je betaalt immers al zo’n 40 tot 60 euro voor een volledige game en dan mag je er ook wat voor terug verwachten, maar wat krijgen we vaak als bedankje van de ontwikkelaars? Een game die doelbewust delen links laat liggen om ze vervolgens als DLC naar buiten te brengen. Tot voor kort spande Call of Duty: Advanced Warfare bij mij de kroon. Ik ben geen groot fan van de serie, dus ik had mij niet goed ingelezen, maar voor elke generatie consoles, koop ik minimaal één Call of Duty. Ik was van plan de zombie modus te spelen, maar deze was er, tot mijn grote frustratie, uitgehaald om vervolgens als DLC naar buiten te brengen. Dit had ik van tevoren kunnen weten, maar nogmaals: ik had mij niet goed ingelezen en ik zal vast niet de enige zijn geweest. Het is ook niet alsof je betaalt voor gigantische stukken DLC zoals vroeger met bijvoorbeeld Oblivion, maar je betaalt voor map packs, nieuwe wapens en soms een spelmodus of twee. Vaak gericht op multiplayer en vaak breekt dit de spelersbasis op, want mensen die de DLC niet kopen, krijgen steeds minder tegenspelers om mee te spelen en zo voelen zij zich soms ook gedwongen om DLC te kopen. Goed gespeeld ontwikkelaars en uitgevers, zeer goed gespeeld.

Pre-orders onweerstaanbaar maken
Call of Duty is overigens lang niet de enige game die dit doet; in tegendeel zelfs. Het lijkt wel alsof elke grote game het tegenwoordig doet! Ik wil best een lijstje maken, maar dan blijf ik bezig. Waar is het fatsoen gebleven? Als ik 60 euro voor een game uitgeef, dan verwacht ik de volle ervaring te krijgen. Sowieso zijn uitgevers en ontwikkelaars hufterig geworden met hun games en hun manier van uitbrengen. Vaak mogen reviews tegenwoordig pas de dag zelf uitgebracht worden en dan is het al te laat voor mensen die de game al op voorhand hebben besteld om nog af te zien van hun aankoop. Nu kun je je afvragen: waarom bestel je dan nog games? Nou, omdat de game industrie tegenwoordig zo slim is om daar een extraatje aan te verbinden, zoals bij bijvoorbeeld Mortal Kombat X, waarbij je als je de game bestelde, Gorro kon spelen, een personage die gewoon op de disc staat (en waar je anders 5 euro voor moet betalen), of Alien: Isolation, waarbij je als de crew van de Nostromo kon spelen als je de game bestelde. Gelukkig zijn dit wel goede games, maar het had ook anders kunnen uitpakken en nu kunnen we zeggen: ja, maar dat zijn alleen maar leuke extraatjes, die heb je toch niet nodig om van de game te genieten?

Daar ben ik het dus mee oneens. Ik koop een game en ik verwacht de volledige ervaring. Ik verwacht dat ik alles van de game krijg wat de game te bieden heeft en daarvoor wil ik de game niet bestellen. Niet dat ik games nooit bestel hoor, zo bestel ik games vaak voor de collector’s edition, maar dat is anders; dan mis ik slechts een leuke gadget of een goodie die ik graag zou willen, maar de normale game bestellen om bijvoorbeeld als Harley Quinn te spelen? What the fuck is up with that? Ik ken menig PC gamer die van deze pre-order spijt heeft, aangezien Arkham Knight op de PC dusdanig slecht speelt dat de game de enige Arkham game is die negatief scoort (overigens scoort de game wel goed tot zeer goed op de consoles).

Fanservice
Ik heb het over games als Hitman en The Witcher. Niet zo heel lang geleden heb ik The Witcher III gekocht en daarbij kreeg ik een bedankbriefje van CD Projekt Red en voor het eerst sinds ik mijn PlayStation 4 heb een game manual. Ik kreeg nog meer bij de game, maar die game manual stemde mij gunstiger als dat had gehoeven. Die game manual kreeg je vroeger altijd en tegenwoordig leven we in een tijd dat de game ontwikkelaar niet eens de moeite meer neemt om een volledige game af te leveren, laat staan een game manual bij de game te voegen. Waar de fuck is de service naar de consument? Waar is de service naar de fan? Tegenwoordig worden games incompleet geleverd met constante problemen en moeten deze problemen soms met gigantische patches opgelapt worden. Schandalig. Waarom kan een game niet goed geleverd worden?

Hufterigheid
Met hufterigheid steelt op het moment één game bij mij echt de kroon: Evolve. Niet alleen verwachtte Evolve dat je de game op voorhand zou kopen, waardoor je allerlei extraatjes kreeg, die je niet zou krijgen als je de game een week later zou kopen, maar ook heeft het ook een season pass. Nu denk je: dit zijn wij, als consument, toch al lang al gewend? Evolve doet er echter nog een schepje bovenop. Er is namelijk nog een tweede season pass en misschien komen er nog veel meer. Wij laten het gewoon gebeuren, want de game is al 2,5 miljoen keer over de toonbank gevlogen. Wanneer zeggen wij: STOP! Zo kan het niet langer? Afgezien van het feit dat de game 2,5 miljoen keer is verkocht, weet de game bij lange na niet in de top 100 te komen van meest gespeelde spellen van Steam. Het is dan ook belachelijk dat je de volle mep vraagt voor een spel wat beter kan fungeren als een demo en vervolgens nog, als ik me niet vergis, 15 euro per season pass gaat vragen. Daar kan ik bijna twee volle games van betalen. Games die van ontwikkelaars komen die je wel respecteren.

Ontwikkelaars aan onze kant
Gelukkig is niet elke ontwikkelaar overgestapt naar de dark side. IO Interactive, de studio achter Hitman, wist laatst te melden dat ze season passes schandalig vinden. Bedankt hiervoor. Bedankt voor het leveren van games die volledig zijn en bedankt voor jullie grote middelvinger naar de rest van de game-industrie. Nu mogen wij dat ook wel eens doen. Waarom blijven wij kansloze games kopen? Waarom kopen wij games die niet af zijn (met als toppunt Early Access)? Het wordt tijd dat wij ook onze middelvinger laten zien en eens stoppen met het kopen van games die bijna bij elke leuke ervaring geld vragen. Destijds konden wij bij de PlayStation 3 ook zeggen: “700 euro ga ik niet neerleggen voor een console, spoor je wel?” Dit is ook gelukt. Als wij het een keer flikken, lukt het ons ook een tweede keer. Zonder consument is er al snel geen ontwikkelaar meer.

Ik wil nog even zeggen dat ik het spijtig vindt dat Ubisoft zich bij de gelederen van EA heeft aangesloten. Ubisoft stond bij mij hoog in het vaandel, maar ze stunten steeds vaker met de verwachtingen van de consument. Een ‘Ubi’ doen, staat tegenwoordig voor het downgraden van graphics, EA staat bekend als de killer van goede franchises (als jullie Battlefront verneuken, word ik gek), Activision staat al lang bekend als de studio die alleen maar film games uitbrengt en Call of Duty’s, en zo kan er over bijna elke uitgever wel wat gezegd worden. Het feit dat de ontwikkelaars erin mee gaan, word ik nog bozer van en dat wij als consument het allemaal laten gebeuren, doet mij zwak voelen. Ik ga niet zeggen: “Gamers unite!” Want na dit artikel bestel ik waarschijnlijk weer een game, omdat er een of andere vage bonus bij zit. Nu wil ik overigens wel weten: waar heb jij het helemaal mee gehad in games?

Max schrijft al jaren voor GameParty en is gek op zowat elk genre, maar als het allemaal te lang duurt, wil zijn focus, die vergelijkbaar is met die van een goudvis, nog wel eens verslappen. Naast gamen wil hij nog wel eens druk zijn met sporten of zijn hersencellen wegdrinken. Verder doet hij vaak alsof hij druk is, maar stiekem weten wij dat hij eigenlijk erg lui is.