Ik speel nog steeds… Dragon Quest Builder!

Ik speel nog steeds… Dragon Quest Builder!

Minecraft was binnen mijn vriendengroep een erg populaire game, die regelmatig online met meerdere mensen gespeeld werd. Ook ik deed daar vrolijk aan mee, omdat het natuurlijk gezellig is om met vrienden online wat aan te kloten en random dingen te bouwen. Maar op het moment dat ik de game alleen ging spelen was het opeens een stuk minder interessant voor mij. Het gezellige met vrienden was er niet meer en wat er ontbrak voor mij was een doel in het spel. Toen verscheen er in oktober Dragon Quest Builders die mij wel een doel gaf in een building game en waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds veel plezier aan beleef.

De naam Dragon Quest was voor mij al bekend van de populaire Japanse rpg’s. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een Dragon Quest gespeeld heb, maar de visuele stijl van de games hebben mij altijd aangesproken. Dragon Quest Builders verscheen in Japan al in januari vorig jaar, maar kwam dus pas in oktober onze kant op. Dit vanwege de minder grote populariteit van de games in het westen. Na de reviews gelezen te hebben wilde ik de game een kans geven vanwege het combineren van het building game genre en een verhalende rpg game.




Ik heb geen enkel moment spijt gehad van mijn keuze om Dragon Quest Builders een kans te geven. In de game ben jij de legendarische bouwer die na een jarenlange sluimer ontwaakt in een grot en door een mysterieuze stem geïnformeerd wordt dat de Dragonlord heel Alefgard in duisternis heeft gehuld. De gehele mensheid is beroofd van hun mogelijkheid om te bouwen waardoor niemand meer dorpen of nederzettingen kan herbouwen die verwoest zijn door de monsters van de Dragonlord. Aan jou dus de taak om als een ware Bob de Bouwer de gehele wereld op te knappen en het licht weer terug te laten keren in Alefgard.

Nadat je een weg uit de grot hebt gevonden kom je bij een kleine nederzetting waar je de eerste opdrachten krijgt om verschillende gebouwen of voorwerpen te bouwen. Het Minecraft sausje druipt er aan alle kanten vanaf. Het gehele bouwsysteem werkt precies hetzelfde, je sloopt een blokje en kan dit vervolgens weer ergens neerplaatsen. Je kan verschillende materialen combineren en samenvoegen om weer nieuwe materialen of producten te maken. Dit werkt allemaal lekker intuïtief en het bouwen heb je dan ook zo onder de knie.

Hoe verder je in de game komt hoe meer NPC’s zich bij jouw stad melden en jou om hulp vragen. Op deze manier krijg je verschillende missies die uiteenlopen van het vinden van een bepaald materiaal, het bouwen van een specifieke kamer, het in elkaar knutselen van een tegengif, het verslaan van een bepaald monster, of het bereiden van een nieuw recept. De werelden zijn vrij uitgebreid en als je gaat rondsnuffelen zijn er genoeg zijmissies en geheime locaties te ontdekken. Door het voltooien van missies krijg je beloningen van de NPC’s die vaak ervoor zorgen dat je healthmeter vergroot wordt. Het vergroten van je stad of het luxer maken van je kamers zorgt er dan weer voor dat je XP verdient.

De game bestaat uit vier hoofdstukken waarin in ieder hoofdstuk verschillende eilanden te vinden zijn, met ieder zo hun eigen uiterlijk. Denk hierbij aan een sneeuw eiland, een lava eiland en bijvoorbeeld een moeras eiland. Op elk eiland zijn weer nieuwe specifieke materialen te vinden die je nergens anders kunt vinden. In elk hoofdstuk verschijnt er aan het einde een grote eindbaas die je moet verslaan om dit gedeelte van de wereld weer te verlichten. Deze eindbazen zijn over het algemeen best pittig en vereisen een bepaalde tactiek om te verslaan. Het meest pijnlijke aan deze eindbaas gevechten is dat een groot gedeelte van jouw, met bloed zweet en tranen opgebouwde stad wordt verwoest. Uiteindelijk is het niet heel erg omdat je na het verslaan van de eindbaas weer naar een nieuw hoofdstuk gaat waar je weer bij nul begint en je alles dus weer van de grond af aan moet opbouwen.

De reden dat ik nog steeds zo veel geniet van Dragon Quest Builders is naast dat ik gewoon heel veel plezier beleef aan de game, je na het uitspelen van de game de hoofdstukken opnieuw kunt spelen en de geheime missies kunt gaan behalen. Na het behalen van een hoofdstuk worden de geheime missies bekendgemaakt. Dit zijn missies zoals, het uitspelen van een hoofdstuk binnen een bepaalde tijd of het verslaan van een aantal verborgen monsters. Mijn innerlijke completionist komt dan toch naar boven waardoor ik de game nu dus nogmaals aan het spelen ben om alle geheime missies ook te behalen.

Mis jij iets in je Minecraft leven? Ben jij op zoek naar een doel? Zoek dan niet verder, want Dragon Quest Builders is de game voor jou. Deze game is in mijn ogen een verbetering op het Minecraft concept en een game waar ik nog steeds veel plezier aan beleef als de Bob de Bouwer in mij naar boven komt. Net zo lang tot deel twee dan bij ons in de winkel ligt.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.