inFAMOUS: Second Son Preview

inFAMOUS: Second Son Preview

Waarschuwing: deze preview bevat behoorlijk wat gespoil rond het einde van inFAMOUS 2. Wanneer je die nog steeds niet gespeeld hebt, buig dan even je hoofd in schaamte en overweeg dat alsnog te doen, want na het lezen van dit artikel is er geen weg meer terug. Welkom bij de nieuwe generatie, welkom bij inFAMOUS: Second Son.

Cole MacGrath is dood, God hebbe zijn ziel. Ontwikkelaar Sucker Punch goochelt met statistieken die aantonen dat de meeste gamers opteerden om inFAMOUS 2 te beëindigen met het goede einde en daarom heeft MacGrath zich in het canon van inFAMOUS opgeofferd om de mensheid te redden ten nadele van de Conduits. We zullen zijn kinetische persoonlijkheid en kiezeltjesstem missen, maar het is tijd voor de reeks om voor een frisse herstart te opteren met Second Son. Een nieuwe console vraagt om een nieuwe held, en die komt er in de vorm van Delsin Rowe. Delsin is een iets jonger personage dan Cole was en lijkt op het eerste gezicht een keetschoppend anarchistje te zijn, maar zal dankzij het stemmenwerk van Troy Baker vast de nodige sympathie weten op te wekken. Baker stond ook al in voor de stemmen van Booker in BioShock Infinite en Joel uit The Last of Us en hij weet als geen ander hoe hij de emoties van een personage vocaal uit de verf kan laten komen. Over het verhaal wordt voorlopig nog best geheimzinnig gedaan, veel meer dan dat Delsin een van de weinige overlevende conduits is die wordt opgejaagd weten we eigenlijk niet, maar dat is ook niet het belangrijkste op dit punt.

Wat vooral telt is dat de gameplay waar inFAMOUS bekend om staat in opgefokte vorm de overstap naar PlayStation 4 maakt, en daar kunnen fans enkel vrolijk van worden. Allereerst is daar natuurlijk de speeltuin waarin je los zal mogen gaan. In tegenstelling tot de fictieve steden Empire City en New Marais, op New York en New Orleans gebaseerde omgevingen, kiest Sucker Punch met Seattle nu voor een realistische plek. De makers hebben de Amerikaanse stad weliswaar niet één op één nagemaakt, maar opteren wel voor een erg sfeervolle interpretatie van de herkenbare stad die zich leent voor de gameplay. Het voordeel van Seattle is dat het een stad vol diversiteit is die naast grote wolkenkrabbers en een druk havengebied ook rustige buitenwijken en zelfs indrukwekkende bossen in de omgeving te bieden heeft. Amerikanen zijn alvast erg enthousiast over de manier waarop Seattle tot leven gebracht wordt in de game, van iconische landmarks zoals de Space Needle tot een geinig dingetje als de Pink Elephant Car Wash. Met de sandbox komt het zonder twijfel dus wel goed in Second Son, maar hoe zit het met de gameplay?

Op vlak van krachten is Delsin in elk geval stukken veelzijdiger dan wandelende generator Cole Mcgrath. Delsin kan namelijk powers absorberen als conduit en dat betekent dat het een potentieel krachtig baasje kan worden. Je razendsnel voortbewegen als zwarte rook door een ventilatieschacht om de top van een gebouw te bereiken, daar wat rokende vuurballen op je vijanden afvuren, jezelf even opladen met verse rook aan een schoorsteen en gewoon verder vliegen. Dat klinkt behoorlijk cool, verre van gezond voor de longen, maar cool. Of wat te denken van de neon-power? Delsin kan zichzelf opladen aan lampen om vervolgens razendsnel te lopen terwijl hij een spoor van neon achter zich aansleept. Het visuele effect wanneer hij op die manier in volle vaart tegen de muur van een gebouw omhoog rent is gewoon waanzinnig spectaculair.

Dat inFAMOUS Second Son sowieso één van de eerste spellen is die de vorige generatie op audiovisueel vlak stevig in het stof doet happen wordt al snel duidelijk wanneer je de game in actie ziet. Dat komt niet alleen door het detail in de omgevingen of de realistische animaties, maar ook door het feit dat er toch behoorlijk wat van de omgevingen gesloopt kan worden. Iedere power heeft een ultieme finishing move die behoorlijk wat schade berokkent aan alles en iedereen om je heen, spektakel voor de hele familie. De extra kracht die de PlayStation 4 biedt wordt duidelijk netjes benut en gelukkig niet enkel voor de nodige eyecandy maar ook om de gameplay te verrijken.

Ook karma speelt weer een rol in Second Son en spelers zullen dus zelf kunnen bepalen of Delsin een superheld wordt of eerder een megalomane droplul. Sucker Punch belooft in elk geval nog meer morele keuzes dan vroeger op de speler af te vuren en deze bepalen niet alleen het einde dat je krijgt maar ook hoe de spelwereld met je omgaat. De AI van omstanders is geavanceerder dan ooit tevoren en zodoende zul je dus meer reactie mogen verwachten. Denk trouwens niet dat wat je deed in inFAMOUS 1 en 2 geen moer uitmaakt omdat Sucker Punch opteerde verder te bouwen op het goede einde. De personages in de spelwereld zouden al vanaf het begin van de game een mening over je klaar hebben die gebaseerd is op de trophies die je behaald hebt. Als je de evil
Cole trophies hebt staan, dan zal je net ietsje meer moeite moeten doen om iedereen te overtuigen van Delsin’s goeie intenties. Of je bevestigt uiteraard hun wantrouwen en knalt hun sprankeltje hoop aan gort, dit blijft inFAMOUS en jij bepaalt het pad dat je volgt.

Dat inFAMOUS Second Son één van de toppers van 2014 voor me wordt, daar twijfel ik geen seconde aan. De game belooft een franchise die reeds bewezen heeft waar ze voor staat verder uit te bouwen met een spelwereld die nog geloofwaardiger is en gameplay die gevarieerder uit de verf komt. De eerste essentiële PlayStation 4-game? Ongetwijfeld.