Interview Call of Duty: Ghosts, Hank Keirsey

Interview Call of Duty: Ghosts, Hank Keirsey

Tijdens de Gamescom kregen we de kans om met Hank Keirsey te spreken, de military advisor van Activision bij de Call of Duty-franchise. Momenteel draait natuurlijk alles om Call of Duty: Ghosts, de nieuwe game van ontwikkelaar Infinity Ward die de serie naar de volgende generatie spelcomputers moet gaan brengen. Samen met Maas Films kregen we de kans om de man eens aan de tand te voelen. Je ziet het in de onderstaande video of leest het in het geschreven interview!




Op het moment dat Infinity Ward wilde starten met Ghosts, voelde het toen niet als het nemen van een groot risico? Modern Warfare is een titel die het bijzonder goed doet.
Call of Duty is zo groot geworden, zo populair, dat elke serie die we in deze franchise starten grote risico’s met zich mee brengt. Elke studio die bezig is met een Call of Duty moet er achter zien te komen wat de gamers willen en hoe we ze dat kunnen geven in de tijd die we er voor krijgen om de daadwerkelijke game te maken. Alle studio’s werken dan ook extreem hard. Infinity Ward is daar geen uitzondering op tijdens het maken van deze game. Hadden ze een Modern Warfare 4 kunnen maken? Is de markt niet te verzadigd qua moderne oorlogsvoering? Wat is anders? Wat maakt deze game aantrekkelijk? Ze kwamen met een idee rondom het feit dat we altijd de dominante strijdkrachten waren in de Modern Warfare-delen en daardoor flink wat techniek tot onze beschikking hadden. Wat gaat er gebeuren als we die dominantie verliezen? Hoe gaat de ‘underdog’ zich bewijzen op het slagveld? Het is een nieuwe aanpak die er voor gaat zorgen dat de franchise verfrissend blijft.

Wat brengt de nieuwe generatie spelcomputers richting Call of Duty?
Ik ben geen expert op het gebied van de machines. Ik ben wel een expert in het bekijken van wat de mannen en vrouwen aan het maken zijn. In de studio is een grote artistieke energie aanwezig. Er is een passie om mooie beelden te creëren. Het tekenen van een stenen muur is niet meer genoeg. Er moet mos tussen de voegen groeien waar de bakstenen in contact komen met water. Mensen die eerder dachten niet aan de bak te kunnen na hun opleiding zijn enorm enthousiast om hun artwork hier toe te passen. Als we het over de magie achter de game hebben, de techniek die alles aanstuurt tijdens het spelen, moet ik zeggen dat ik hier niet bekend mee ben. Maar wanneer je kijkt naar de gezichten van de personages in het spel en ze kijken van links naar rechts, dan zie je prachtige lichteffecten, de poriën in de huid reageren zoals ze dat in het echt doen. Wenkbrauwen, spieren in het gezicht, het beweegt allemaal zoals dat bij een echt persoon ook zou zijn. De stap van de originele spellen naar deze is dan ook gigantisch. De door de computer gestuurde man naast je in je squad oogt nu ook echt als een squadmember wat de band tussen de personages op het scherm beter over laat komen. Iets wat enorm belangrijk is tijdens het verhaal in dit spel.

Waar komt de inspiratie voor de hond vandaan? Hoe reageerde het team op de toevoeging van dit dier?
Ik weet niet hoe de gamers reageerden op de hond Riley, ik lees de Tweets niet. Ik herinner nog dat ze aan het praten waren over een hond in het spel toen we begonnen met de game waarop ik meteen zei dat het fantastisch zou zijn, mits het goed zou gebeuren. Het mag geen cartooneske hond worden natuurlijk. Daarnaast lijkt het op wat er momenteel ook echt aan de hand is in het leger. De Delta Force Operators hebben allemaal een hond in hun squad. Het beest wordt echt een lid van het team en krijgt dezelfde liefde als de menselijke teamleden. Wanneer zo’n beestje sterft zijn er ook hele rouwceremonies zoals je die bij een mens zou verwachten. Alsof één van hun beste vrienden is overleden. Wat de honden in die squads doen, doet de hond ook in onze game. De hond hoort tien keer beter dan de mens en kan ook veel beter ruiken. Hierdoor kan de hond een huis inlopen om iemand te vinden onder de vloer die daar verstopt lag om jou op te blazen. De hond waarschuwt je van tevoren. Op sommige momenten zit er een camera op de hond waardoor je niet alleen het geblaf hoort maar ook daadwerkelijk kunt zien wat er in het huis aan de hand is. Waar de naam vandaan komt weet ik. Waarschijnlijk zat het team interessante dingen te roken om te bedenken wat een toffe naam voor het beestje zou zijn. Ik heb een vriend met een hond genaamd Riley, maar die hond is echt een idioot, dus dat heb ik niet voorgesteld.

Call of Duty was ooit zomaar een spelletje dat zich afspeelde tijdens de oorlog, nu is het de grootste game die er is. Zorgt dit gegeven voor extra druk tijdens het ontwikkelen van een nieuw deel?
Persoonlijk voel ik geen druk. Momenteel schiet er niemand op me en probeert niemand belangrijke informatie uit me te krijgen door bamboe onder m’n vingernagels te duwen. Als militaire adviseur voel ik de druk niet. De studio’s daarentegen zitten onder een gigantische druk. Het geld van de games komt binnen, dus wat ze doen, doen ze goed. Ze weten dat ze de lat bij de volgende game weer hoger moeten leggen. Wanneer je rond gaat kijken bij deze studio’s merk je dat ze werkdagen hebben van zeventien uur per dag, zeven dagen per week. Uiteraard om de game perfect te maken en op tijd af te krijgen.

Squad-gameplay, hoe gaat dit de franchise veranderen?
Ik weet het niet. Ik kan alleen maar raden. Ik denk dat het een nieuwe dimensie toe gaat voegen aan wat gamers leuk vinden om te doen. Het rondsturen van je squad, ik ben er nog niet bekend genoeg mee. Het zit natuurlijk in de multiplayer, dat is nu net de mode waar ik niet veel mee te maken heb. Ik weet dat het de belangrijkste factor van de game is, mensen houden er nu eenmaal van om online op elkaar te schieten. Ik adviseer de mannen tijdens het creëren van de singleplayer. Ik kijk naar de authenticiteit van bewegingen en wapens tijdens het spelen. Natuurlijk neemt het team deze informatie wel weer mee naar de multiplayer.

Ghosts introduceert voor het eerst vrouwelijke soldaten. Hoe is hier op gereageerd vanuit de community?
Ik zou willen zeggen dat ik een expert ben op het gebied van vrouwen. Helaas ben ik dat niet. Ik kon ze daar dan ook niet goed bij helpen. Ik ben wel een student, ik kijk graag naar vrouwen. Ik kon alleen geen ervaringen delen, bijvoorbeeld of ze dingen anders aanpakken dan mannen. In het Amerikaanse leger is het momenteel wel een doel om vrouwen toe te laten tot gevechtsgroepen. Misschien past de game hierdoor wel in deze tijd.

Waar brengt de toekomst van Call of Duty ons denkt u?
De sterren en daar voorbij! Waar gaat onze Call of Duty heen? Ik denk dat, door de passie van de studio’s die er aan werken, de lat steeds hoger komt te liggen. Ze blijven kijken naar scenario’s die interessant zijn om de fanbase te geven wat ze willen. Soms zeg ik dat iets niet de manier is waarop een wapen werkt of hoe een bepaalde raket beweegt, maar als antwoord krijg ik dan dat het toffer is. Authenticiteit legt het af wanneer iets de game toffer maakt. Natuurlijk is de game zeer authentiek maar ze gaan door met de games steeds toffer en beter te maken.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.