Invizimals: The Lost Kingdom Review

Invizimals: The Lost Kingdom Review

Deze Invizimals-game is de eerste PS3-titel van ontwikkelaar Novarama. Waar ze voorheen nog enkel deze reeks op de PSP en Vita uitbrachten (en dit jaar ook eentje op de mobiele telefoons), kunnen we op de PS3 nu The Lost Kingdom spelen. Op de handhelds is deze reeks redelijk populair bij de wat jongeren onder ons. Met het gebruik van de PSP camera en de mogelijkheden op de Vita, maakt de game goed gebruik van het hele augmented reality-aspect. Dat dit op de PS3 niet mogelijk is, lijkt nadelig uit te pakken.

De kracht zit hem in de augmented reality. Dit houdt in dat de game gebruikt maakt van de wereld om je heen (door middel van de camera dus). Zo moest je bij de PSP-versie in je omgeving, bijvoorbeeld je huiskamer, op zoek naar onzichtbare Invizimals. Natuurlijk erg leuk voor kinderen om op deze ontdekkingsreis te gaan. Bij de PS3-versie genaamd The Lost Kingdom, of eerder gezegd ‘Het Verloren Koninkrijk’ aangezien de game in het Nederlands is, is dit uiteraard geen mogelijkheid. De game is nog wel toegespitst op een jonger publiek, maar hij mist wel degelijk het interactieve van de voorgaande delen en dat is een behoorlijk gemis. Desondanks blijft het wel een vermakelijke game en heb zelfs ik mij er goed mee vermaakt.

Het ontbreekt hier en daar wel aan wat spanning. Er gebeurt nogal weinig en het is veelal hetzelfde. Je verzamelt een shitload aan gele en paarse (Z-)sparks waar je je karakters mee kunt upgraden met bijvoorbeeld sterkere aanvallen. Je kunt ook nog op zoek naar Pup Idols en Dark Seeds collectables, die je weer kunt gebruiken voor het unlocken van nieuwe karakters. Deze karakters worden dan speelbaar in Speltype Gevecht. Het nut hiervan ontgaat mij en het komt ook niet echt uit de verf. Dit speltype is een soort battle arena waar je met je vrijgespeelde karakters tegen elkaar (of de computer) kan vechten. Het is alleen erg saai, onduidelijk en een gevecht duurt maximaal twintig seconden en voegt naar mijn idee helemaal niets toe. Snel vergeten dit.

Het verhaal begint als een soort kinderprogramma op Nickelodeon. Je weet wel, zo’n slechte Nederlands nagesynchroniseerde Amerikaanse teenager-serie. Jij bent Hiro en wordt de wereld van de Invizimals ingestuurd om hen te redden van de robots die hun leefgebied hebben geïnfiltreerd. Je kunt als Hiro de gedaantes aannemen van de Invizimals die je gaandeweg tegenkomt. Na het verslaan van een Invizimal neem je zijn specialiteiten over om deze op specifieke punten in de game toe te passen. Zo kun je met Tigerhark onder water zwemmen, met Xiong Mao (de panda) objecten verplaatsen en met Minotaur door muren heen breken. Deze variatie is eerlijk gezegd prima en doet enigszins denken aan Pokémon. Dat niveau haalt deze game bij lange na niet, maar het is een schattige poging die een kleine vermelding waard is.

Het was ook eindelijk weer eens een game die zo nu en dan handig gebruik maakt van de Sixaxis-controls van de Dual Shock. Ik was alweer bijna vergeten dat die functie op de controllers zit. Het redt deze game alleen niet, vanwege de vele andere hekelpunten. Zo kun je bijvoorbeeld ook de camera niet handmatig draaien. Er is gekozen voor vooropgezette camerastandpunten in plaats van een dynamische camera. Ik vind het zelf irritant, maar kan mij voorstellen dat het voor de jeugdige spelers erg handig is. Het houdt de gameplay namelijk lekker simpel. Al met al is het dus een prima titel voor de jongere spelers onder ons. De leeftijdscategorie van 7+ is inderdaad de leeftijd waar het voor bedoeld is.

Zoek je een vergelijkbare game, kies dan voor de betere Pokémon-games. Dan heb je wel een Nintendo nodig, aangezien er geen Pokémon games op de PlayStation te vinden zijn. In ieder geval niet in deze vorm. Eigenlijk wil dat zeggen dat dit best een goede game is voor op de Playstation 3. En ik zou mijn kinderen deze game zeker aanraden. Ze zijn nu nog geen drie jaar oud, dus dat kan nog even duren. Het is dus wel een leuk kerstcadeau voor je kids en om deze reden krijgt de game toch een voldoende.

[review pros=”+ Genoeg variatie in je Invizimals
+ Voor kinderen erg leuk” cons=”- Te weinig variatie in de rest van de game
– Niet spannend, soms zelfs saai