Kingdom Hearts 3 Preview #E32018

Kingdom Hearts 3 Preview #E32018

Járen hebben we erop moeten wachten. Eerst al op de aankondiging, maar vervolgens nóg langer op de eerste gameplaybeelden en nu dan eindelijk een releasedatum. Kingdom Hearts 3 is real, was speelbaar aanwezig op de E3 en komt bovendien nu écht definitief uit. De datum waarop het moet gaan gebeuren is 29 januari volgend jaar. Nog wel eventjes weg dus, maar Square en Disney komen er nu echt niet meer onderuit: Kingdom Hearts 3 gaat er komen!

De eerste keer dat ik iets van Kingdom Hearts zag, was ik verliefd. Niet vanwege de gameplay of de karakters van Square Enix, dat deed me niet zoveel. Maar het feit dat er een game was die zich afspeelde in de werelden van Disney voelde betoverend. Magisch. Iedereen wil toch zo veel mogelijk tijd doorbrengen in de heerlijke fantasiewerelden die je kent uit de films? Door mijn desinteresse in de gameplay en met name de personages van Square (sorry, smaakdingetje) heb ik na dat eerste deel nooit meer (serieus) een ander deel uit de franchise gespeeld. Maar Kingdom Hearts 3 prikkelt me. En eigenlijk pas sinds deze E3.

Het spel mag dan al wel een (relatieve) eeuwigheid in ontwikkeling zijn, maar uit de vrijgegeven footage kan je gewoon proeven dat dit een game is waar ontzettend veel liefde en detail in zit. De ontwikkelaar heeft te kennen gegeven dat deze derde grote release in de franchise pas écht dicht bij het concept komt dat men voor de originele game in gedachten had. De kracht van de huidige generatie consolehardware zorgt ervoor dat de game er nu daadwerkelijk uitziet alsof je zelf rond kunt lopen in de omgevingen uit de vele Disney-films die in het spel zitten. Met name op de PS4 Pro en Xbox One X gekoppeld aan een 4K-tv zal het gevoel van immersie enorm zijn, maar ook op de ‘base-consoles’ zal het een flinke stap vooruit worden ten opzichte van de voorgaande titels.

Kingdom Hearts 3 kent enorm veel nieuwe omgevingen en personages. Niet gek ook aangezien er sinds de release van Kingdom Hearts 2 een flinke lading aan nieuwe Disney- en Pixar-films is uitgekomen. Er was al bekend dat we Andy’s kamer uit de Toy Story-films kunnen gaan verkennen, wat er getuige bovenstaande gameplayvideo fantastisch uitziet. Op de E3 is bekendgemaakt dat onder andere de wereld van Frozen en de omgeving alsmede personages van de Pirates of the Caribbean-films in het spel zitten. Met name door de compleet andere stijl van laatstgenoemde zou je misschien denken dat dit niet in het spel past, maar de trailer die we zagen in de PlayStation persconferentie toonde dat het in ieder geval op het eerste oog een schot in de roos lijkt te zijn.

De tijd die er nodig is voor de ontwikkeling van deze game lijkt hem vooral te zitten in het tot leven en samen brengen van de vele werelden, maar er wordt ook geschaafd aan de gameplay. Zo wil de ontwikkelaar grotere werelden, maar niet in de traditionele zin. In plaats van alleen in oppervlakte te denken, wil men juist de hoogte in. Denk aan gigantische eindbazen die je kunt beklimmen. In het verleden hebben we dergelijke elementen ook al voorbij zien komen, de schaal zal echter groter gaan worden. Ook de Quick Time Events die eerder aan dit soort gameplay verbonden was zal aangepast zijn. Hoofdpersonage Sora zal wel automatisch rennen, maar het is aan jou als speler om de richting waar hij heen gaat te kiezen middels de analoge stick. Meer controle dus. Ander nieuwtje is dat Sora nu tegen muren op kan rennen, wat nieuwe mogelijkheden voor de combat biedt. Ook die is overigens in de basis verbeterd; zo laden special attacks sneller op en zijn ze te gebruiken met een simpele druk op de knop. Ook de lock-on functie is onder handen genomen en volgt nu de vijand waar je op gelocked bent direct.

De vernieuwing die mij persoonlijk het meest verraste is er eentje die de wereld van Disney op een manier uitdiept die ik zelf met geen mogelijkheid bedacht had kunnen hebben. We gaan in Kingdom Hearts 3 namelijk (delen van) attracties uit Disney World terugzien. Voorbeeld dat door de ontwikkelaar genoemd werd was het treintje uit Big Mountain Railroad waarin je plaatsneemt en we gaan waarschijnlijk nog meer van deze verwijzingen tegenkomen. Kan je je voorstellen dat je met Goofy en Donald weggeschoten wordt door Space Mountain? De mogelijkheden voor toffe gameplay worden zo alleen maar talrijker!

Zeker weet je het natuurlijk ooit, maar het lijkt erop dat het met de look and feel van Kingdom Hearts 3 helemaal goed gaat komen. Nieuwe personages, nieuwe werelden, verfijning van de gameplay. Nu nog hopen dat het verhaal de hoeveelheid universums op een mooie manier samenbrengt. Wanneer Square Enix daarin slaagt ben ik ervan overtuigd dat Kingdom Hearts 3 alles in zich heeft om een legendarische game te worden.