Kingdom Hearts III Gamescom hands-on Preview

In 2005 verscheen Kingdom Hearts 2. In 2019 verschijnt het vervolg. Ja, tussendoor zijn er een hele hoop spin-offs verschenen voor diverse platformen, maar een echt vervolg liet nog op zich wachten. Een game welke al gigantisch lang in ontwikkeling is, gaat nu dan eindelijk vele gamers blij maken. Harmen en Bas gingen er beide mee aan de slag op de Gamescom.

Bas
Dit is wel even een dingetje. Kingdom Hearts 3! De game waar we mogelijk het langste voor in de rij hebben moeten staan, op de dag dat de beurs nog niet open was voor het publiek. Met twee speelbare demo’s konden we aan de slag met verschillende verhalen. Persoonlijk dook ik in de wereld van Toy Story. En wat ik daar aantrof? Een gigantische toy box waarin de kamer van Andy tot in detail nagemaakt was en waarin we de personages tegenkomen die we daar kennen. Denk aan Woody, Rex, Buzz Lightyear. Meteen viel op hoe ongekend goed deze game oogt. Want echt, wanneer je tegen de niet-gamer zegt dat dit Toy Story 4 was, zouden ze je nog geloven ook. Jij dook echter in de wereld van Hercules, niet waar?

Harmen
Correct! Gezien de compleet andere artstyle van de tekenfilm leek de wereld in de game niet zo 1-op-1, maar dat betekent absoluut niet dat het er slecht uit zag. Want wat een sprong is er gemaakt in graphics! Maar we zijn natuurlijk ook anderhalve consolegeneratie (Xbox One X en PS4 Pro even als een halve generatie gerekend) verder inmiddels. De gameplay is precies wat je van de game verwacht: Westerse en Oosterse RPG-elementen met elkaar gemixt, dus deels je aanvallen (vooral de krachtigere) selecteren vanuit een menuutje, maar ook gewoon met een druk op de knop een aanval kunnen plaatsen. Interessant is dat er deze keer voor gekozen is om elementen uit de Disney-parken mee te nemen in de game. Zo had ik bijvoorbeeld een super-aanval waarin ik op het treintje van Big Thunder Mountain sprong dat door de lucht om een gigantische eindbaas heen begon te cirkelen. Wat een fantastisch gezicht was dat. Die kleuren! Wauw!

Bas
Ja, het is bizar om te zien wat hier uit de consoles gehaald lijkt te worden qua grafische kracht. Maar hey, als je game zo lang in ontwikkeling is, dan moet je ook wel laten zien waarom, niet waar? Na de schok van de graphics (check de beelden, het is écht niet normaal) viel me eigenlijk op hoe makkelijk de game zich laat spelen. Het is, wat, dertien jaar geleden dat ik het laatste deel speelde en sindsdien heb ik geen van die spin-offs aangeraakt. Toch pakte ik de Xbox One X controller in mijn handen en binnen dertig seconden had ik de controls door. Sowieso al een prestatie, aangezien de eerdere delen puur en alleen op de Playstation zijn verschenen. Deze controller was compleet nieuw in deze wereld. De actie was strak, snel en met Sora sloeg ik snel menig vijand met mijn Keyblade richting het grote hiernamaals. Ik sprong op Andy’s bed, liep op de bekende Pixar Bal en viel van Andy’s kast, terwijl ik in de lucht mijn strakke combat uit kon voeren. Nee, niet alleen grafisch is de game bijzonder strak.

Harmen
Ik neem aan dat je de controls bedoelt? Ik snap waar je naartoe wilt, want alles reageert lekker direct en op zich doe je personage precies wat je wilt. Ik had zelf echter wel even moeite met het uitvogelen van hoe je het beste effectieve aanvallen doet. Dat was misschien ook een beetje heat of the moment, want echt lekker ontspannen sta je natuurlijk niet te spelen op zo’n beurs met allemaal wachtende mensen in je nek. Ook snapte ik op een moment niet helemaal waar ik heen moest om de eerder genoemde eindbaas de finale eindklap toe te brengen, dus wat mij betreft zou er nog wel een soort hint-systeem ingebouwd mogen worden waarin de game detecteert als je ergens overdreven lang over doet. De basis staat echter als een huis, dat is overduidelijk. Net als die heerlijke Disney-stijl met een vleugje Square. Wat heb ik die sfeer gemist zeg. En hij komt beter dan ooit tot zijn recht doordat alles in 4K HDR op je scherm geprojecteerd wordt (in het geval van de Xbox One X waar wij op speelden althans).

Bas
Het doet me vooral snakken naar meer. We weten dat werelden als Frozen, Pirates of the Caribbean, Big Hero 6, Tangled en meer zijn aangekondigd. Ik ben zo benieuwd wat de ontwikkelaar hier voor creativiteit op los weet te laten om ze in beeld te brengen als nooit eerder. Vooral bij Pirates, aangezien dat een ‘echte film’ is, dus ben ik oprecht benieuwd hoe dit gemixt gaat worden met de overige, geanimeerde IP’s van Disney. Uit de E3 trailer weten we al hoe dit er uit gaat komen te zien, maar toch. Het is wat meer gegrond in realiteit natuurlijk. Maakt ook niet uit, ik kijk nog meer uit naar de game dan dat ik al deed. Mijn liefde voor Disney is in ieder geval flink gevoed tijdens de Gamescom.

Harmen
Met alleen al die aangekondigde werelden zou ik al ruim tevreden zijn. En dan moet je je bedenken dat er naar alle waarschijnlijkheid nog (veel) meer in de uiteindelijke game zullen zitten. Ik ben ook erg benieuwd of we nog verrassingen gaan krijgen. Niet perse qua werelden, maar meer of we op gebied van gameplay nog iets nieuws en onverwachts gaan zien. Normaal gesproken zeg ik nog wel eens dat de tijd zo belachelijk snel gaat, maar in dit geval kan de tijd me niet snel genoeg gaan. Laat die release maar snel komen!

Dat we uitkijken naar Kingdom Hearts III mag duidelijk zijn. De mix van het pure Japanse uit de stallen van Square Enix met de magische sfeer vanuit Disney, heeft eerder bewezen goed te werken. Nu, met een nieuw verhaal, nieuwe IP’s en een grafische pracht die we nooit eerder zagen, gaat Kingdom Hearts III ervoor zorgen dat we begin volgend jaar allemaal vele, vele uren op pad gaan met Sora.