LEGO DC Super Villains Gamescom hands-on Preview

LEGO DC Super Villains

Nintendo Switch PC PlayStation 4 Xbox One
8.2

Bij de originele aankondiging van deze game was ik alles behalve enthousiast. Hoewel ik tot op heden alle LEGO-titels in bezit heb en ze met veel plezier van voor tot achter doorloop, was dit niet de titel waar ik op hoopte. We hebben immers al drie LEGO Batman-delen gehad, games waarin deze zelfde superschurken hun ding al deden. Neemt mijn speelsessie dit gevoel weg?

Ja. En nee. Natuurlijk is het altijd een feest der herkenning wanneer een franchise die je zelf heel hoog hebt zitten tot leven wordt gebracht door de vrolijke bouwstenen. Maar, zoals ik al aangaf, deze wereld heb ik al drie keer eerder gezien in deze vorm. De steden Gotham, Metropolis en al die anderen heb ik al bezocht in eerdere edities. Dat het perspectief nu bij de slechteriken ligt is leuk, maar is het leuk genoeg om terug te keren? Want stiekem had ik liever een compleet nieuwe franchise gezien. Denk aan LEGO Back to the Future, LEGO Disneyland of LEGO Prince of Persia!

Maar nee. DC Dus. Alweer. Met een beetje tegenzin begon ik dan ook aan de sessie. Na een kort gesprek met de ontwikkelaar bleek dat ze gekozen hadden voor deze game doordat DC één ding heel goed doet. Nee, het is niet het opbouwen van een filmisch universum. Maar wel het creëren van slechteriken. Want bij namen als Joker, Harley Quinn, Reverse Flash en Lex Luthor gaan bij menig fan de haren overeind staan. Ja, en ik durf zelfs te zeggen dat The Joker het beste strippersonage is dat ooit als schurk de stripboeken heeft aangedaan. Dus de keus begrijp ik, maar dat nam mijn sceptische houding nog niet weg.

Tijdens de intro blijkt een origineel verhaal te voltrekken waarin Jim Gordon een nieuwe superschurk introduceert. En dat ben jij. Kijk, dat is meteen een leuke binnenkomst. Waar we voorheen telkens konden spelen met honderden personages, is het nu voor het eerst dat jij een personage mag verzinnen om daarmee het verhaal te ontdekken. Het bedenken van je personage kan zo gek gaan als dat jij wil. Heeft ‘ie een blauw been en een roze? Een vreemde hoed op, of toch een zwemband rond zijn middel? Is zijn linkerhand net wat groter dan de rechter? Kan ‘ie vliegen of is ‘ie super sterk? Ja, de mogelijkheden zijn enorm divers. Natuurlijk speel je tijdens de levels ook met de normale schurken, maar jij zal altijd aanwezig zijn. Vergeet niet een toffe naam te bedenken ook.

De gameplay is LEGO zoals we LEGO gewend zijn. Weinig wat echt nieuw is, behalve dat er een nieuwe master mode toegevoegd zal worden aan het spel. Klinkt enorm spannend, maar in feite zorgt dit ervoor dat de game nergens hints geeft of tips los laat tijdens het spelen. Het is een toffe mode voor mensen zoals ik, die al bijna 20 LEGO-games lang naar de honderd procent slagingspercentages aan het werken zijn. Het brengt een beetje meer uitdaging met zich mee. Is dit echter je eerste LEGO, dan kun je in de normale mode gewoon alle tips ontvangen zoals normaal. Geen nood.

Ik speelde een klein stukje met de game in Gorilla City, zoekende naar Gorilla Good. Grafisch zag het er allemaal weer net een stukje beter uit ten opzichte van LEGO The Incredibles. Wat knap is. Want daar had ik soms al het gevoel naar echte LEGO-blokjes te kijken. De besturing is als vanouds lekker strak en de game doet wat ‘ie moet doen. Niets gigantisch nieuws aanwezig, maar gewoon pure LEGO fun.

Heeft de ontwikkelaar me overtuigd dat het goed is dat we weer terug gaan naar de wereld van DC Comics? Niet helemaal, maar ik heb wel meer zin in de game gekregen dan dat ik voor de Gamescom had. Het creëren van je eigen personage in de wereld van DC is interessant. Maar of het genoeg is om een hele game te rechtvaardigen? Dat zien we later dit jaar…