LEGO Legends of Chima: Laval’s Journey Review

LEGO Legends of Chima: Laval’s Journey Review

Willen we soms niet allemaal nog even jong zijn? Even de zorgen van het volwassen zijn vergeten. Even uit die dagelijkse sleur van je werk. De enige belangrijke vraag is met wat je gaat spelen. Voor mij was dat toch altijd een lastige vraag. De eeuwig durende strijd tussen LEGO en Playmobil was bij mij in ieder geval onbeslist, met een mooi politiebureau van LEGO en daar tegenover een vliegveld van Playmobil. Een stad met verschillende architectuur, zullen we dan maar zeggen. Dat spelen met LEGO is voor een flink aantal gamers op een andere manier teruggekomen op hun gameconsoles en handhelds. De LEGO-serie van Travelers Tales heeft al flink wat titels gekregen, en LEGO Legends of Chima: Laval’s Journey is de volgende game in die serie, speciaal gemaakt voor de huidige handhelds: De Nintendo 3DS en de PlayStation Vita.

En nu hoor ik je misschien denken: “Legends of Chima? Wat is dat in vredesnaam?” Dat is in ieder geval heel iets anders dan een grote naam als Star Wars, Harry Potter of Lord of the Rings. Maar dat hoeft natuurlijk niet per definitie te betekenen dat het een mindere game is. Chima is een nieuwe serie figuurtjes van LEGO, die duidelijk wat gericht is op kinderen rond de 8 tot 10 jaar. Er is een aantal verschillende dieren in het rijk van Chima, waar de leeuwen (zoals je het misschien al wel een beetje kan verwachten) de macht hebben. Ook is er een speciale krachtbron, genaamd de Chi. De balans in de wereld van de Chi is helaas een beetje uit balans. De leeuwen waren altijd de heersers over de Chi, maar de krokodillen werden een beetje hebberig en hebben de vrede in Chima verstoord. De speler heeft Laval, de zoon van de leeuwenkoning, onder de knoppen en moet de vrede in Chima weer herstellen!




Als je al eerder een LEGO-game hebt gespeeld, dan zal je de gameplay vast en zeker herkennen. Je hebt steeds een karakter onder de knoppen, maar gedurende het spel zal je steeds meer andere karakters ‘verzamelen’. En dan kun je met een druk op de knop van karakter veranderen. Elk karakter heeft weer zijn of haar eigen eigenschap. Dit was altijd al zo in de LEGO-games, maar past wel verrassend goed bij Chima. Elk dier heeft dan weer zijn eigen eigenschap. Zo kan Laval bijvoorbeeld een flinke brul eruit gooien en kan het adelaarsvriendinnetje van Laval weer over bepaalde obstakels vliegen.

Daarnaast is er weer het standaard platformen dat je al vaak hebt gezien in de LEGO-games. Ook gaat het erom om voldoende dopjes te verzamelen, die je weer kunt uitgeven in de winkel om nieuwe poppetjes vrij te spelen. Ook heb je een bepaald aantal dopjes nodig om het level voor 100% te voltooien. LEGO-veteranen zullen weten waar ik het over heb. Ik had het idee dat je deze 100% voltooiing eerder kreeg dan in andere LEGO-games. De moeilijkheidsgraad ligt sowieso vrij laag. Natuurlijk, de moeilijkheidsgraad was altijd al erg laag, want echt helemaal afgaan kun je niet in de LEGO-games, maar in Chima ligt het nog een stukje lager. Waar ik in andere games nog wel eens flink moest zoeken naar een oplossing van een puzzel, is dat in Legends of Chima niet het geval. Het is duidelijk dat de game zich richt op de wat jongere spelers.

Geen schande natuurlijk, want het niveau van de vorige LEGO-games lag ook niet super hoog. Maar er zat altijd wat in de voorgaande LEGO-games wat het ook voor de wat meer volwassen gamers leuk maakte. Ten eerste was daar de humor, en zaten er talloze verwijzingen in de games. Verwijzingen naar scenes en grapjes uit de films, maar ook verwijzingen naar andere games. In LEGO Chima miste ik dit toch een beetje. Waar games als LEGO Harry Potter iets extra’s hadden doordat je bijvoorbeeld Zweinstein kon verkennen, heeft LEGO Chima dit niet. Ergens voelt het flauw om de game hier op af te rekenen, maar het concept van de LEGO-games is al jaren hetzelfde. Waar Lego Harry Potter en LEGO Lord of the Rings wat extra’s hadden, mis ik dat. Op zich ziet de game er nog best leuk uit, maar het is nergens een feest van herkenning. Dit uit zich ook in de tussenfilmpjes, waarbij de voice-acting ook niet bepaald om over naar huis te schrijven is.

LEGO Legends of Chima: Laval’s Journey richt zich duidelijk op de jongere gamer. De game pakt weer de standaard LEGO-gameplay op, waarbij het systeem waar elk karakter een andere eigenschap heeft goed past bij de verschillende dierenstammen binnen Chima. Toch mis je de herkenning die de LEGO-games zo leuk maakt voor de volwassenere gamer, en die je wel terugvindt in games als LEGO Star Wars en LEGO Indiana Jones. Zeker een aanrader voor je broertje of neefje, maar als wat volwassener gamer is dit een van de mindere LEGO-games. En misschien dat het concept ook wel een beetje uitgewerkt is.

[review pros=”+ Geweldig voor de jongere gamer…” cons=”- …maar de volwassene moet hier weg van blijven” score=63]

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.