Lego Legends of Chima Online Gamescom Preview

Lego Chima is een nieuwe serie van het bekende speelgoedmerk. Het verhaal van die serie speelt zich af in het land Chima waar acht dierenstammen vechten voor de heerschappij over de grondstof Chi dat bijzondere krachten blijkt te hebben. Met de game Lego Legends of Chima Online komen de Lego stenen tot leven in een online game. De makers richten zich met de game op de leeftijdsgroep van 8 tot 12 jarigen, maar het zou me niets verbazen wanneer ook de oudere gamer zich hier mee kan vermaken.

Waar de vorige Lego-games (Lego Batman, Lego City: Undercover, etc.) vooral uitblinken op de consoles komt Lego Legends of Chima Online naar de pc. Het wordt namelijk een game die je volledig in de browser kan spelen en bovendien ook nog free-to-play is. Die tweede eigenschap is een mooie bijkomstigheid want de doelgroep heeft over het algemeen niet zoveel geld te besteden. De ontwikkelaars benadrukken dan ook dat het spel goed te spelen is zonder er geld aan uit te geven, hoewel je dan soms iets langer zal moeten wachten. Wil je bijvoorbeeld een nieuw gebouw neerzetten in je outpost (jouw thuisbasis) dan kan het enkele uren kosten voordat het klaar is. Vind je dat te lang duren dan kan je gouden blokken gebruiken om de bouw te versnellen. Deze gouden blokken kan je kopen met echt geld (van je ouders), maar je kunt ze ook op andere manieren verdienen. Bijvoorbeeld door samen met vrienden te spelen of door speciale gebouwen in je basis te zetten die gouden blokken produceren. Dit zal echter nooit zo snel gaan als wanneer je ze koopt.

Mijn eerste indruk is dan ook dat de makers het free-to-play principe goed hebben geïmplementeerd in deze game. Geen ‘pay-to-win’, maar een simpele bonus voor de ongeduldige gamers. De game bevat ook een eigen kleine economie door middel van een marktplaats. Je kunt je als speler bijvoorbeeld specialiseren in het maken van wapens. Door het combineren van Lego-blokken met diverse kleuren en krachten kan je zo unieke wapens maken die je daarna via de marktplaats te koop aan kan bieden aan andere spelers. Op die manier kan je weer geld verdienen om nieuwe wapens te maken. Zo zou het dus mogelijk moeten zijn om zonder de missies te voltooien toch te groeien in de game en jouw vrienden te kunnen helpen.

Je hebt de keuze uit vier personages maar zit niet vast zit aan de keuze van een klasse. De eigenschappen van jouw personage worden namelijk bepaald door de wapens en kleding die hij draagt. Bij de lancering van de game zullen er twee werelden beschikbaar zijn met daarin diverse missies die je kunt volgen. Dit kan bijvoorbeeld een speciaal artefact zijn dat je ergens moet vinden. Je kunt er dan voor kiezen om hier alleen achteraan te gaan, maar als een vriend online is kan je ook samen de missie aanvaarden. Samen spelen is een onderdeel van de game dat de makers erg belangrijk vinden en ze willen graag dat dit leuk blijft. Het is dan ook niet mogelijk om elkaar aan te vallen in de game of om gebouwen uit jouw outpost te verliezen. Daarnaast zetten de makers er alles op in om de game de echte Lego-sfeer uit te laten ademen en ze gaan daar behoorlijk ver in. Zo worden alle gebouwen die ze in de game stoppen eerst met echte Lego-steentjes gemaakt om te controleren of ze ook echt gebouwd zouden kunnen worden. Klopt dat en ziet het er leuk uit dan worden er 3D-modellen van gemaakt die in de game worden geplaatst. Naast de gebouwen zien ook alle karakters, wapens en omgevingen eruit alsof ze zo uit een Lego-doos zijn komen lopen. Je kunt precies zien uit welke blokjes de wapens zijn opgebouwd. Best indrukwekkend voor een browser-game.

Op dit moment is de game in bèta in Noord-Amerika en die zal later dit jaar naar Europa komen. Daarbij zal de game vertaald worden voor enkele landen, maar helaas niet in het Nederlands. Daar zit gelijk het grootste minpunt van deze game, want als je 8 tot 12 jarigen probeert te bereiken lijkt het mij wel verstandig om de game op zijn minst te vertalen naar de taal van het land. De game probeert dit op te vangen door veel te werken met universele icoontjes en simpele controls (je doet alles met de muis), maar voor het verhaal zou het leuk zijn als de game toch ook de Nederlandse taal zou ondersteunen. Dat zou het waarschijnlijk net iets interessanter maken en voorkomen dat kinderen snel hun interesse verliezen. De makers hebben toegezegd de game nog lange tijd te ondersteunen, dus hopelijk komen ze na de release snel met een update voor de Nederlandse taal.

Hoewel ik tijdens de korte speelsessie niet de bekende humor zag die zo kenmerkend is voor de Lego-games kreeg ik wel een goed gevoel bij Lego Legend of Chima Online. De game puilt uit van de Lego-sfeer en het feit dat je zelf wapens en gebouwen kan maken versterkt dit gevoel nog meer. Het lijkt dus een prima game te gaan worden voor de jonge doelgroep, maar misschien is het stiekem ook wel interessant voor de oudere kinderen onder ons.