Lego The Hobbit Review

Lego The Hobbit Review

In een hol onder de grond woonde een hobbit. Geen smerig nat hol, vol endjes wormen en een modderige geur, maar ook geen droog, kaal, zanderig hol met niets om op te zitten of te eten: het was een hobbit-hol en dat betekent gerief. Het was Bilbo Baggins, afstammeling van Bungo Baggins en Belladonna Took die zijn intrede in het hobbit-hol had gedaan. Op een dag stonden er dertien Dwergen en een oude, grijze tovenaar voor zijn deur. Zijn leven zou nooit meer hetzelfde zijn.

Het zijn deze bouwstenen die J.R.R. Tolkien in 1937 wist te gebruiken om zijn eerste boek in Middle-earth te starten. Nu, bijna tachtig jaar later, is zijn verhaal over het mannetje met de behaarde voeten nog steeds in trek. Echter, nu niet meer alleen bij de boekenlezers onder ons, maar ook bij het filmpubliek. Met The Hobbit: An Unexpected Journey en The Hobbit: The Desolation of Smaug heeft filmmaker Peter Jackson ons al twee keer mee op reis genomen in het boekje van Tolkien. Terwijl de filmliefhebbers tot het einde van dit jaar moeten wachten om het verhaal tot een eind te brengen in The Hobbit: There and Back Again, kunnen gamers ook aan de slag met de eerste twee delen van het verhaal. Dit keer geheel in Lego-vorm.

Ook in het spel duurt het niet lang voordat de dertien Dwergen op de deur van Bilbo kloppen om hem mee te nemen op een gevaarlijke queeste richting The Lonely Mountain. Dwalin, Balin, Bifur, Bofur, Bombur, Dorí, Norí, Orí, Oín, Gloín, Kilí, Filí en de leider van het gezelschap Thorin Oakenshield hebben de kleine Hobbit nodig om hun thuisland opnieuw te heroveren van de gevaarlijke draag Smaug. De overgrootvader van Thorin was ooit de Koning onder de Berg, maar deze tijd uit de geschiedenis van de Dwergen ligt ver achter ons. Het is aan Bilbo om zijn nieuwe vrienden te helpen hun thuisland Erebor terug te krijgen en Smaug te verslaan. Een veilige terugkeer kan hem niet gegarandeerd worden.

Net als in eerdere delen is het ook in Lego The Hobbit zaak om het verhaal uit te spelen om daarna alle geheimen in de diverse levels te gaan ontdekken. Hierdoor speel je steeds meer mogelijkheden vrij en kom je verder in Middle-earth. Ver over nevelbergen koud. Naar kerkers diep en grotten oud. Moeten wij gaan eer dag breekt aan. Op zoek naar het betoverd goud. De wereld die alle levels aan elkaar verbindt is groter dan in Lego The Lord of the Rings, maar heeft niets aan zijn charme in hoeven leveren. Nog steeds geeft het een magisch gevoel wanneer je door de straten van Rivendell loopt en is de Shire nog steeds een plek waar het kwaad niet aanwezig is. Door de gigantische wereld zijn veel verschillende missies te vinden die los staan van het verhaal. Inwoners van Middle-earth hebben hulp nodig en jij bent de juiste Hobbit om dit aan te bieden. Negeer deze wezens niet, vaak hebben ze een leuke beloning die jou in je verdere avontuur goed kan helpen.

In haar basis is Lego The Hobbit te vergelijken met elk voorgaand deel in de serie. Onderscheidende factor is dit keer het ‘buddy-up’-systeem. De dertien Dwergen kunnen het avontuur niet in hun eentje aan en werken maar al te graag samen. Door een simpele druk op de knop komen twee Dwergen samen om een grotere vijand aan te vallen. Of om samen hun spiermassa en hakbijlen te gebruiken om een zware muur door midden te slaan. Moet je op een hoger gelegen punt zien te komen? Laat de Dwergen dan eens bij elkaar op de schouders staan en creëer een trap met veel gezichtshaar. Omdat de gehele game via een drop-in/drop-out coöperatieve manier te spelen is, is de game leuker wanneer je hem met een vriend speelt. Echter beginnen we het nu wel vervelend te vinden dat de tweede speler geen eigen savegame krijgt en dus ook geen achievements of trophies mag vrijspelen. Haalt toch weer het idee om in coöperatief te spelen een beetje omlaag.

Er gaan geruchten dat de content uit de derde en laatste film tegen het einde van dit jaar via DLC aan de game toegevoegd gaat worden.

Tijdens je tochten door An Unexpected Journey en The Desolation of Smaug vind je niet alleen de bekende noppen (om extra’s, personages en schatten mee te kopen), maar ben je ook op zoek naar mineralen. Houten planken, touw, goud en eten, om maar wat te noemen. Deze zijn zeer belangrijk voor op die momenten dat je Dwergen even niet verder kunnen in een level. Door deze bouwstoffen te combineren kan het wel eens zo zijn dat een apparaat, een groot wapen of een katapult, gebouwd kan worden om zo weer verder te komen in je spel. Wel raden we je aan om de films (opnieuw) te bekijken voordat je aan de slag gaat met Lego The Hobbit. Dit zodat je alle (flauwe) grappen daadwerkelijk mee krijgt en het verhaal goed kunt volgen. De ontwikkelaar laat grote delen niet zien terwijl andere kleine details groot aan het licht komen. En jawel, ook die ene ring doet in Lego The Hobbit zijn intrede.

Wat Peter Jackson op sublieme wijze doet in zijn films, is het onderscheid maken tussen de verschillende Dwergen. Niet alleen ogen ze anders, ook qua karakter komen ze verschillend uit de verf. In Lego The Hobbit heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om elk lid van de bende uit te dossen met zijn eigen mogelijkheden. Zo kan Dwalin zijn brute kracht via zijn gigantische hamer naar buiten brengen en zware objecten uit de weg slaan terwijl Dori met een lange ketting bij hoge objecten kan komen. Bombur kan op zijn beurt zijn dikke lichaam weer gebruiken om door objecten heen te vallen. Het zorgt voor voldoende afwisseling wanneer je met een grote groep op pad gaat. Daarnaast zorgt het voor flink wat redenen om levels opnieuw te spelen met andere Dwergen onder de knoppen. Met nieuwe Dwergen komen nieuwe mogelijkheden. En herspelen wil je. Lego The Hobbit oogt bijzonder strak en gebruikt de originele stemmen en muziek uit de films. Ben je gek op de sfeer uit de Middle-earth films van Peter Jackson? Dan ga je extra genieten tijdens het spelen van dit avontuur.

Lego The Hobbit is de game die je verwacht bij het horen van de titel. In haar basis is het spel gebaseerd op dezelfde elementen als alle voorgangers. De nieuwe gameplay, zoals het ‘buddy up’-systeem en het zoeken van mineralen zijn grappig genoeg om je opnieuw onder te dompelen in de wereld die Lego heet. Zonder deksel, scharnieren of slot bevat dit doosje niettemin een gouden schat.

[review pros=”+ Middle-earth komt opnieuw tot leven
+ Originele stemmen, originele muziek
+ Buddy-up systeem werkt verfrissend” cons=”- Mist het derde deel (nog)