LEGO Worlds Review

Vergeet alles wat je denkt te weten rondom de games die de LEGO-franchise dragen. Vergeet al die verwijzingen naar Batman, Star Wars, Indiana Jones, Harry Potter en de rest. Vergeet die filmische locaties waarin je voorgekookte verhalen moet beleven. LEGO Worlds is anders en staat in een gigantisch contrast met de voorgaande games. Dat is zijn kracht, maar ook zijn zwakte.

LEGO Worlds is een liefdesbrief aan het Deense speelgoed. Binnen enkele momenten dropt de game jou in een compleet uit LEGO opgebouwde wereld waarin alles mogelijk is. Een wereld die speciaal voor jou gegenereerd wordt, een wereld die andere spelers misschien nooit gaan zien. Een wereld waarin jouw fantasie het belangrijkste is, waar ‘the sky the limit’ is. Waarin jij met LEGO kunt doen wat je met LEGO moet doen; bouwen, breken en herbouwen. Maar, laat je niet afschrikken. Dit is geen game die helemaal rondom het bouwen van je eigen creaties gaat. Nee, LEGO World heeft ook een heus avontuur aan boord met een verhaal waarin jij een Meester Bouwer moet worden. Van queeste naar queeste moet je gaan om meer en meer te ontdekken, vrij te spelen en gouden blokken te verzamelen.

Dat de game dus niet uit één grote wereld bestaat moge duidelijk zijn. Vanuit de cockpit van je ruimteschip vlieg je door het universum, zoekende naar random gegenereerde planeten die jij daarna kunt ontdekken. Het doel? Gouden blokken vinden, zodat je ruimteschip verder kan vliegen, om zo nog meer te kunnen ontdekken. Je universum wordt groter, de mogelijkheden uitgebreider. En hoewel tijdens de queesten vaak te merken is dat deze game vooral op de jongere speler gericht is (ga naar X en haal Y, breng Z terug of bouw A, B en C), is het voor de volwassen speler zeker niet minder interessant. Ik merkte dat ik steeds meer queesten aan wilde gaan, ook al zijn ze soms simpeler dan je zou willen. Soms zitten en er echter ook queesten tussen die onduidelijk waren waardoor ik letterlijk uren heb lopen zoeken. Het kan verkeren.

De core van LEGO Worlds is het verzamelen van LEGO-objecten. Door deze tegen te komen tijdens het spelen en ze te ontdekken, kun jij diezelfde objecten later gebruiken in jouw bouwwerken. Denk aan planten, stenen, bomen, maar ook allerlei figuren, beesten, voertuigen en bouwblokken. Wanneer je verder bent kun je complete gebouwen ontdekken die je daarna, met de druk van een knop, ergens anders opnieuw kunt bouwen. Of aan kunt passen met de overige bouwstenen die je gevonden hebt. Maak je een kasteel? Ontdek dan ook de ridders zodat je het kasteel tot leven kunt laten komen. En een varken bij de trog maakt het plaatje altijd compleet. Vanaf het moment dat je de ‘Discovery Tool’ krijgt in het begin van het spel ben je constant aan het zoeken naar nieuwe objecten die je niet eerder tegen bent gekomen. Gelukkig lichten deze subtiel op, zodat je niet steeds zelf na moet denken of je voorwerp Y al eens hebt gezien. We spreken over letterlijk honderden objecten, dus gelukkig helpt de game je hier wat bij. Hoe meer je ontdekt, hoe meer opties de game je geeft tijdens het creëren van je eigen werelden. Het is een geven en nemen-principe wat stiekem best verslavend lijkt te werken.

Maar blijf constant op je hoede. Af en toe duiken de vervelende ‘Troublemakers’ op. Figuren die speciale bouwstenen bij zich hebben die je alleen vrij kunt spelen door ze te achtervolgen, te tackelen en ze te verslaan. Doe je dit, dan is de bouwsteen, bijvoorbeeld een speciale, ronde hoek, van jou. Voor de rest van je tijd in LEGO Worlds is dat steentje beschikbaar. Die ronde hoeken komen precies van pas wanneer je bijvoorbeeld gebouwen met mooiere daken wil creëren, wanneer je even klaar bent met het constant recht afgesneden LEGO-speelgoed. Het brengt een extra dimensie in je creativiteit, dus ga achter die Troublemakers aan.

Maar, dat bouwen dus. Tja, daar draait de game toch voor een groot gedeelte om. En het is daarom jammer dat ik dit gedeelte alles behalve innovatief vind. Zo had ik een missie waarbij ik een schuur moest voorzien van een extra muur. Het bouwen van die complete muur duurde lang, was vervelend en bleek uiteindelijk niet goed genoeg te zijn. De queeste was echter zo onduidelijk dat ik het na een half uur voor gezien heb, m’n biezen heb gepakt en naar een andere planeet ben gegaan. Steentje op steentje plaatsen is niet lastig, maar het precies uitmeten van objecten, zorgen dat er nergens gaten ontstaan en dat de flow van het ontwerp klopt kan knap lastig zijn. Helemaal omdat de camera niet altijd mee lijkt te werken. Wanneer ik hier al problemen mee heb, kan ik begrijpen dat de jongere doelgroep dit ook minder leuk gaat vinden dan het er op uit trekken in de wereld.

Gelukkig is die camera dit keer wel te besturen. Wat in eerdere LEGO-games uiteraard niet kon (daar vloog de camera gewoon achter je aan), is het nu mogelijk om ‘em in en uit te zoomen. Handig voor het detailwerk wanneer je dicht op de stenen zit, uitzoomen om het totaalpakket te kunnen zien. Maar toch, wanneer je in kleine, afgeschermde locaties moet bouwen kan de camera het nodige roet in het eten gooien. Tot frustratie aan toe. De tip die ik je mee kan geven is dan ook voordat je iets gaat bouwen, je er even voor zorgt dat de vloer overal gelijk is. Je kunt makkelijk de grond uitgraven of juist vullen. Een vlakke ondergrond bouwt makkelijker. Geloof me.

Voor ik het wist had ik zeven planeten bezocht, vijfentwintig gouden blokken verzameld, flink wat rondjes gereden op varkens, koeien en geiten en al flink wat speelbare mannetjes vrijgespeeld. En toch was dit pas mijn eerste stap in LEGO Worlds. Het is leuk om de queesten te spelen (alleen of met een tweede speler via coöperatieve mogelijkheden op de bank of online) en het bouwen is op momenten tof gedaan. Het verzamelen van objecten die je kent uit de tijd dat je nog echt met LEGO aan de slag ging is leuk, het nabouwen van dat gebouwtje dat je vroeg had gemaakt is pure nostalgie. Je bent vrij om te doen wat je wilt, er is geen draad die je perse hoeft te volgen. En hoewel dat voor de ene gamer heerlijk is, kan ik begrijpen dat andere juist willen dat er iets meer te doen is in het spel. Ook ik merkte dat ik na een tijdje de game gewoon af wilde sluiten ‘omdat ik het wel gezien had’ en het hoppen van planeet naar planeet steeds hetzelfde leek te zijn. Wanneer je zelf dingen gaat bouwen (en deze zelfs uit kunt wisselen met andere spelers) kan er een diepere laag in LEGO Worlds verschijnen, maar voor mij is het net niet genoeg.

Begrijp me niet verkeerd. Dit klinkt enorm negatief, maar ik heb echt wel plezier gehad met LEGO Worlds. De open wereld, het honderd procent uit LEGO bestaande ontwerp, de koddige humor, het blijft me trekken. En hoewel de queesten niet altijd even boeiend zijn en het bouwen mij niet wil bekoren, bleef ik toch steeds mijn Xbox One opnieuw starten om nog even een planeetje te ontdekken. Of dit een game is die ik over maanden nog speel betwijfel ik, maar leuk is ‘ie zeker. Daarnaast ligt ‘ie voor de helft van het geld in de winkel, dus een dikke aanrader is het sowieso voor die momenten dat je even geen zin hebt in die gewelddadige actiespellen van het moment.

• De complete wereld bestaat uit LEGO!
  • Leuk om te spelen met de kleinere gamers
  • Elke planeet zijn eigen stijl, sfeer en voorwerpen